Wg badania przeprowadzonego przez Straits Research, globalny rynek zarządzania innowacjami, wzrośnie z 1,5 mld USD w 2021 roku do 6,2 mld na koniec 2023 roku. Oznacza to ponad 16% skumulowany roczny wzrost. Jednak nie każda firma czy organizacja jest gotowa na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań, mimo świadomości ich znaczenia w rozwoju biznesowym.
W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, firmy potrzebują odpowiednich talentów, procesów i technologii, aby wprowadzać innowacje w życie i pokazać się jako liderzy cyfrowego świata. Odpowiedź na to wyzwanie nie jest jednak tak prosta, jak się wydaje – wymaga bowiem równowagi we wspomnianych powyżej kwestiach.
– Efekt nierównowagi oraz nieprzygotowania do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań widać w badaniu Innovation Index opublikowanym przez Dell Technologies w tym roku. 71% liderów w biznesie chętniej forsuje swoje pomysły niż wsłuchuje się w głos współpracowników, a tylko 52% wiąże innowacyjne projekty ze strategią firmy. Jeszcze mniej – bo 46% – analizuje porażki i wyciąga z nich wnioski. Niepokojący jest również fakt, że 57% badanych twierdzi, iż technologia wykorzystywana w firmie jest przestarzała. – mówi Mohammed Amin, starszy wiceprezes Dell Technologies w regionie CEEMETA.
Biznes skupiony na ludziach
64% badanych twierdzi, że kultura organizacyjna ogranicza możliwości wprowadzania innowacji. Prawdziwa innowacyjność zaczyna się właśnie od empatycznego przywództwa oraz technologii uwalniającej pracowników od zadań nieprzynoszących satysfakcji. Zadaniem liderów biznesu powinna być więc demokratyzacja innowacyjności i ułatwienie pracownikom odkrycia drzemiącego w nich potencjału.
– Firmy często zapominają, że udana transformacja cyfrowa to coś więcej niż tylko sprzęt czy oprogramowanie. Transformacji technologicznej musi towarzyszyć rozwój pracowników i ich miękkich kompetencji biznesowych. Wyjście poza standardowy zestaw szkoleń i planów rozwojowych jest tutaj jednym z niezbędnych elementów na drodze do udanej zmiany – wskazuje Mohammed Amin.
Organizacje mogą ponadto dokonywać przełomów dzięki decyzjom podejmowanym na podstawie gromadzonych i analizowanych na bieżąco danych. To właśnie one i ich właściwe wykorzystanie są wyróżnikiem w dzisiejszym świecie. Mimo tej świadomości, tylko 26% decydentów twierdzi, że decyzje dotyczące innowacyjności są podejmowane w oparciu o dane.
Technologia katalizatorem wzrostu
Wdrożenie nowych technologii może wydawać się drogie i trudne. Rozwiązaniem tego problemu jest coraz popularniejszy model usługowy IT, w którym poniesiony koszt wynika jedynie z wykorzystanych zasobów. Dzięki temu firmy, niezależnie od wielkości, mogą prosto i szybko wprowadzać w życie swoje plany w zakresie innowacyjności. Na rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej, Bliskim Wschodzie i Turcji oraz Afryce, model usługowy IT stał się prawdziwym game changerem dla naszych klientów. Dzięki niemu firmy mogą określić rozmiar istniejących potrzeb IT przy jednoczesnym zapewnieniu dostępności, wydajności i, co najważniejsze, przyspieszeniu przyszłej skalowalności – podkreśla starszy wiceprezes Dell Technologies w regionie CEEMETA.
Innowacyjność jest niezbędnym elementem sukcesu biznesowego na dłuższą metę, pozwala również unowocześnić istniejące procesy. Od ochrony zdrowia poprzez produkcję, sektor wydobywczy aż do retailu – wszędzie tam innowacje z zakresu technologii stoją u podstaw zmian zwiększających efektywność finansową oraz zaufanie klientów.
Innowacyjność może przybierać różne formy, dlatego każdy pomysł może stanowić różnicę. Stąd muszą być one regularnie zbierane, oceniane i – w zależności od wyników przeprowadzonej analizy – wprowadzone w życie za pomocą odpowiednich technologii i procesów. Droga od kreatywnej iskry, przez innowację, aż do realnego wpływu może być długa, ale jak mawiał Einstein „jeśli ciągle robisz to samo, ciągle otrzymujesz te same wyniki”. – podsumowuje Mohammed Amin.