epoint

Karol Sobkow, prawnik w kancelarii Graś i Wspólnicy w komentarzu ekspeckim jak MiCA wpłynie na rynek kryptowalut.

Pomimo, że rynki kryptoaktywów nadal są stosunkowo niewielkie i nie stanowią zagrożenia dla stabilności finansowej, zostały dostrzeżone przez prawodawcę unijnego. Ich szybki rozwój, a także rosnąca popularność, przyczyniły się do stworzenia rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto-Assets), które dedykowane jest w całości rynkowi kryptoaktywów.

Jednym z celów MiCA jest uregulowanie kwestii oferowanych i emitowanych tokenów, w tym szeroko znanych „stablecoinów”. Samo rozporządzenie nie posługuje się pojęciem „stablecoin”, jednak wprowadza pojęcia tokenu powiązanego z aktywami (ART) oraz tokenu będącego e-pieniądzem (EMT), które w rozumieniu prawodawcy unijnego są potencjalnymi formami, jakie „stablecoin” może przyjąć.

Kluczowe regulacje dotyczące stablecoinów

Tokeny ART:
• Oferta publiczna oraz ubieganie się o dopuszczenie do obrotu wymaga co do zasady uzyskania zezwolenia od właściwego organu nadzoru (zezwolenie nie jest wymagane w przypadku instytucji kredytowych);
• Przedłożenie obszernej dokumentacji, wymaganej do uzyskania zezwolenia, m.in. programu działalności, opinii prawnej stwierdzającej, że ART nie kwalifikuje się jako token wyłączony z zakresu zastosowania MiCA oraz że nie jest klasyfikowany jako EMT, dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, a także wielu innych dokumentów i procedur wewnętrznych wymaganych przez MiCA;
• Emitenci którzy uzyskali już zezwolenie w odniesieniu do jednego ART, nie są zobowiązani do przedkładania na potrzeby uzyskania zezwolenia w odniesieniu do innego ART informacji, które już uprzednio przedłożyli właściwemu organowi, jeżeli informacje te są identyczne.

Tokeny EMT:
• Oferta publiczna oraz ubieganie się o dopuszczenie do obrotu wymaga od zainteresowanego podmiotu posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa lub instytucja pieniądza elektronicznego;
• Wymóg zgłoszenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa do właściwego organu nadzoru oraz upublicznienie go.

Wymogi kapitałowe i rezerwowe.
• Emitenci ART przez cały czas posiadają fundusze własne w kwocie co najmniej równej najwyższej z następujących kwot:
o 350 000 EUR;
o 2 % średniej kwoty rezerwy aktywów;

o jednej czwartej stałych kosztów pośrednich z poprzedniego roku.

• Emitenci ART ustanawiają i stale utrzymują rezerwę aktywów. Rezerwę aktywów tworzy się i zarządza nią w taki sposób, aby:
o uwzględnione było ryzyko związane z aktywami powiązanymi z ART; oraz
o uwzględnione było ryzyko utraty płynności związane z trwałymi prawami do żądania wykupu przysługującymi posiadaczom.

• W przypadku Emitentów EMT, przepisy MiCA nie przewidują wymogów kapitałowych
i rezerwowych.

Mechanizmy nadzoru nad emitentami.

W ramach rozporządzenia MiCA, właściwe organy nadzoru otrzymają mechanizmy nadzoru nad emitentami tokenów ART i EMT. Wśród tych mechanizmów warto zasygnalizować, że:
• Właściwy organ macierzystego państwa członkowskiego może wymagać od emitenta ART posiadania kwoty funduszy własnych do 20 % wyższej od kwoty wynikającej z zastosowania 2 % średniej kwoty rezerwy aktywów, w przypadku gdy ocena dowolnego z wymienionych w MiCA elementów wskazuje na wyższy stopień ryzyka;
• MiCA wprowadza obowiązek powiadomienia właściwego organu przez nabywcę, o zamiarze nabycia znacznego pakietu akcji lub udziałów w emitencie ART lub EMT;
• Wprowadzono kwartalną sprawozdawczość emitenta ART, do właściwego organu, w sytuacji, gdy wartość emisji przekracza 100 000 000 EU. Jednakże, właściwy organ może nałożyć takowy obowiązek nawet na emitentów, którzy nie przekroczyli te sumy;
• Rozporządzenie nadaje właściwym organom uprawnienie do cofnięcia zezwolenia emitentowi ART;
• Przewidziano obowiązek powiadamiania właściwego organu o zmianach w organie zarządzającym emitentów ART;

Podsumowanie.

Jednym z głównych celów MiCA jest wzmocnienie pewności i stabilności europejskiego rynku kryptoaktywów poprzez wykluczenie „drapieżnych” projektów, przyczyniając się tym samym do zwiększenia akceptacji i zaufania wśród społeczeństwa w stosunku do korzystania z kryptoaktywów. Aby zrealizować założone cele, rozporządzenie MiCA ustanawia wysoki próg wejścia dla podmiotów zainteresowanych emisją stablecoinów, w szczególności poprzez wysokie koszty oraz skomplikowany proces ubiegania się o możliwość dokonania oferty publicznej i oferowania kryptoaktywa na rynku europejskim.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments