Webcon wskazuje 3 trendy związane z cyfryzacją na 2023 rok. To fabryki aplikacji, nowe spojrzenie na ruch Citizen Development i dyscyplina w budowaniu strategii cyfrowej transformacji. Dla wielu organizacji nadchodzący rok może być pełen wyzwań i trudności – warto wiedzieć, jak w takich okolicznościach mądrze wykorzystać digitalizację.

W ostatnich latach cyfryzacja to jedno z najbardziej priorytetowych zadań organizacji na całym świecie. Cyfrową transformację odmieniamy przez wszystkie przypadki, bo nie ma takiego obszaru działalności firmy, której nie dotyka. Jednak obecna sytuacja weryfikuje plany i budżety, w tym te dotyczące digitalizacji biznesu, w kierunku ich jak największej efektywności kosztowej. Kluczowe w tym przypadku jest zastosowanie dyscypliny zarządzania procesami biznesowymi przy wsparciu odpowiedniej i szybko adaptowalnej technologii. – mówi Łukasz Semeniuk, Dyrektor Handlowy w Webcon.

Fabryki aplikacji

Potrzeba znalezienia narzędzi i technologii ułatwiających cyfryzację i szybkie tworzenie nowych aplikacji biznesowych nie maleje. Firmy, które zdecydowały się postawić na technologię low-code, w większości obserwowały stopniową poprawę, ale nie osiągnęły radykalnych zmian w zakresie szybkości dostarczania nowych rozwiązań. Problem polega na tym, że nadal wiele organizacji podchodzi do dostarczania kolejnych aplikacji w ten sam sposób, w jaki tworzyłoby kolejne rozwiązania „szyte na miarę”.

To nie pozwala w pełni wykorzystać potencjału platform klasy low-code. Jeśli chcemy tworzyć wiele aplikacji szybko i sprawnie, należy zwrócić się w kierunku idei „fabryki aplikacji”. Promuje ona szybkie prototypowanie, ograniczanie nadmiernej personalizacji aplikacji, reużywanie sprawdzonych rozwiązań i poleganie na tym, że platforma low-code zadba o standaryzację dostarczanych narzędzi.

Citizen Development na nowo

W czasach globalnej recesji organizacje nie powinny tworzyć sytuacji, w których pracownicy niezwiązani z działem IT poświęcają czas na budowanie własnych aplikacji, bo takie podejście stwarza ryzyko. W takich przypadkach użytkownicy biznesowi muszą się bowiem stać managerami IT – jest to tym większe wyzwanie, gdy czas i budżet są ograniczone.

To, co zdaje się działać na dłuższą metę, to podejście „jednocz i zwyciężaj”, w którym Citizen Deweloperzy współpracują z profesjonalnymi programistami, łącząc swoje siły i dzieląc się odpowiedzialnością i zadaniami. Webcon promuje tę ideę, nazywając ją podejściem Citizen-Assisted Development.

Dyscyplina w podejściu do automatyzacji

Zainteresowanie i stopień wykorzystania narzędzi do automatyzacji wzrosły w ostatnich latach tak bardzo, że wiele organizacji od razu przeszło do działania – nie dając sobie czasu na zaplanowanie digitalizacji procesów w sposób, który w perspektywie długofalowej przyniesie korzyści całej firmie.

W wielu przypadkach, na pierwszy ogień poszły zadania i procesy, które widocznie „uwierały” pracowników – niezależnie od tego, czy ich automatyzacja miała przynieść strategiczną wartość dla firmy, czy jedynie usprawnić fragment procesu. W efekcie, niektóre organizacje mają dziś dobrze zautomatyzowane zadania, które składają się na nieoptymalnie działające procesy.

Dlatego w 2023, kiedy już wiemy jak automatyzować – powinniśmy zastanowić się, które procesy wymagają usprawnienia i zacząć od poukładania ich w taki sposób, aby nie cyfryzować chaosu. W ten sposób, automatyzacja ma szansę przynieść największe efekty i faktycznie wpłynąć na efektywność procesów w całej organizacji.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments