Motyw ekspozycji Mercedes-Benz na targach elektroniki użytkowej CES 2023 w Las Vegas wyrażało hasło „Tech to Desire”. Producent luksusowych samochodów zaprezentował tam kolejne rozwiązania, które wzbogacą życie jego klientów. Przede wszystkim ogłosił plany stworzenia globalnej, markowej sieci ładowania o wysokiej mocy. Jej uruchomienie w Ameryce Północnej nastąpi jeszcze w tym roku.

Mercedes-Benz pokazał również szereg innych innowacji i partnerstw, które pozwalają zaoszczędzić czas, ułatwiają codzienność i wzbudzają ekscytację u klientów – w samochodzie oraz poza nim.

Sieć ładowania Mercedes-Benz o wysokiej mocy

Podczas występu na targach CES 2023 dyrektor Mercedes-Benz ds. techniki i technologii Markus Schäfer ujawnił plany uruchomienia markowej sieci ładowania o wysokiej mocy. Projekt ruszy w tym roku w Ameryce Północnej, a następnie będzie realizowany w Europie, Chinach i na innych głównych rynkach. Północnoamerykańska sieć ma zostać ukończona do 2027 r. i docelowo będzie obejmować ponad 400 hubów z ponad 2500 ładowarek o wysokiej mocy. Zostaną one dogodnie rozmieszczone w regularnych odstępach
w pobliżu autostrad, głównych węzłów drogowych oraz obszarów metropolitalnych, oferując wysokiej jakości, zrównoważone i niezawodne ładowanie.

Lokalizacje oraz otoczenie stacji ładowania Mercedes-Benz będą starannie dobierane z myślą o szerszych potrzebach klientów. Najlepsze możliwe wrażenia z ładowania zapewnią więc znajdujące się nieopodal punkty gastronomiczne i toalety. Obiekty zostaną również wyposażone w kamery monitorujące oraz inne środki zapewniające bezpieczne środowisko ładowania przez całą dobę. Wybrane punkty będą osłonięte przed negatywnymi skutkami warunków atmosferycznych. W zależności od regionu i lokalizacji huby zaoferują od czterech do dwunastu, a docelowo nawet trzydziestu ładowarek o wysokiej mocy (HPC), z mocą ładowania do 350 kW. Inteligentne zarządzanie obciążeniem umożliwi ładowanie każdego samochodu maksymalnie wydajnie i ograniczy czas oczekiwania do absolutnego minimum. Sieć będzie otwarta dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek, ale dla klientów Mercedes-Benz przewidziano specjalne korzyści, takie jak możliwość zarezerwowania punktu ładowania.

Zgodnie ze swoją strategią zrównoważonego rozwoju Ambition 2039 markowa sieć ładowania Mercedes-Benz umożliwi klientom ekologiczne ładowanie, w pierwszej kolejności realizowane poprzez umowy na dostawę zielonej energii elektrycznej, a w dalszej – dzięki wykorzystaniu certyfikatów energii odnawialnej od akredytowanego dostawcy. Co więcej, wszystkie stacje ładowania Mercedes-Benz z możliwością zainstalowania dachu zostaną wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, które zapewnią energię elektryczną do zasilania oświetlenia, nadzoru wideo itp.

W Mercedes-Benz jesteśmy w pełni zaangażowani w to, aby ładowanie akumulatorowych pojazdów elektrycznych było łatwiejsze i bardziej przystępne. Wybierając jako naszych partnerów w Ameryce Północnej dwóch liderów w swoich dziedzinach – firmy MN8 Energy i ChargePoint, będziemy mogli kontynuować transformację w kierunku elektrycznej przyszłości. To jeden z głównych filarów naszej holistycznej, zrównoważonej strategii korporacyjnej. – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. techniki i technologii, rozwoju oraz zaopatrzenia.

MN8 Energy jest jednym z największych właścicieli i operatorów instalacji fotowoltaicznych oraz systemów magazynowania energii w Stanach Zjednoczonych. Partnerstwo Mercedes-Benz z MN8 Energy wspiera cel producenta luksusowych aut, jakim jest maksymalizacja dostępu klientów do ekologicznego ładowania w całych Stanach Zjednoczonych. Drugi partner nowego przedsięwzięcia – ChargePoint – stworzył jedną z wiodących sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych i Europie, która do tej pory zapewniła energię do przejechania około ośmiu miliardów kilometrów. Ta międzynarodowa firma dostarcza już rozwiązania na potrzeby realizacji usługi Mercedes me Charge w USA. Do końca dekady sieć ładowania Mercedes-Benz o wysokiej mocy na całym świecie wzbogaci się o ponad 10 000 ładowarek wykraczających poza istniejące oferty ładowania.

VISION EQXX – najefektywniejszy Mercedes-Benz, jaki kiedykolwiek powstał
Goście targów CES 2023 mogli z bliska przyjrzeć się naturalnej wielkości modelowi Mercedesa VISION EQXX i dowiedzieć się więcej o tym wyjątkowym pojeździe badawczym. To najefektywniejszy Mercedes-Benz w historii – a swoje możliwości udowodnił w ubiegłym roku, wielokrotnie pokonując na jednym ładowaniu akumulatora dystans ponad 1200 km. Zeszłego lata model trafił na pierwsze strony gazet – w drodze ze Stuttgartu w Niemczech do Silverstone w Wielkiej Brytanii zanotował bowiem średnie zużycie energii 8,3 kWh/100 km.

Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC) dostępna na północnoamerykańskim rynku

Przy okazji targów CES Mercedes-Benz zapowiedział też nową funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC, ang. Automatic Lane Change), która jeszcze w tym roku będzie dostępna na rynku północnoamerykańskim. Przy włączonym tempomacie ALC pozwala na automatyczne zainicjowanie zmiany pasa ruchu i wyprzedzenie wolniej poruszających się pojazdów. System stanowi kolejny etap rozbudowy funkcji częściowo zautomatyzowanej jazdy Mercedes-Benz na drugim poziomie SAE, w ramach którego kierowca przez cały czas pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie samochodu.

Aby skorzystać z ALC, kierujący ustawia prędkość funkcji adaptacyjnego tempomatu (Aktywna kontrola odległości DISTRONIC). Resztą zajmie się Aktywny asystent układu kierowniczego (domyślnie włączony). Samochód stale monitoruje otoczenie za pomocą szeregu czujników radarowych i kamer, tak aby bezpiecznie wyprzedzać wolniej poruszające się pojazdy na drodze szybkiego ruchu. Po ukończeniu manewru wyprzedzania ALC może pomóc w powrocie na pierwotny pas, a także zainicjować automatyczną zmianę pasa ruchu potrzebną do podążania trasą wyznaczoną przez nawigację podczas zbliżania się do zjazdów lub węzłów drogowych.

Uwaga: z uwagi na przepisy system ALC (drugi poziom SAE) jest obecnie dostępny tylko w USA i Kanadzie. Ponadto wymaga nawigacji MBUX. Systemy wspomagające Mercedes-Benz mają charakter pomocniczy i nie zwalniają kierowcy z odpowiedzialności. Kierowca musi przestrzegać wskazówek zawartych w instrukcji obsługi oraz opisanych w niej ograniczeń systemowych.

Warunkowo zautomatyzowana jazda na trzecim poziomie SAE w Nevadzie i Kalifornii w 2023 r. Już wkrótce klienci Mercedes-Benz w stanach Kalifornia i Nevada będą mogli korzystać z warunkowo zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE. Funkcja zautomatyzowanej jazdy przejmuje w tym przypadku niektóre zadania związane z prowadzeniem samochodu, jednak kierowca nadal jest wymagany i gdy tylko zostanie wezwany do interwencji przez pojazd, w każdej chwili musi być gotowy do przejęcia nad nim kontroli.

W maju 2022 r. Mercedes-Benz – jako pierwszy producent samochodów na świecie dysponujący międzynarodowym certyfikatem warunkowo zautomatyzowanej jazdy – zaoferował taki system jako fabryczną opcję dla seryjnych samochodów klientom w Niemczech. DRIVE PILOT, bo o nim mowa, na odpowiednich odcinkach autostrad i przy dużym natężeniu ruchu może zaproponować przejęcie prowadzenia auta, wstępnie do dozwolonej prawnie prędkości 60 km/h. Dzięki temu klienci zyskują czas i mogą skupić się na pewnych drugorzędnych czynnościach, takich jak komunikowanie się ze współpracownikami za pośrednictwem samochodowego biura (funkcja In-Car Office), przeglądanie sieci czy relaks podczas oglądania filmu.

Mercedes-Benz wystąpił o certyfikację dla DRIVE PILOT także w stanach Kalifornia i Nevada. Departament ds. pojazdów mechanicznych stanu Nevada zatwierdził już ten wniosek i teraz przygotowuje certyfikat zgodności, który zostanie wydany w ciągu najbliższych dni. Dzięki temu Mercedes-Benz będzie pierwszym producentem OEM, który zaoferuje system na trzecim poziomie SAE w USA – i optymistycznie zakłada, że wkrótce do stanu Nevada dołączy też Kalifornia.

Współpraca z Apple Music i UMG zapewnia najwyższą jakość dźwięku dzięki Dolby Atmos
Magnus Östberg, dyrektor ds. oprogramowania Mercedes-Benz, podczas wykładów technicznych na targach CES 2023 szczegółowo omówił sposób, w jaki Mercedes-Benz zamierza – z pomocą szeregu partnerów – tworzyć warunki dla znakomitej samochodowej rozrywki. Współpraca z Apple Music, Universal Music Group (UMG) i Dolby Laboratories, Inc. przynosi przełomowe innowacje w dziedzinie nagłośnienia samochodów Mercedes-Benz. Dzięki partnerstwu z Apple Music producent luksusowych aut oferuje pierwsze urządzenia inne niż te firmy Apple, które natywnie zapewniają dźwięk przestrzenny z Dolby Atmos by Apple Music. W rezultacie Universal Music Group, największa wytwórnia muzyczna na świecie, umożliwia swoim artystom zatwierdzanie utworów z uwzględnieniem końcowego brzmienia w samochodach Mercedes-Benz i wprowadza złoty standard „Approved in a Mercedes-Benz”. To zasługa integracji immersyjnego dźwięku Dolby Atmos z opcjonalnymi systemami nagłośnienia Burmester® High-End 4D i 3D oraz najnowszą generacją MBUX. Dodatkowo UMG planuje stworzyć w Sindelfingen środowisko studyjne bazujące na Studiu C Capitol Studios, czyli głównym referencyjnym studiu muzycznym do miksowania Dolby Atmos.

„Dzisiejsza rozrywka w samochodzie to znacznie więcej niż wysokiej klasy nagłośnienie. Typowy egzemplarz Klasy S lub EQS-a będzie najprawdopodobniej wyposażony w system dźwięku przestrzennego Burmester High-End 4D z 39 głośnikami albo MBUX Hyperscreen. Nie wspominając już o całym osprzęcie i oprogramowaniu, które umożliwiają współpracę komponentów. W ten sposób Mercedes-Benz kreuje pożądanie – dzięki harmonijnemu połączeniu technologii, które po prostu zachwyca użytkownika. Aby osiągnąć taki efekt, pracujemy zarówno wewnętrznie, jak i zwracamy się do naszych cenionych zewnętrznych partnerów, którzy mogą wnieść do naszych samochodów kolejne innowacje” – powiedział Magnus Östberg, dyrektor ds. oprogramowania w Mercedes-Benz Group AG.

Partnerstwo z ZYNC zapewnia zoptymalizowaną cyfrową rozrywkę w samochodach Mercedes-Benz w Ameryce Północnej Swoją północnoamerykańską premierę na targach CES 2023 świętowało partnerstwo Mercedes-Benz z cyfrową platformą rozrywkową ZYNC, w ramach którego strumieniowanie treści w samochodzie osiąga nową jakość. Podczas dyskusji na targach obie firmy ogłosiły szczegóły swojej współpracy, zapewniającej dostęp do wyselekcjonowanych treści oraz zintegrowane przesyłanie strumieniowe specyficzne dla północnoamerykańskiego rynku. Do Magnusa Östberga dołączyła założycielka i dyrektor generalna ZYNC Rana June, która przybliżyła, w jaki sposób ZYNC łączy usługi przesyłania strumieniowego na jednej platformie, umożliwiając pasażerom śledzenie strumieniowanej treści na ich ekranach podczas jazdy oraz wszystkim podróżującym w trakcie postoju.

Mercedes-Benz i marka rozrywkowa SUPERPLASTIC łączą siły, aby stworzyć nową postać Superjamnika

Techniczne dyskusje na stoisku Mercedes-Benz podczas targów CES 2023 zakończyło ogłoszenie współpracy Mercedes-Benz z wschodzącą marką rozrywkową SUPERPLASTIC. Galen McKamy, dyrektor kreatywny SUPERPLASTIC, dołączył do Alexandra Helfa, szefa komunikacji Mercedes-Benz ds. marki, designu i lifestyle’u, aby zaprezentować zupełnie nową postać w uniwersum SUPERPLASTIC – Superjamnika.

Wywodzi się ona od klasycznej figurki psa z kiwając głową – ikony popkultury, która zdobi deski rozdzielcze pokoleń kierowców na całym świecie. Superjamnik zadebiutował w animowanym, krótkometrażowym filmie, a jego 2,5-metrowa figura stanęła na stoisku Mercedes-Benz, nieopodal VISION EQXX. Poza tym goście mogli oglądać tam nowe elektryczne modele z gwiazdą: EQE SUV 500 4MATIC oraz limuzynę o wysokich osiągach Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments