Zaproponowany przez Komisję Europejską Akt o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act – DMA), mający na celu ograniczenie władzy największych cyfrowych platform, tzw. strażników dostępu, może mieć katastrofalne skutki w przypadku europejskich małych przedsiębiorstw – ostrzega nowy raport Catalyst Research.

Ostrzeżenie pojawia się w momencie, gdy Parlament Europejski i Rada Europejska rozważają regulację DMA, zaproponowaną przez Komisję Europejską w grudniu ubiegłego roku, a gospodarka europejska rozpoczyna powolny powrót na ścieżkę wzrostu, po brutalnej recesji wywołanej kryzysem związanym z epidemią koronawirusa.

Wynikiem ubocznym może być poniesienie znaczących strat przez europejskie MŚP, jeśli zostanie to niewłaściwie przeprowadzone – powiedział dr Mark Drapeau, partner i główny dyrektor ds. badań w Catalyst Research. Widzieliśmy już dokąd to prowadzi w przypadku RODO, przełomowej inicjatywy UE w zakresie prywatności. Być może zwiększyła ona prywatność osób fizycznych, ale przede wszystkim przysporzyła mnóstwo pracy prawnikom i konsultantom, a małym firmom, które wciąż walczą z jej wdrożeniem – więcej kosztów i zaangażowania niż prawdziwej wartości.

Badania przeprowadzone w czasie kryzysu wykazały, że narzędzia cyfrowe pomogły małym firmom przetrwać, a nawet rozwinąć się w czasie kryzysu, ponieważ aktywne przyjęcie technologii cyfrowych doprowadziło do zwiększenia przychodów o 60%, poprawy wskaźnika utrzymania klientów o 40% i zwiększenia zatrudnienia o 300%. Nowy raport powstał w oparciu o ostatnie spotkanie grupy roboczej Digital Markets Act zwołane przez Catalyst Research.

Akt o Rynkach Cyfrowych, choć jest skierowany wyłącznie do największych przedsiębiorstw
technologicznych, to będzie miał również znaczący wpływ na MŚP. Przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność, które intensywnie korzystają z technologii, napotykają na przeszkody regulacyjne, które zwiększają bariery utrudniające im skalowanie działalności i zniechęcają do budowania biznesowego ekosystemu. Inne, mniej zaawansowane technologicznie MŚP, korzystają z narzędzi i kanałów cyfrowych, udostępnianych przez duże platformy cyfrowe, aby dotrzeć do nowych klientów i wykorzystać rynek wewnętrzny. Przedsiębiorstwa te ryzykują utratę zasięgu i wydajności narzędzi oraz kanałów, z których korzystają – powiedział dr Joakim Wernberg, dyrektor ds. badań nad digitalizacją i polityką technologiczną w Szwedzkim Forum Przedsiębiorczości i członek grupy roboczej ds. ustawy o rynkach cyfrowych powołanej przez Catalyst Research.

„Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99% przedsiębiorstw europejskich i odpowiadają za ponad połowę produkcji gospodarczej Europy. Większość z nich nie należy do cyfrowej czołówki i nie powinniśmy oczekiwać, że tak się stanie. Zamiast tworzyć własne rozwiązania, przyjmują te opracowane przez innych. Duże platformy cyfrowe zasadniczo zapewniają dostęp małym przedsiębiorstwom do rynku w formie usługi. Ograniczanie działalności platform w celu ochrony mniejszych firm może – zamiast tego – skończyć się niepotrzebnym ograniczeniem ich dostępu do rynku” – dodaje Wernberg.

W podsumowaniu stwierdzono, że na obecnym etapie kruchego ożywienia gospodarczego należy podjąć wysiłki w celu uniknięcia negatywnych efektów ubocznych dla europejskich MŚP. Nadregulacja w którejkolwiek dziedzinie gospodarki jest zjawiskiem niepożądanym, ograniczającym konkurencyjność firm i możliwości wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Nie inaczej jest w przypadku rynku cyfrowego, który staje się rynkiem coraz ściślej i na coraz większej liczbie poziomów regulowanym.

Trzeba podkreślić, że tracą na tym nie tylko „giganci” objęci zakresem przepisów takich, jak te zawarte w Akcie o rynkach cyfrowych, lecz również korzystający z ich usług przedstawiciele sektora MŚP, dla których funkcjonalność i dostępność wielu cyfrowych narzędzi jest czynnikiem w istotnym stopniu determinującym możliwości wzrostu i rozwoju. – powiedział Jakub Bińkowski, ekspert, Członek zarządu Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, Dyrektor departamentu prawa i legislacji ZPP.

Na początku tego roku raport Digitally Driven: Europe sporządzony przez Connected Commerce Council (Rada ds. Handlu w Sieci) wykazał, że 42% europejskich MŚP, czyli około 10,5 miliona firm, postrzega narzędzia cyfrowe jako integralną część swojej działalności i korzysta z co najmniej 10 różnych kategorii narzędzi cyfrowych.

Dziesiątki milionów europejskich MŚP korzysta i polega na oprogramowaniu, mediach, narzędziach reklamowych i handlowych oferowanych przez tzw. strażników dostępu – powiedział dr Maksim Belitski, profesor nadzwyczajny w dziedzinie przedsiębiorczości i innowacji w Henley Business School w Wielkiej Brytanii i jeden z członków grupy roboczej.

Co ważne, te MŚP polegają na platformach gatekeeperów w dużej mierze ze względu na ich rozmiar i skalę, ponieważ te atrybuty pomagają małym firmom dotrzeć do bardzo dużych, a także bardzo wyselekcjonowanych odbiorców.

O Catalyst Research

Zespół Catalyst Research wykorzystuje szerokie doświadczenie w zakresie public affairs, publikacji, mediów, nauki i technologii, a także rosnącą sieć doradców i ekspertów merytorycznych, aby gromadzić i budować informacje, które umożliwią rozwój zrównoważonej, bezpiecznej i sprawiedliwej dla wszystkich przyszłości opartej na technologii.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments