Opublikuj wyniki badań poprzez grę komputerową!

Gry komputerowe są dziś medium naprawdę popularnym i łatwo dostępnym. Nic więc dziwnego, że coraz częściej placówki oświatowe posługują się nimi, aby popularyzować naukę. Przed nami kolejny przykład tego, jak wirtualna rozrywka może służyć propagowaniu specjalistycznych zagadnień naukowych. 

Waterworks! swój debiut miało niedawno, bo raptem w zeszłym tygodniu. Jest to gra przeglądarkowa utrzymana w pikselowej stylistyce. Głowna mechanika gry to tak zwany „deck building”, czyli zbieranie i zagrywanie kart w odpowiedniej kolejności.

Naszym głównym zadaniem w grze jest zaopatrywanie średniowiecznego miasta Grudziądza w wodę pitną. Dlaczego? Już pierwszy komunikat po uruchomieniu tytułu przybliża nam kontekst historyczny powstania miasta oraz charakteryzuje teren, na jakim  zdecydowano się zlokalizować miejscowość.

Tutaj dochodzimy do najważniejszego aspektu gry, bo najmocniejszą stroną tytułu są jego walory edukacyjne. Każdy komunikat (nie licząc tych nielicznych wyjaśniających nam mechanikę) zawiera liczne informacje naukowe. W głównej mierze są to dane historyczne o zastosowanych w mieście rozwiązaniach technologicznych z dziedziny kanalizacji.

Zresztą, gdy z pozycji menu głównego zdecydujemy się zajrzeć w zakładkę „Twórcy”, doczytamy się, że gra powstała na podstawie wyników badań naukowych realizowanych prze Wacława Kulczykowskiego na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Co ciekawe tytuł współfinansowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu „Nowoczesne metody upowszechniania wyników badań historycznych”.

Sama gra składa się z kilku prostych mechanik. Pierwszą, najbardziej podstawową jest zagrywanie kart z powiększającej się z każdą turą tali. W każdej rundzie otrzymujemy do zagrania 5 kart, a każda z nich należy do jednej z trzech kategorii: pracownicy, przedmioty i projekty.

Zagranie każdej z kart wymaga od nas wydanie jednego z dwóch dostępnych w grze zasobów. Aby ukończyć grę musimy rozbudowywać miasto o następne budynki, jednocześnie zaopatrując mieszkańców w wodę pitną. Jeśli chodzi o budynki dedykowane rozbudowie naszej infrastruktury wodociągowej, każdy z nich zawiera opis historyczny.

Za tytuł odpowiada jedna osoba, która tworzy pod pseudonimem Scriptwelder. Twórca ma na swoim koncie kilka innych mniejszych produkcji, również utrzymanych w pikselowej stylistyce, jednak zupełnie nie związanych z popularyzacją nauki.

Osobiście uważam, że Waterworks! zasługuje chociaż na kilka minut uwagi. Gra mimo, że prosta, jest dopracowana, a walor historyczny czyni z niej dobre narzędzie do zdobywania podstawowej wiedzy z przedstawionego zagadnienia. To dobry krok w łączeniu nauczania z nowoczesną technologią i współczesną formą rozrywki.