Na początku października transakcję przejęcia marki Thomas Cook przez Grupę eska ostatecznie zatwierdził brytyjski regulator rynku (Civil Aviation Authority).
We wrześniu 2024 r. Grupa eSky informowała, że pod jej skrzydła przechodzi najstarsza marka turystyczna na świecie – Thomas Cook. Polski właściciel globalnej platformy podróży podpisał wówczas umowę o akwizycji z funduszem Fosun Tourism Group, która obejmowała nie tylko markę z ponad 180-letnią historią, ale i całą spółkę z siedzibą w Londynie.
„Dołączenie Thomas Cook do rodziny marek eSky i eDestinos to kluczowy element transformacji naszej Grupy z głównie wyszukiwarki lotów w kierunku internetowego biura podróży. Naszą ambicją jest wejście w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie i jestem przekonany, że ta akwizycja przybliży nas do celu, a także pozwoli mocniej zakorzenić się w świadomości podróżników z Europy Zachodniej – podkreśla Łukasz Habaj, prezes zarządu Grupy eSky.
Thomas Cook obecnie działa jako internetowe biuro podróży i w całości opiera swoją ofertę na pakietach dynamicznych Lot+Hotel. Nowy model działalności firma obrała w 2020 roku, kiedy to wróciła na rynek po uprzedniej upadłości jako tradycyjny touroperator. Aktualnie Thomas Cook prowadzi sprzedaż w Wielkiej Brytanii, gdzie marka cieszy się wysoką świadomością – wskaźnik ten wynosi 88%.
„Nowy Thomas Cook osiągnął duży sukces w dość krótkim czasie: już w tym roku będzie to rentowna firma, która bez dodatkowych inwestycji zdobyła zauważalny udział w bardzo konkurencyjnym brytyjskim rynku turystycznym, a jej obroty sięgną niemal 115 mln funtów (prawie 600 mln zł) w tym roku. Pakiety Lot+Hotel świetnie sprawdzają się w realiach zachodnioeuropejskich, gdzie dla konsumentów nie ma znaczenia, jaki jest to rodzaj pakietu. Kupując wycieczkę objętą gwarancją touroperatorską, tamtejszych podróżników interesuje cena wyjazdu, standard i rodzaj zakwaterowania itp. – wyjaśnia Łukasz Habaj.
Rozwój oparty na synergii technologicznej i optymalizacji kosztów
Sfinalizowana transakcja przejęcia oznacza początek integracji Thomas Cook do struktur Grupy eSky. Najważniejsze zmiany dotyczą wymiaru produktowego ze szczególnym naciskiem na wymianę technologiczną: do serwisów Thomas Cook wdrożone zostanie portfolio 560 przewoźników lotniczych współpracujących z eSky, co zwiększy dostępne opcje podróży i poprawi konkurencyjność firmy pod kątem cenowym. Jednocześnie dzięki efektowi skali eSky będzie mógł zaoferować swoim klientom jeszcze korzystniejsze oferty w ramach pakietów Wakacje i City Break.
W procesie integracji spółek kluczową rolę będzie odgrywać sprawdzona autorska technologia eSky, dzięki której uda się zoptymalizować koszty operacyjne Thomas Cook, zapewniając firmie przestrzeń do rentowności i dalszego wzrostu.
„Celem jest dalsza praca nad rentownością w 2025 roku, co będzie możliwe m.in. poprzez automatyzację procesów i poprawę marż w wyniku uruchomienia szerokiej gamy usług dodatkowych znanych klientom eSky. Co więcej, wdrożenie naszych rozwiązań przyniesie brytyjskiej marce znaczące oszczędności, co pomoże w sposób wyraźny poprawić rentowność – mówi prezes Grupy eSky.
Miliard złotych i 300 tys. klientów: pakiety dynamiczne hitem w turystyce
Szybki rozwój pakietów dynamicznych jest odpowiedzią internetowych biur podróży na rosnące wymagania konsumenta, który chce podróżować inaczej niż w ramach statycznej oferty touroperatorskiej, a jednocześnie mieć gwarancję bezpieczeństwa. Potrzebę tę zaspokaja produkt, który zamiast lotów czarterowych bazuje na siatce tysięcy połączeń realizowanych przez niskobudżetowych i regularnych przewoźników, a dodatkowo łączy je z milionami obiektów noclegowych na całym świecie i produktami dodatkowymi takimi jak ubezpieczenia czy transfery lotniskowe. Dodatkowo wyjazdy w formie pakietu dynamicznego są wycieczkami, które w Polsce obejmuje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. W efekcie pakiety dynamiczne są tańszą, bardziej elastyczną i dopasowaną do potrzeb klienta alternatywą do statycznej oferty tradycyjnych touroperatorów.
„Zainteresowanie pakietami jest ogromne, szczególnie w Europie Zachodniej, gdzie wakacje i city breaki z lotem i hotelem w pakiecie od dawna są standardową formą podróżowania. Również w Europie Środkowo-Wschodniej oferta jest w wyraźnym trendzie wzrostowym, a my jesteśmy w awangardzie tej zmiany: w 2024 roku obsłużymy około 100 tys. klientów jako touroperator, a obroty w tym obszarze mają sięgnąć niemal 185 mln zł, czyli wzrosną o 173 proc. r/r – podaje Łukasz Habaj.
W przyszłym roku Grupa eSky spodziewa się obrotu ze sprzedaży w segmencie touroperatorskim na poziomie 1 mld zł przy liczbie klientów na poziomie około 300 tysięcy.