Orange Business Metaverse to imersywne i multisensoryczne wykorzystanie przestrzeni VR do prezentowania oferty Orange Polska – poinformowała ISBtech wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego Bożena Leśniewska. Budowanie światów metawersalnych Orange Polska chce zaoferować również jako usługę biznesową dla przedsiębiorstw.
„Orange na rynku biznesowym nie jest już tylko operatorem. Od dawna pozycjonujemy się jako integrator, partner transformacji cyfrowej. Dostarczamy rozwiązania cyfrowe dla naszych klientów biznesowych. Łączność, komunikacja, czyli connectivity, jest oczywiście tego bardzo ważną częścią, natomiast wyraźnie rosnącą domeną jest ICT, w którym w ostatnich latach wypracowaliśmy pozycję silnego lidera rynkowego. Jako lider na rynku biznesowym uważamy, że powinniśmy tworzyć i dawać klientom nowe doświadczenia. Orange Business Metaverse jest imersywnym i jednocześnie multisensorycznym wykorzystaniem przestrzeni VR do prezentowania oferty, co dotąd robiliśmy w sposób bardziej tradycyjny w 5G Lab, czy przez siły handlowe” – powiedziała ISBtech Leśniewska.
Jak zaznaczyła, teraz klienci mogą zobaczyć w VR rozwiązania z dziedziny prywatnych sieci campusowych 5G w przemyśle i smart city zaprojektowane na platformie metawersalnej.
„Te rozwiązania już dziś można zobaczyć w Orange Business Metaverse i w pełni ich doświadczyć. To forma edukacji, która pomaga w prezentowaniu oferty i pozwala w bardziej namacalny sposób przekonać się i zrozumieć, czym są nowe technologie – 5G, IoT i technologie związane z automatyzacją produkcji, czy z tworzeniem pracy hybrydowej w firmach” – dodała wiceprezeska Orange Polska.
Oceniła, że Orange Business Metaverse przyspieszy komercjalizację kampusowych sieci 5G.
„Dotychczas klientom trudno było wyobrazić sobie jakie konkretne zastosowania 5G mogą zaistnieć w ich biznesie. Natomiast w momencie, kiedy doświadczają tego w VR – zobaczą konkretne rozwiązania, konkretne oczujnikowanie linii produkcyjnej, zbieranie danych, przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym, w pełni autonomiczne zarządzanie fabryką, przedsiębiorstwem, miastem – wówczas to namacalne odczucie, doświadczenie, przeżycie tego spowoduje dużo większe zainteresowanie naszą ofertą” – dodała Leśniewska.
W realizacji biznesowej platformy metaverse uczestniczyły w konsorcjum spółki z grupy Orange Polska – software’owy BlueSoft i integrator Integrated Solutions, a także partner w dziedzinie tworzenia metaverse – Connected Realities.
„Uzyskaliśmy kompetencje i know-how w zakresie budowania światów metaverse również dla zewnętrznych klientów. Ci, którzy zobaczą, w jaki sposób przenieśliśmy świat produktów i oferty Orange do metaverse, mogą zechcieć również tworzyć swoje światy metawersalne, przenosząc tam fabryki i w ten sposób niwelując konieczność organizowania tradycyjnych, często kosztownych demonstracji. Wyobrażam sobie, że to będzie dla nas również forma monetyzacji produktu metawersalnego. Stworzyliśmy to rozwiązanie w Orange Polska przy wykorzystaniu pełnych zasobów Grupy Orange Polska i Connected Realities. Takie rozwiązania nie są przywiązane do miejsca, więc przyjemnością będziemy je prezentować w Polsce i innych krajach Grupy Orange. Myślę, że jeżeli takie zainteresowanie się pojawi, to są to rozwiązania, które relatywnie łatwo skalować i przenosić na inne rynki” – podsumowała wiceprezeska Orange Polska.
Arkadiusz Wójcik – prezes Blue Soft i dyrektor ICT w Orange Polska podczas prezentacji Orange Business Metaverse wskazał, że od początku projektu grupa uznała, że chce nie tylko zbudowaćmetawersum do demonstracji produktów i usług, ale też nauczyć się budować takie przestrzenie VRdla swoich klientów.
„Chcemy je komercyjnie dostarczać zainteresowanym firmom i instytucjom publicznym do prezentowania skomplikowanych rozwiązań. Dlatego wybraliśmy na początek m.in. rozwiązania Smart City, ponieważ na prezentacjach trudno wyobrazić sobie jak może wyglądać dobrze zorganizowane miasto. My wyobraźni pomagamy w sposób praktyczny. Nauczyliśmy się bardzo wiele i możemy teraz wspierać innych” – powiedział Wójcik.
Andrzej Zając, prezes Integrated Solutions dodał, że cenna w tym projekcie była możliwość zbudowania infrastruktury dla potrzeb nowego rozwiązania.
„Istotne jest to, czy są możliwości integracji tej infrastruktury z obecną infrastrukturą klienta. Przede wszystkim przyglądam się aspektowi cybersecurity, który teraz jest bardzo ważnym elementem w budowaniu wszelkiego rodzaju rozwiązań IT. Firmy zwracają szczególną uwagę na to, żeby to rozwiązanie było stabilne, żeby nie mogło dojść do ingerencji stron trzecich. Natomiast drugim krokiem jest na pewno to dotarcie do firm po to, żeby mogły budować prototypy swoich rozwiązań biznesowych plus elementy związane ze szkoleniem i rozwojem biznesu” – wskazał Andrzej Zając.