Otovo to norweski dostawca systemów fotowoltaicznych, obecny na 13 rynkach w Europie, w tym od 3 lat w Polsce. Firma od początku działalności wyróżnia się innowacyjnością – jako jedyna na rynku oferuje leasing konsumencki, a cały proces zakupowy, łącznie z wyceną, odbywa się online. Self service to więc naturalny krok w technologicznym rozwoju firmy. System z powodzeniem działa już w Szwecji. W Polsce właśnie wszedł w fazę testów.

Proces samoobsługi w zakupach w sieci jest obecny w wielu aspektach życia codziennego. Od lat doskonale sprawdza się w e-commerce czy w szeroko pojętym biznesie, przybierając formę m. in. chatbotów, aplikacji, systemów IVR (interactive voice respone). Coraz częściej wykorzystywany jest także do załatwiania spraw urzędowych, m. in. rozliczenia PIT-u. Składanie deklaracji podatkowej online odciążyło urzędy skarbowe oraz pracujących w nich urzędników, którzy co roku mierzyli się z obsługą milionów petentów w bardzo krótkim czasie. Przeniesienie tego procesu do Internetu pozwoliło w znacznym stopniu odciążyć system. Na podobny efekt stawia firma Otovo.

W kilku ostatnich latach zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii, w tym przede wszystkim energią solarną, znacząco wzrosło. Kryzys energetyczny napędził popyt na systemy fotowoltaiczne, jednak w Otovo nie zależy nam jedynie na wysokich wynikach sprzedażowych. Równie ważna jest jakość świadczonych usług, a w tym pojęciu zawiera się dla nas również innowacyjność obsługi, którą od początku istnienia firmy oferujemy klientom. Jako jedyna firma na rynku nie zatrudniamy pracowników terenowych, a cały proces zakupowy odbywa się całkowicie online. Self service to dla nas kolejny, naturalny krok, który – mamy nadzieję – pozwoli nam zmniejszyć stałe koszty i jeszcze bardziej obniżyć ceny dla klientów. – podkreśla Paulina Ackermann – dyrektor generalna Otovo w Polsce, Szwecji i Norwegii.

Dla kogo jest usługa self service?

Według dyrektor generalnej Otovo – Przede wszystkim dla osób, które nie potrzebują kontaktu z doradcą. Jak pokazały nasze pierwsze dni testów, są to zazwyczaj klienci już zorientowani w tematyce fotowoltaiki, wiedzą dokładnie, czego oczekują od swojego systemu PV i potrafią go skonfigurować bez pomocy naszych pracowników – mówi. – To również idealne rozwiązanie dla tych, którzy od kontaktu z konsultantem wolą możliwość samoobsługi. – podkreśla Paulina Ackermann.

Klient, który w początkowej fazie procesu zakupowego wybierze ścieżkę samoobsługi, na każdym jego etapie może skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy. Jak zapewnia dyrektor generalna Otovo, system od kilku miesięcy działa w Szwecji i cieszy się sporą popularnością.

Program pilotażowy, który został przeprowadzony w 2022 roku w Szwecji, okazał się sukcesem, dlatego podjęliśmy decyzję o jego stopniowym wprowadzaniu na kolejne rynki. Polska jest drugim krajem, w którym prowadzimy testy – informuje dyrektor generalna Otovo. – W szwedzkich testach, 1/3 wszystkich nowych klientów, którzy trafiali na naszą stronę w okresie objętym programem pilotażowym, kierowaliśmy na ścieżkę samoobsługową. Okazało się, że konwersja z procesu self service była o 20 proc. wyższa niż ze ścieżki tradycyjnej. To bardzo dobry wynik. – zaznacza Ackermann.

W Polsce testy ruszyły 8 marca. Aby wziąć w nich udział, należy wejść na stronę www.otovo.pl i podać pełny adres nieruchomości, dla której chcemy wykonać wycenę. Osoby, które podadzą ulicę, numer domu, kod pocztowy i miasto, zostaną przekierowane na ścieżkę self service.

Pozostali, czyli klienci, którzy wpiszą np. sam kod pocztowy, zostaną na tradycyjnej ścieżce i bez podawania większych szczegółów otrzymają wstępną wycenę paneli. Następnie, na ich życzenie, konsultant Otovo skontaktuje się w celu zebrania dodatkowych informacji, na podstawie których przedstawi szczegółową, spersonalizowaną ofertę.

Zalety self service

Największą zaletą systemu jest jego łatwa dostępność i możliwość szybkiego skonfigurowania swojej instalacji PV bez oczekiwania na kontakt ze strony dostawcy. System sprawdzi się więc idealnie zwłaszcza w sezonie, gdy czas oczekiwania na taką konsultację się wydłuża, a klientowi zależy na czasie.

Jak ponadto deklaruje Paulina Ackermann – jako Otovo chcemy sprzedawać 25 tys. instalacji rocznie. Jeśli część z tej sprzedaży moglibyśmy przekierować do samoobsługi, to byłby to dla nas sukces. Odciążenie dotychczasowego procesu zakupowego pomoże wygenerować oszczędności, które w realny sposób wpłyną na końcową cenę dla klienta – zapewnia.

Innowacyjne rozwiązania dostępne dla każdego

Self service to jednak nie jedyna innowacja, którą Otovo wprowadziło jako pierwszy na rynku dostawca fotowoltaiki. Firma jako jedyna również proponuje swoim klientom wynajem paneli słonecznych oraz magazynów energii.

Wynajem to doskonałe rozwiązanie dla tych osób, które chciałyby zmniejszyć rachunki za prąd lub dokonać termomodernizacji swojego domu, ale nie mogą sobie pozwolić na wyłożenie wysokiego wkładu początkowego. Z myślą o nich Otovo stworzyło ofertę leasingu konsumenckiego, który jest spłacany przez klienta w ratach miesięcznych przez okres 20 lat trwania umowy. W tym czasie całą instalację, łącznie z falownikami, które są najdroższą jej częścią, obejmuje gwarancja. To zapewnia poczucie spokoju w sytuacji, gdy któryś z elementów ulegnie uszkodzeniu. Otovo zdejmuje z klienta ciężar napraw paneli i jednocześnie umożliwia mu ich wykup po upłynięciu umowy, za cenę miesięcznej raty.

Otovo to najprostszy sposób na zakup fotowoltaiki na dachu lub na gruncie i magazynu energii dla domu. Firma zrzesza sieć setek lokalnych, wysokiej jakości i dokładnie sprawdzonych instalatorów energetycznych. Wykorzystuje autorską technologię do analizy potencjału każdego domu i precyzyjnie doradza w zakresie montażu fotowoltaiki, aby w kilka sekund przedstawić klientom ofertę.

Otovo założone zostało w Oslo w 2016 roku. Jest wiodącą firmą na rynku energii słonecznej w Europie. Sprzedała i zrealizowała tysiące projektów fotowoltaicznych na całym kontynencie. Jej zespół tworzą inżynierowie, programiści i konsultanci techniczni z całej Europy.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments