W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa VRG osiągnęła sprzedaż na poziomie 278,2 mln zł (o 4,2 proc. więcej niż w roku poprzednim). Wpływ na ten wynik miały przede wszystkim korzystne trendy w segmencie jubilerskim.
Jednocześnie marki VRG wypracowały marżę brutto w wysokości 53,7 proc. (o 2,3 p.p. więcej r/r) i wysoki zysk brutto na sprzedaży: 149,4 mln zł (o 8,8 proc. więcej niż w roku ubiegłym). Spółka wypracowała 2,7 mln zł zysku operacyjnego, znacząco mniej niż rok wcześniej (4,7 mln zł na koniec pierwszego kwartału 2023 roku). Spółka podtrzymuje plany, aby w 2024 roku poprawić sprzedaż w markach modowych i budować pozycję W.KRUK na Węgrzech. Ponadto Grupa zapowiedziała pilotażowy projekt dla obecnych i nowych franczyzobiorców marek VRG.
Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku Grupa odnotowuje wyraźne zróżnicowanie wyników ze względu na segmenty.
Otoczenie konkurencyjne w segmencie odzieżowym jest trudne. Nastroje konsumentów w pierwszym kwartale były dalekie od pozytywnych. Odnotowaliśmy nawet dwucyfrowe spadki ruchu w sklepach. Głównym wyzwaniem był styczeń. Dobrze sprzedawaliśmy w marcu, ale niestety po kwietniu oczekiwaliśmy zdecydowanie lepszego wyniku, zwłaszcza że uważamy, iż kolekcja jest lepsza niż w roku 2023. To, co jest dla nas pozytywne, to fakt, że pomimo niskiego ruchu mieliśmy wyższą konwersję. W całym segmencie fashion odnotowaliśmy minimalny wzrost sprzedaży detalicznej oraz zysku brutto ze sprzedaży, ale niestety przy obecnej dynamice kosztów kończymy pierwszy kwartał z gorszym wynikiem na poziomie zysku operacyjnego oraz zysku netto r/r. – skomentował Mateusz Kolański, prezes zarządu VRG.
W okresie styczeń – marzec Spółka osiągnęła minimalny wzrost sprzedaży detalicznej i zysku brutto ze sprzedaży w markach modowych. Łącznie, w pierwszym kwartale 2024 roku marki modowe VRG osiągnęły przychód w wysokości 122,2 mln zł (o 2,2 proc. mniej niż w roku ubiegłym).
Od początku roku prowadzimy intensywne działania na rzecz poprawy wyników w segmencie odzieżowym i koncentrujemy się na ofercie produktowej naszych marek. Pracujemy nad nowymi kolekcjami, które mają być atrakcyjne pod względem stylu oraz dostępnych rozmiarów. Przy zapewnieniu tego ostatniego szczególnie wspiera nas narzędzie „one basket”, które umożliwia widoczność szerokiej oferty produktów w e-sklepach i salonach stacjonarnych. Ważnym dla nas celem jest poprawa efektywności sieci sprzedaży, natomiast należy mieć na uwadze, że proces ten jest długofalowy, a pierwszych rezultatów możemy spodziewać się w ostatnim kwartale tego roku. Już teraz widzimy jednak pierwsze efekty zamknięcia projektu wielkopowierzchniowych salonów Wólczanka. – skomentował Mateusz Kolański, prezes zarządu VRG.
W segmencie jubilerskim Grupa obserwowała pozytywną, choć delikatnie spowolnioną dynamikę sprzedaży w każdym z trzech pierwszych miesięcy. Jak co roku, pod względem sprzedaży luty okazał się dla W.KRUK najlepszym miesiącem kwartału. Marka w tym czasie promowała z okazji Walentynek kolekcję „Czułość”. Obecnie oferta jubilera jest dostępna w najważniejszych punktach handlowych w Polsce i rozwija się na rynku węgierskim, gdzie W.KRUK przygotowywał się do otwarcia kolejnego salonu stacjonarnego. Segment jubilerski VRG osiągnął 156 mln zł sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku (o 9,9 proc. więcej r/r).
Na koniec każdego miesiąca pierwszego kwartału segment jubilerski osiągał pozytywną, choć nieco spowolnioną rok do roku dynamikę sprzedaży. Nie jest to dla nas zaskoczeniem, ponieważ W.KRUK jest już obecny w najważniejszych punktach handlowych w Polsce, co daje efekt wysokiej bazy. Najlepsze dynamiki odnotowaliśmy w kanałach sprzedaży franczyzowej i w e-sklepie marki. Oceniamy, że obecnie kanał e-commerce stanowi dla nas przestrzeń do dużego rozwoju, dlatego planujemy zintensyfikować działania w tym obszarze. Dodatkowo ważny jest dla nas wzrost rozpoznawalności W.KRUK na rynku węgierskim, który również ma dla nas wiele perspektyw. – dodaje prezes zarządu VRG.
Perspektywy na pozostałą część 2024 roku
Na początku roku VRG określiło konkretne cele na kolejne miesiące: wzrost sprzedaży w segmencie odzieżowym i utrzymanie pozytywnej dynamiki sprzedaży w marce jubilerskiej, aby w efekcie poprawić wyniki całej Grupy. Spółka podtrzymuje te cele i planuje podjąć konkretne działania w swoich segmentach.
Marka W.KRUK będzie kontynuować rozwój kolekcji zgodnie z kalendarzem sezonowym. W drugim kwartale skoncentruje się szczególnie na Dniu Matki oraz na rozpoczynającym się sezonie ślubów i ważnych rodzinnych uroczystości. Jak co roku, ostatni kwartał będzie poświęcony przede wszystkim ofercie produktowej i komunikacyjnej wokół świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra. Z myślą o klientach, którzy szczególnie doceniają produkty premium, W.KRUK będzie nadal rozwijać biżuterię i zegarki z tego segmentu. Ponadto, marka będzie koncentrować się na wzroście sprzedaży w swoich stacjonarnych punktach handlowych – w Polsce i na rynku węgierskim.
Segment odzieżowy również przygotowuje ofertę pod ważny sezon uroczystości, w którym dominuje odzież formalna. Z tego względu marki będą poszerzać swoje kolekcje o garnitury, marynarki i koszule. Ponadto szyldy modowe planują wykorzystywać trendy konsumenckie i wprowadzać coraz więcej ofert smart casualowych.
Liczymy na to, że w drugim kwartale roku nasi klienci powrócą do zakupów w sklepach stacjonarnych i online. Oceniamy, że jesteśmy dobrze przygotowani do sezonu imprez okolicznościowych i czekamy na poprawę wyników segmentu odzieżowego. – skomentował Mateusz Kolański, prezes zarządu VRG.
Vistula po dokonaniu zmian na poziomie produktów, jest na etapie dalszej rewizji strategii marketingowej. Z kolei Bytom i Wólczanka zakończyły kwartał już ze zmianami w tych obszarach. Marki planują dalej pracować nad rentownością swoich sklepów, a Wólczanka będzie kontynuować transformację sieci z wielkoformatowych salonów na butiki koszulowe.
Współpraca naszych marek z franczyzobiorcami jest dla nas bardzo istotna, dlatego w trzecim kwartale 2024 roku planujemy uruchomić pilotażowy projekt z myślą o obecnych i przyszłych franczyzobiorcach. Zaoferujemy im nowy, multibrandowy koncept składający się z oferty naszych trzech marek modowych: Vistula, Bytom i Wólczanka. Chcemy w ten sposób zachęcić franczyzobiorców do otwierania salonów w mniejszych miejscowościach. – zapowiedział prezes zarządu VRG.
Istotnym elementem wzrostu Grupy są także działania nakierowane na wzmocnienie sprzedaży online i offline w ramach rozwoju omnichannel. VRG będzie nadal pracować nad poprawą doświadczeń zakupowych w sprzedaży internetowej. W kolejnych miesiącach 2024 roku Spółka będzie wdrażać usprawnienia w aplikacjach sprzedażowych marek Vistula, Wólczanka i Bytom, aby skrócić ścieżkę zakupową i podjąć kolejne kroki w personalizacji i lojalizacji klienta.