Już 34% polskich firm korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI) – wynika z raportu przygotowanego przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services (AWS). W ciągu ostatniego roku odsetek firm korzystających z AI zwiększył się w Polsce o 56%, co jest najszybszym wzrostem zanotowanym wśród państw Unii Europejskiej. Oznacza to, że co dwie minuty w ciągu ostatniego roku jedna firma w Polsce zdecydowała się na wdrożenie sztucznej inteligencji.
Szacunki AWS wskazują, że ok. 740 000 firm w Polsce już korzysta z AI. Liderami wdrażania są startupy, które znacznie wyprzedzają duże przedsiębiorstwa. Podczas gdy duże firmy dopiero eksperymentują z AI i wykorzystują ją głównie do podstawowych zadań z zakresu automatyzacji pracy czy generowania tekstu lub rozpoznawania obrazów, startupy są kilka kroków do przodu integrując AI ze wszystkimi operacjami biznesowymi czy też tworząc niestandardowe systemy lub aplikacje oparte na AI, dostosowane do swoich potrzeb.
Jako kraj znacząco przyspieszyliśmy we wdrożeniu AI. Jeśli Polska będzie w stanie utrzymać obecne tempo rozwoju, to osiągnie wskaźnik wdrożenia AI przez 75% polskich przedsiębiorstw już w 2027 roku. To o 3 lata wcześniej niż zakładały cele europejskiej Cyfrowej Dekady. Ważne jest, aby ten rozwój był bardziej zrównoważony między dużymi i mniejszymi przedsiębiorstwami – mówi Tomasz Stachlewski, dyrektor ds. architektury w AWS.
Wzrost przychodów dzięki AI
Przedsiębiorstwa, które wdrożyły AI, wyraźnie dostrzegają korzyści: 87% polskich firm widzi wzrost przychodów dzięki wykorzystywaniu AI, przy średnim wzroście o 35%, co świadczy o prawdziwej sile AI w zakresie konkurencyjności przedsiębiorstw. Ponadto, ponad 90% firm korzystających z AI widzi poprawę produktywności – szczególnie w automatyzacji rutynowych zadań oraz analizie danych i sprawozdawczości. W wyniku wzrostu produktywności 57% polskich firm twierdzi, że jest w stanie poświęcić więcej czasu na poprawę obsługi klienta i relacji z klientami, a 37% poświęca więcej czasu na pracę kreatywną lub innowacyjną.
Dostrzegając te zalety, polskie firmy zwiększyły swoje inwestycje w AI o 20% w ciągu ostatniego roku, co jest bliskie średniej europejskiej.
Średnio o 42% wyższe wynagrodzenia dla specjalistów AI
Brak odpowiednio wykształconej i doświadczonej kadry, niepewność regulacyjna i postrzeganie kosztów wdrożenia to główne bariery dla dalszego wzrostu adopcji AI w Polsce.
45% polskich firm wskazuje brak kompetencji jako barierę do głębszego wdrażania AI. Firmy podejmują już działania, sygnalizując, że są skłonne oferować premie dla kandydatów z solidnymi umiejętnościami AI i wynagrodzenie wyższe średnio o 42% dla takich pracowników. 33% firm w Polsce wskazuje na koszty początkowe jako kluczową barierę, jeśli chodzi o wdrażanie AI. Natomiast dla 22% polskich firm główną barierą jest niepewność regulacyjna, z tym, że w przypadku 80% startupów niepewność regulacyjna opóźniła lub zmieniła ich strategie w zakresie wykorzystania AI.
Badanie zostało zrealizowane przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services. W Polsce przeprowadzono ankietę na grupie 1000 reprezentatywnych osób, zapewniając właściwą reprezentację pod względem wieku, płci i regionu. Ponadto zbadano 1000 firm, zapewniając właściwą reprezentację pod względem wielkości firmy, sektora i regionu.