Jak wskazał Polski Instytut Ekonomiczny, sytuacja w sektorze usług w naszym kraju zaczęła się poprawiać. Od maja udział firm notujących wzrost sprzedaży wyniósł 30% i był większy od tych, które odczuły spadek (24%). Firmy na nowo rozpoczynają swoją działalność, a co za tym idzie, poszukują wykwalifikowanej załogi. Tylko jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? A może nie trzeba szukać, a jedynie dać się znaleźć?

Rywalizacja o pracownika?

Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. W efekcie na rynku pojawi się większe zapotrzebowanie na pracowników z konkretnymi kompetencjami. 22% przebadanych przez PIP podmiotów planowało w czerwcu zwiększyć zatrudnienie, 14% planowało podnieść wynagrodzenia. Z jednej strony to dobry znak. Branża rozkwita. Z drugiej – rozpoczyna się rywalizacja i wielu pracodawców staje przez pytaniem „jak znaleźć dobrego pracownika”?

Jak znaleźć dobrego pracownika? 4 zadania do wykonania
Wyobraź sobie sytuację, w której to pracownicy sami zgłaszają się do ciebie z pytaniem o zatrudnienie. Brzmi nierealnie? Wcale nie musi tak być.

Zadanie nr 1: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy

Audyt marki pracodawcy ma na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie komunikaty wysyłamy do kandydata?
  • W jaki sposób je wysyłamy?
  • Czy przesyłane komunikaty są spójne?
  • Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
  • Co o firmie mówią inni – pracownicy?
  • Jakie działania prowadzą nasi konkurenci?
  • Jakie efekty przynoszą działania konkurentów?
  • Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?

Zadanie nr 2: Przygotuj i zaimplementuj strategię employer brandingową

Wśród działań, jakie znajdują się w strategii mogą znaleźć się:

  • Programy ambasadorów marki
  • Analiza ścieżki pracownika
  • Analiza grup docelowych
  • Analiza działań konkurencji
  • Programy onboardingu
  • Warsztaty dotyczące komunikacji wewnętrznej
  • Zaplanowanie i realizacja skutecznych kampanii PR-owych
  • Wsparcie w organizacji konkursów wewnętrznych
  • Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych

Ważna informacja: 86% pracowników nie ubiegałoby się o zatrudnienie lub nie kontynuowałoby pracy w firmie, która ma złą reputację wśród byłych pracowników lub ogółu społeczeństwa.

Zadanie nr 3: Przeprowadź audyt określający identyfikację pracowników z firmą

Konkurencyjność firmy zyskała dziś nową definicję. To nie tylko jakość oferowanych przez nią usług, ale również jej reputacja na rynku pracy. Zależność jest prosta – zaangażowany i lojalny pracownik może stać się ambasadorem marki. Jego dobre opinie wygłaszane poza firmą pozwolą w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych kandydatów, zwiększając efektywność rekrutacji i zmniejszając koszty. – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace.

Ważna informacja: Zaangażowany pracownik przyniesie wiele dodatkowych korzyści. Corporate Leadership Council wskazało bowiem, że ten typ pracownika daje z siebie 57% wysiłku więcej niż niezaangażowany. Z kolei Instytut Gallupa podaje, że brak zaangażowania pracowników powoduje straty w produktywności na poziomie ok. 46% (to potencjał biznesowy zaangażowania pracowników w działalność przedsiębiorstwa).

Zadanie nr 4: Zweryfikuj, jakie oczekiwania mają potencjalni kandydaci

Pandemia zdecydowanie wpłynęła na stosunek do benefitów, czy czasu pracy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć dobrego pracownika — sprawdź, jakie ma obecnie oczekiwania. W zależności od tego, w jaką „generację” celujesz – dopasuj swoją ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest także przejrzenie aktualnych ofert pracy firm konkurencyjnych, czy pozyskujących pracowników o podobnych kwalifikacjach.

Skoro znasz już odpowiedź, jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług to czas wdrożyć działania w życie. Zrób to samodzielnie lub z pomocą ekspertów z zewnątrz.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments