Izabella Maczkowska Ciborowska, CHEP

Izabella Maczkowska-Ciborowska, Country General Manager, CHEP Polska i kraje bałtyckie w komentarzu eksperckim dla ISBtech o trendach w łańcuchach dostaw.

Branża logistyczna pozostaje pod znaczącym wpływem sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Popyt na rynku zdążył się ustabilizować, ale ciągle jesteśmy zaskakiwani nowymi obostrzeniami związanymi z drugą falą pandemii, jak chociażby ograniczeniem działalności galerii handlowych, zwiększonymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa w sklepach spożywczych i osiedlowych, ograniczeniem liczby klientów, którzy mogą przebywać jednocześnie w sklepie czy zaostrzonym rygorem sanitarnym w miejscu pracy.

Wraz z ograniczeniem działalności branży HoReCa i wdrożeniem pracy zdalnej w wielu
organizacjach zmieniły się zachowania konsumenckie. Polacy zaczęli chętniej gotować w domu oraz więcej oszczędzać, ponieważ obawiają się nieprzewidywalnych zmian na rynku – obniżenia dochodów czy utraty pracy. Konsumenci podejmują więc bardziej przemyślane decyzje zakupowe, co wymusiło na sieciach handlowych zmianę asortymentu i dynamiczne dopasowanie się do potrzeb swoich klientów.

Niezbędne produkty pierwszej potrzeby muszą być dostarczone na półki sklepowe na czas, bez względu na panującą sytuację. Dla CHEP jako dostawcy usług logistycznych dla największych sieci handlowych w Polsce oznacza to konieczność elastycznego dopasowania się do nowych wymogów rynku i potrzeb naszych klientów, tak aby zapewnić im ciągłość, płynność i terminowość łańcuchów dostaw z zachowaniem wszelkich wymogów bezpieczeństwa.

Innym ważnym trendem w usługach logistycznych jest dążenie do osiągnięcia możliwie jak
najkrótszego czasu realizacji zamówień przy zachowaniu jak najniższych kosztów, szczególnie w kategorii produktów o szybkiej rotacji (np. napoje, nabiał, owoce, warzywa). Dlatego zauważamy wzrost zainteresowania nowoczesnymi rozwiązaniami i narzędziami zapewniającymi kompleksową optymalizację kosztową i operacyjną w łańcuchu dostaw (upraszczanie procesów, zmniejszanie do minimum ilości bezpośrednich kontaktów międzyludzkich itp.).

Jednym z takich rozwiązań jest outsourcing nośników oraz usług związanych z ich zarządzaniem (pooling). W przypadku poolingu firmy nie muszą blokować swoich środków finansowych i inwestycyjnych (CAPEX) w zakup własnych nośników czy ponosić kosztów utrzymania ich zapasu. Korzystając z poolingu, klient płaci za palety, których potrzebuje tu i teraz, bez konieczności płacenia z góry, co również usprawnia płynność finansową całej organizacji.

Widoczny w branży trend współdzielenia zasobów dotyczy nie tylko nośników, ale również
poszukiwania synergii w łańcuchu dostaw, w tym w transporcie. Przykładem takich działań jest program Współpraca Transportowa CHEP, który bazuje na skomplikowanej analizie danych z całego łańcucha dostaw za pomocą dedykowanej aplikacji CHEP. Na podstawie takiej analizy znajdujemy możliwe obszary synergii oraz opracowujemy szyte ma marę rozwiązania dla naszych klientów i partnerów biznesowych.  Rozwiązania te generują nie tylko oszczędności operacyjne, ale również środowiskowe, m.in. zmniejszenie emisji CO2 i ilości odpadów oraz ograniczenie zużycia drewna.

Korzystając z rozbudowanego zaplecza logistycznego, firmy są w stanie szybko reagować na potencjalne zmiany warunków rynkowych, w tym na przykład w razie potrzeby realizować dostawy z alternatywnych lokalizacji. Z każdym rokiem CHEP zdobywa zaufanie nowych klientów w Polsce. Obecnie jesteśmy liderem segmentu oraz pionierem usług poolingowych w kraju. Współpracujemy z ponad 900 klientami, którzy mają do dyspozycji 7 naszych centrów serwisowych i aż 10 000 punktów odbioru naszych nośników. W obiegu znajduje się ponad 30 mln palet CHEP. Ta skala działalności pozwala nam zapewnić dostępność palet dokładnie wtedy, kiedy klient ich potrzebuje i w wybranym przez niego
miejscu, niezależnie od fluktuacji rynkowych.

Jednak samo dążenie do osiągnięcia jak największej skali działalności nie jest główną misją
CHEP. Jesteśmy organizacją zafascynowaną wizją zrównoważonego rozwoju, który przestaje być modną koncepcją, a staje się koniecznością i rzeczywistością, także w kontekście budowania trwałej wizji biznesu w erze post-Covid-19. Zgodnie z naszą wizją strategiczną w najbliższych latach będziemy koncentrować się na budowaniu zrównoważonych łańcuchów dostaw we współpracy z naszymi partnerami biznesowymi. CHEP angażuje się w wiele inicjatyw mających na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie, m.in. jest członkiem Komitetu Sterującego inicjatywy Lean&Green, która zrzesza przedstawicieli branży TSL i producentów na drodze do bardziej zrównoważonego łańcucha dostaw.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments