Rok obrotowy 2022 to już trzeci z kolei rekordowy rok dla BSH Hausgeräte GmbH z obrotami na poziomie 15,9 miliarda euro. Wynik ten stanowi wzrost o 2,5 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym (po uwzględnieniu różnic kursowych 4,2 procent). Koncern BSH ponownie zanotował wzrost obrotów we wszystkich regionach.

Czołowy europejski producent sprzętu AGD podsumowuje wymagający rok, który upłynął pod znakiem wąskich gardeł w dostawach, rosnących cen materiałów oraz wysokich kosztów logistyki i energii — będących skutkiem wojny w Ukrainie oraz ogólnie trudnej sytuacji w zakresie łańcuchów dostaw. W obu poprzednich latach, ze względu na pandemię koronawirusa, koncern BSH zyskiwał na wyjątkowej koniunkturze w obszarze dóbr konsumpcyjnych. Ten podwyższony popyt zmniejszył się w ubiegłym roku, a do tego znacznie wzrosła inflacja.

Dzięki lojalności naszych konsumentów i partnerów handlowych, naszej silnej światowej ofercie marek, innowacyjnym produktom i usługom oraz niespotykanemu zaangażowaniu naszych pracowników dobrze poradziliśmy sobie w ostatnim roku. Nasz plan na bieżący rok: chcemy nadal notować wzrosty zysków we wszystkich regionach i kategoriach produktów. Obok zarządzania znacznie wyższymi kosztami — na przykład w obszarze energii, materiałów i personelu. Skupiamy się na jeszcze większym uodpornieniu naszego łańcucha dostaw. – mówi CEO Dr. Matthias Metz.

Stabilny wzrost we wszystkich regionach

W regionie Ameryki (USA/Kanada) koncern BSH zanotował w roku obrotowym 2022 kolejny ponadprzeciętny wzrost — tym razem na poziomie 16 procent. Przedsiębiorstwo nawiązuje w ten sposób do bardzo dobrego wyniku z poprzedniego roku i umacnia swoją pozycję na tym rosnącym rynku z dużymi szansami przyszłego rozwoju.

Koncern BSH był w 2022 roku także numerem 1 w Europie — mimo trudności z dostawami oraz wzrostów cen energii i materiałów, które były szczególnie odczuwalne w tym regionie. W minionym roku obroty wzrosły nieznacznie — o 0,3 procent — w porównaniu z rokiem poprzednim. Pozytywny rozwój zanotowano w Niemczech, Austrii i we Włoszech.
W całym regionie Azji i Pacyfiku/Afryki koncern BSH odnotował wzrost obrotów o 2 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z powodu szczególnych okoliczności, takich jak ograniczenia związane z pandemią, w Chinach nastąpił spadek o 4 procent. Natomiast na rynkach rozwijających się obroty wzrosły ponadprzeciętnie, szczególnie w Indiach i na Bliskim Wschodzie. Śmiało patrząc w przyszłość, BSH już dzisiaj wytycza kierunki przyszłego wzrostu.

Naszym głównym zadaniem jest zrozumienie lokalnych potrzeb rynków oraz projektowanie i produkcja urządzeń AGD, które spełnią oczekiwania konsumentów oraz poprawią jakość życia w ich domach. U nas bliskość rynku i wzrost międzynarodowy idą w parze. Jednocześnie dalej rozbudowujemy naszą obecność na rynku światowym. Od 2024 roku w nowej fabryce w Meksyku będziemy produkować chłodziarki na rynek północnoamerykański. Poczyniliśmy inwestycje także w regionie Azji i Pacyfiku: W Indiach rozbudowaliśmy naszą produkcję w Chennai. W ubiegłym tygodniu świętowaliśmy wbicie pierwszej łopaty pod budowę naszej fabryki kuchenek w Kairze. Z Egiptu będziemy rozszerzać naszą działalność na całym kontynencie afrykańskim. – wyjaśnia Matthias Metz.

Znaczne wzrosty w kategoriach chłodzenie i zmywanie

Niekwestionowanym liderem wzrostu obrotów w minionym roku była kategoria produktów chłodzenie, gdzie wzrost wyniósł 8,8 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Tuż za nią uplasowała się kategoria zmywanie z 8-procentowym wzrostem. Wzrost w kategorii gotowanie, gdzie osiągamy najwyższe obroty, wyniósł 2,8 procent. Jednakże tutaj rynek czekał na ważną zmianę modeli związaną z wprowadzeniem nowej linii piekarników, która nastąpi wiosną 2023 roku. Kategorie pranie i suszenie i Consumer Products oraz dział drobnego AGD odnotowały spadek odpowiednio o 6 oraz 6,2 procent.

Serwis BSH ze swoją kompleksową ofertą osiągnął obroty wyższe o 2,2 procent. Na ten wynik pracuje codziennie bez mała 15 000 pracowników w ponad 50 krajach.
83 procent wszystkich napraw jest wykonywanych niezwłocznie. To osiągnięcie jest widoczne także w Net Promotor Score (NPS) — narzędziu, które w sposób ciągły mierzy zadowolenie klientów z usług serwisu. Wynik wzrósł o 2 punkty i osiągnął doskonały poziom 73 punktów. Potwierdzeniem sukcesu serwisu są także regularnie przyznawane wyróżnienia. Niemiecki dziennik „Welt” w 2022 roku po raz jedenasty z rzędu wyróżnił serwis w Niemczech tytułem serwisu najwyższej klasy w zakresie marek Bosch i Siemens. Marka Bosch zajmuje nawet 1 miejsce w rankingu całej branży AGD. Tuż za nią, na drugim miejscu, plasuje się Siemens.

Nieznaczny wzrost liczby zatrudnionych

Na koniec minionego roku koncern BSH zatrudniał na całym świecie 63 000 osób, co stanowi nieznaczny wzrost o 600 zatrudnionych, czyli 1 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

Jesteśmy dumni z tego, że w tych ciężkich czasach udaje nam się zagwarantować pewne miejsca pracy, a także odnotowywać wzrost. Dotyczy on nie tylko obrotów, lecz także liczby zatrudnionych. – mówi szef finansów Gerhard Dambach.

Innowacyjne produkty

W 2022 roku koncern BSH zaprezentował szereg innowacyjnych produktów cyfrowych. Nowa linia piekarników premium marek Bosch i Siemens ułatwia codzienne życie konsumentów dzięki zintegrowanej kamerze i sztucznej inteligencji, które automatycznie przygotowują potrawy o żądanym stopniu wypieczenia. Zaprezentowany w ubiegłym roku Smart Kitchen Dock łączy w sobie różne funkcje systemów Alexa i Home Connect, umożliwiając dostęp do wszystkich usług platformy Home Connect oraz aplikacji z przepisami z inteligentnym wsparciem kucharza, jak na przykład Kitchen Stories.

W lodówkach przeznaczonych na rynek chiński BSH montuje czujniki jakości powietrza marki Bosch. Czujniki te rozpoznają przykre zapachy i automatycznie dbają o zrównoważone oczyszczanie powietrza w lodówce, wykorzystując aktywny tlen. W ten sposób udaje się usunąć 99 procent wszystkich bakterii i wirusów oraz 90 procent wszystkich zapachów. Ponadto podłączone do sieci urządzenie informuje konsumenta za pośrednictwem smartfona, że artykuł spożywczy uległ zepsuciu.

Grupa Bosch — a tym samym także koncern BSH — jest członkiem „Connectivity Standards Alliance”, związku wielu dużych przedsiębiorstw, które za pomocą nowego standardu połączeń Matter upraszczają świat Smart Home. Dzięki temu w przyszłości będzie można za pomocą tylko jednej aplikacji obsługiwać współpracujące z technologią Matter urządzenia AGD od BSH oraz innych producentów.

Rekordowe inwestycje w badania i rozwój

Konsekwentna kontynuacja strategii cyfrowej jest widoczna także w inwestycjach. 628 milionów euro, czyli 3,9 procent obrotów, przeznaczonych na inwestycje to poziom z czasów sprzed pandemii. Wydatki na badania i rozwój wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem o 5,3 procent — w sumie koncern BSH zainwestował 840 milionów euro. Ta rekordowa suma jest przeznaczona na rozwój cyfrowych, zorientowanych na konsumenta produktów i innowacji.

Zrównoważone rozwiązania w całym łańcuchu tworzenia wartości

Już od 2020 roku BSH prowadzi badania i produkcję we wszystkich zakładach z zachowaniem neutralności w obszarze emisji CO2. Jednym z najważniejszych czynników w tym zakresie jest wzrost efektywności energetycznej w obszarze produkcji. W 2022 roku, podejmując na całym świecie ponad 230 działań z zakresu efektywności energetycznej, koncern BSH zaoszczędził bez mała 33,4 GWh energii. Wytwarzany we własnym zakresie ekologiczny prąd w coraz większym stopniu pokrywa zapotrzebowanie na energię elektryczną. Koncern BSH postawił sobie cel, aby do roku 2030 ekologiczny prąd w 100 procentach pokrywał zapotrzebowanie na energię elektryczną.

W ramach budowy jeszcze bardziej zrównoważonego łańcucha tworzenia wartości BSH pracuje wspólnie z partnerami nad nowymi rozwiązaniami. Obejmują one stosowanie tworzyw sztucznych z odzysku oraz tak zwanej zielonej stali. Te materiały są stosowane przykładowo w nowej lodówce Bosch Green Collection, która w maju trafi do sprzedaży w Europie. Dzięki stosowaniu materiałów z odzysku, o zmniejszonej emisji CO2 oraz neutralnej emisji CO2 ślad węglowy związany z zastosowanymi materiałami jest o jedną trzecią mniejszy niż w porównywalnym modelu o tej samej konstrukcji, w którym wykorzystano zwykłe materiały.

Nowy zarząd

Matthias Metz kieruje koncernem BSH od października 2022 r., pełniąc funkcję Chief Executive Officer. Obok dwóch dotychczasowych członków zarządu, Chief Financial Officer Gerharda Dambacha i Chief Operating Officer Larsa Schuberta, z dniem 1 stycznia do zarządu BSH zostali powołani Rudolf Klötscher i Alexander Dony.

Rudolf Klötscher jako Chief Sales & Service Officer jest odpowiedzialny za serwis, region Europy oraz region Emerging Markets. Alexander Dony jako Chief Sales & Marketing Officer zajmuje się rynkiem chińskim i północnoamerykańskim, marketingiem i markami produktów, a także obszarem drobnego AGD. Oboje zastąpią Matthiasa Ginthuma, który po dziesięciu latach owocnej pracy w zarządzie przejdzie z końcem marca na emeryturę.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments