Już tylko tydzień dzieli nas od słynnego szaleństwa zakupów – Black Friday, a odnotowano aż 80 proc. wzrost ataków phishingowych przeciwko użytkownikom sieci, szukającym atrakcyjnych ofert wyprzedażowych – ostrzega firma Check Point. Użytkownicy w USA, Wielkiej Brytanii czy Bułgarii padli ofiarami ataków podszywających się pod kampanię reklamową firmy jubilerskiej „Pandora”, obecnej również na rynku polskim.

Badacze bezpieczeństwa z firmy Check Point są zaniepokojeni rosnącą liczbą złośliwych kampanii phishingowych wymierzonych w kupujących online. Wszystko za sprawą “świąt wyprzedaży” – Czarnego Piątku (27 listopada) oraz Cyberponiedziałku (30 listopada). Eksperci uważają, że trwająca pandemia Covid-19, która ogranicza dostęp do sklepów stacjonarnych, spowoduje znaczny wzrost liczby ataków hakerskich.

Hakerzy starają się wykorzystać rosnące zainteresowanie okazjami – w tym roku chiński Dzień Singla, odbywający się 11 listopada przyniósł firmie Alibaba rekordową sprzedaż na poziomie 74 miliardów dolarów, prawie dwukrotnie wyższą niż w roku poprzednim.  

Specjaliści Check Pointa szacują, w trwających kampaniach phishingowych (związanych głównie z Black Friday) otwierana jest 1 na 826 wiadomości e-mail rozesłanych przez hakerów. Dla porównania wskaźnik ten na początku października wynosił mniej 1 na 11 000 e-maili. Dane sugerują zatem, że przełom listopada i grudnia będzie rekordowy, jeśli chodzi o przychody z cyberprzestępczości!

Przykładem ilustrującym działania hakerów jest przeprowadzona na początku miesiąca kampania phishingowa, podszywająca się pod oferty Pandory – popularnego duńskiego producenta i sprzedawcę biżuterii. Użytkownicy, głównie z USA, Wielkiej Brytanii i Bułgarii, otrzymali fałszywe e-maile prezentujące ofertę jubilerską, które – po kliknięciu w link – przekierowywały na stronę łudząco przypominającą oficjalny sklep internetowy Pandora, mającą na celu przechwycenie danych płatniczych internautów.

Ograniczenia narzucone przez Covid-19 nieuchronnie zwiększą zainteresowanie zakupami online. W związku z tym spodziewamy się rekordowej aktywności hakerów skierowanej przeciwko robiącym zakupy online w nadchodzącym sezonie świątecznym, zwłaszcza w okolicach Czarnego Piątku i Cyberponiedziałku” – tłumaczy Omer Dembinsky, kierownik działu Data Intelligence w Check Point.

„W listopadzie zauważamy niezwykłe i zdecydowane zainteresowanie hakerów „ofertami specjalnymi”. Tego typu kampanie phishingowe mogą być niezwykle zwodnicze, a kupujący online mogą łatwo pomylić je z prawdziwymi ofertami sklepów internetowych. Żyjemy w epoce, w której każdy e-mail w naszych skrzynkach odbiorczych musi być traktowany z ostrożnością. Gorąco zachęcam każdego kupującego w Internecie, aby zastanowił się dwa razy, spoglądając na „specjalną ofertę” swojej ulubionej marki” – dodaje ekspert Check Pointa.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments