Polskie porty morskie mają za sobą rekordowy 2022 rok, jednak nadal muszą stawiać czoła połączonym globalnym kryzysom związanym z wojną, inflacją czy wahaniami cen energii i towarów. Aby przetrwać nadchodzące burze gospodarcze, inwestycje w infrastrukturę i suprastrukturę portową są dzisiaj potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Eksperci LeverX komentują sytuację w polskich portach i wskazują rozwiązania.
Położenie geograficzne Polski, pod wieloma względami, stanowi o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów. Będąc swoistym „łącznikiem” między zachodnią i wschodnią oraz północną i południową częścią kontynentu, Polska stoi obecnie przed możliwością zajęcia jednej z kluczowych pozycji w globalnym łańcuchu dostaw. Niezbędne w tym celu będzie zapewnienie warunków do napływu inwestycji, stworzenie odpowiedniego otoczenia legislacyjnego i skutecznych zachęt inwestycyjnych, zagwarantowanie sprawnej i bezpiecznej infrastruktury cyfrowej, a także nieustanne podnoszenie jakości zaplecza logistycznego, którego zadaniem będzie obsługa innowacyjnej gospodarki oraz jej otoczenia.
Ciągła integracja globalnej gospodarki, rozwój międzynarodowej wymiany towarowej, a także kwestie środowiskowe powodują zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy drogą morską. W ostatnich latach szczególnego znaczenia nabierają polskie porty morskie, które stają się strategicznymi węzłami na europejskiej mapie transportowej. Współczesny przepływ towarów pomiędzy centrami gospodarczymi realizowany jest w oparciu o transport kontenerowy w morsko-lądowych łańcuchach dostaw, a Polska w tym systemie stanowi zarówno bramę do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, jak też naturalne zaplecze logistyczne dla swoich sąsiadów.
Funkcjonujące niegdyś jako jeden z sektorów gospodarki, polskie porty spełniają obecnie rolę kluczowych węzłów zabezpieczających kraj pod względem energetycznym, wymiany towarowej i obronności państwa. Aby utrzymać ich znaczenie w zmieniających się realiach, polityka infrastrukturalna musi stale ewoluować w kierunku zwiększania zdolności przeładunkowej portów oraz wspierania inwestycji okołoportowych.
Wśród polskich portów największe znaczenie ma port w Gdańsku. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego [GUS], obroty ładunkowe w polskich portach morskich wyniosły 119 mln ton w 2022 r., tj. wzrosły o 23,1% r/r, z czego większość, bo aż 53,1% w obrotach ogólnokrajowych stanowiły obroty w porcie Gdańsk2, co dało mu pod tym względem 13. miejsce w Europie i 11. w Unii.3 W 2022 roku, o 12,9% w porównaniu z rokiem 2021, zwiększył się również obrót ładunkami tranzytowymi – najwięcej, bo aż 79,3% przeładowano w gdańskim porcie — statystycznie najszybciej rosnącym porcie morskim w Europie. Miniony rok był również rekordowy dla portu Szczecin-Świnoujście pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton, będąc tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent.
Eksperci LeverX wskazują, że zarówno utrzymanie, jak też zwiększenie wydajności operacji portowych nie będzie możliwe bez podjęcia działań w kierunku optymalizacji procesów transportu i logistyki stoczniowej. Automatyzacja poprawi efektywność na przykład dzięki lepszemu wykorzystaniu czasu pracy urządzeń czy zmniejszeniu liczby przestojów z powodów błędów ludzkich – jest ponadto obojętna na absencję pracowników. Rozwiązania SAP dostarczane przez LeverX ułatwiają cyfryzację i digitalizację, popychając porty do przekraczania kolejnych granic operacyjnych.
Aby utrzymać obecny poziom wydajności i tempo wzrostu sektora, musimy skupić się na optymalizacji procesów w globalnych łańcuchach dostaw. Obecna sytuacja gospodarcza skłania nas do szukania i wdrażania nowych rozwiązań. Transport i logistyka to jedna z kluczowych branż dla LeverX, a współpraca z partnerami z tego obszaru biznesu pozwoliła wzbogacić naszą wiedzę i doświadczenie. Dostarczane przez nas rozwiązania SAP, umożliwią naszym klientom optymalizację i automatyzację procesów biznesowych. Podjęte współprace to również dla nas możliwość dalszego rozwijania dedykowanych narzędzi i rozszerzeń, spełniających potrzeby biznesowe naszych klientów” – powiedział Aleksander Zhdanowicz, Solution Architect and Head of the SAP Development Department w LeverX.
Jak wskazują eksperci, już dziś Polska jest naturalnym zapleczem kontenerowym dla naszych sąsiadów. Stale rozwijająca się, nowoczesna infrastruktura biznesowa i nadmorska lokalizacja przyciągają deweloperów magazynowych, a inwestycje tego typu mogą stać się ważnym czynnikiem dalszego rozwoju rynku logistycznego w Polsce. Posiadanie zaplecza magazynowego w pobliżu terminali kontenerowych obniża koszty transportu, przyspiesza dostarczanie produktów na rynek i obniża ryzyko uszkodzeń. Im więcej obiektów tego typu powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie portów, tym większa jest wartość dodana dla klientów, ponieważ proces logistyczny staje się bardziej spójny i efektywny. Kluczowe znaczenie w tym procesie mają również systemy optymalizujące zarządzanie łańcuchem dostaw, bez których dostawa surowców, komponentów czy gotowych produktów nie byłaby możliwa.
Biznes stanął przed koniecznością dostosowania się do indywidualnych potrzeb klientów, które dotyczą zarówno czasu realizacji zamówień, jak też elastyczności i niezawodności dostaw. Rozwiązania wspierające proces logistyczny na każdym jego etapie dostarcza firma LeverX – oficjalny partner niemieckiej firmy SAP. Dzięki dokładnej analizie potrzeb biznesowych, LeverX jest w stanie dostarczyć usługi pozwalające klientom obniżyć koszty i zmniejszyć ryzyko prowadzonych operacji.
Dzięki systemowi SAP Transportation Management możliwe staje się zintegrowanie zarządzania flotą i logistyką w całej sieci, co znacznie upraszcza proces transportu, redukuje jego koszty i pozwala osiągnąć – tak istotną w biznesie – terminowość dostaw. Efektywnemu zarządzaniu magazynem służy natomiast SAP Yard Logistics – inteligentne narzędzie, zaprojektowane w celu optymalizacji wykorzystania przestrzeni magazynowej i obsłużenia ogromnych ilości danych. Wykorzystanie połączonych możliwości obu systemów zapewni Twojej firmie kluczową przewagę konkurencyjną.