Przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie dynamicznie postępują prace nad budową Skylinera II – drugiej fazy kompleksu biurowego należącego do Karimpol Polska. Od lutego tego roku, zespół inżynierów i budowniczych intensywnie działa nad stworzeniem solidnych fundamentów przyszłego wieżowca. Za całość prac odpowiada główny wykonawca inwestycji – WARBUD.
Na razie Skyliner II schodzi konstrukcją do dołu, by już niedługo zacząć bezpiecznie piąć się w górę. Zaawansowane technologie budowlane pozwoliły na wykonanie ścian szczelinowych o głębokości 33 metrów oraz 59 sztuk żelbetowych baret sięgających nawet 38 metrów w głąb ziemi. Te imponujące elementy głębokiego fundamentowania wraz z 42 tymczasowymi słupami stalowymi, są kluczowe dla podparcia stropów rozporowych oraz płyty fundamentowej całego obiektu. Grubość płyty dennej waha się od 1,9 metra do niemal 5 metrów, co świadczy o niezwykłej solidności i trwałości konstrukcji.
– Budowa Skylinera II to projekt, który wymaga od nas nie tylko wiedzy technicznej, ale również wyjątkowej precyzji i planowania ze względu na funkcjonującą już pierwszą fazę projektu – Skyliner I – oraz otaczającą nas zabudowę. Jesteśmy jednak doskonale przygotowani, aby sprostać tym warunkom. Jesteśmy zadowoleni z obecnego tempa robót i jednocześnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na budowie – podkreśla Szymon Zduńczyk, członek zarządu i dyrektor zarządzający w Karimpol Polska.
Obecnie realizowana jest pierwsza faza wykopu do poziomu -7,5 m. Prace te są niezwykle wymagające ze względu na konieczność przebicia się przez warstwy nasypów, glin i piasków. Kolejny etap to wykonanie stropu rozporowego, który umożliwi dalsze prace na głębokości – 13 metrów, by docelowo sięgnąć 22 metrów głębokości.
– Mimo że wieża Skylinera II jest niższa od poprzedniczki, jej realizacja jest znacznie bardziej skomplikowana. Okoliczna zabudowa i zastany układ komunikacyjny generują prawdziwe wyzwanie logistyczne. Dysponujemy tylko jednym dojazdem do budowy, a organizacja zaplecza budowy wymaga od nas nie lada ekwilibrystyki. Jedyne dźwigi, jakie mogą pracować w tych warunkach, to te o uchylnych ramionach, wyposażone w system antykolizyjny z sąsiednimi budynkami. Szczególne wyzwanie stanowić będzie szczytowa część budynku i podwójnej wysokości kondygnacje techniczne zwieńczone 15-metrowymi skośnymi ścianami attykowymi – mówi Piotr Pikuła, Dyrektor Kontraktu Skyliner II w Warbud SA.
Zakończenie budowy Skylinera II planowane jest na końcówkę 2026 roku. Druga wieża będzie mieć 130 metrów wysokości, 28 kondygnacji i 24 000 mkw. powierzchni do wynajmu. Większość przestrzeni użytkowej – 23.000 mkw. – zostanie przeznaczona na biura. Standardowa powierzchnia piętra biurowego wyniesie około 1.300 mkw. Lokale handlowo-usługowe na parterze budynku zajmą blisko 1.000 mkw. Na najwyższych piętrach budynku powstaną tarasy-ogrody o łącznej powierzchni blisko 900 mkw., które łączyć będą zewnętrzne schody. Tarasy obsługiwać będzie również winda. W całej inwestycji znajdzie się ich w sumie 10 – 7 głównych, 2 obsługujące garaż i 1 pożarowa. Obydwa wieżowce Grupy Karimpol połączy wspólne podium. Łącznie będzie ono miało 4.500 mkw. przeznaczonych na koncepty handlowo-usługowe, z których będą mogli korzystać zarówno najemcy, jak i okoliczni mieszkańcy. W nowej wieży do dyspozycji zmotoryzowanych użytkowników będzie 5-kondygnacyjny parking podziemny dla 217 samochodów i 100 rowerów. Karimpol Polska będzie ubiegał się o certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding i – podobnie jak w przypadku pierwszego etapu – planuje zasilanie budynku z odnawialnych źródeł energii.
Za projekt architektoniczny odpowiada zespół pracowni APA Wojciechowski Architekci. W realizacji drugiej fazy Skylinera w roli menadżera projektu inwestora wspiera firma Hill International. CBRE pełni rolę wyłącznego agenta przy komercjalizacji Skylinera II.