Creotech Instruments – notowana na GPW spółka działająca w segmencie Deep – Tech, jest liderem konsorcjum tworzącego system SAMPLE, który ma posłużyć do automatycznego monitorowania przeszkód powietrznych.

Spółka niedawno zakończyła kluczowy etap prac, związany z opracowaniem metodyki wyznaczania wysokości przeszkód napotkanych podczas lotu. Przedsięwzięcie dedykowane jest szeroko pojętej branży lotniczej i z powodzeniem znajdzie zastosowanie podczas lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czy operacji śmigłowców na terenie RP. Projekt realizowany jest przy współpracy z Państwową Agencją Żeglugi Powietrznej oraz AP-Tech Sp. z o.o. Jego wartość wynosi ponad 17,5 mln zł.

Od prawie dwóch lat nasi eksperci opracowują innowacyjny projekt SAMPLE, który ma celu rozwinąć polski system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych. Projekt zapewni kompleksowe śledzenie obiektów będących przeszkodami lotniczymi dla statków powietrznych, w tym podejścia do lądowania i odchylenia od dozwolonej ścieżki podejścia. Prace idą zgodnie z planem. Niedawno zakończyliśmy kluczową fazę rozwoju projektu, polegającą na opracowaniu metodyki wyznaczania wysokości potencjalnych przeszkód lotniczych. Prototyp systemu jest już w pełni funkcjonalny i umożliwia zaplanowanie testów walidacyjnych przez konsorcjantów: AP-Tech oraz PAŻP. Zakończyliśmy również produkcję odbiorników ADS-B pierwszego prototypu wyposażonego w trzy różne czujniki ciśnienia. System został zweryfikowany w warunkach laboratoryjnych, w zakresie poprawności działania od strony elektronicznej oraz transferu danych. Połączenie możliwości technologii ADS-B z uzyskiwanymi przez system automatycznego monitorowania przeszkód lotniczych pozwoli stworzyć spójne środowisko analizujące i dbające o bezpieczeństwo operacji lotniczych – mówi Piotr Mazur, Kierownik Projektu w Creotech Instruments S.A.

Prototyp systemu SAMPLE jest w stanie określić napotkane podczas lotu obiekty i przeszkody na podstawie fuzji danych wejściowych, tj.: zobrazowania satelitarne, chmury punktów – skaning laserowy, produkty fotogrametryczne przy lotach bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czy dane suplementarne.

Docelowo system będzie posiadał funkcje wizualizacji analizy ryzyka, raportowania i automatycznej notyfikacji. Projekt powstaje w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a środki na jego rozwój pochodzą z funduszy europejskich (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój). Wartość projektu wynosi ponad 17,5 mln zł, a wysokość dofinansowania to ponad 12,7 mln zł.

Biznes Creotech Instruments opiera się na zdywersyfikowanych obszarach działalności, co niewątpliwie jest naszą przewagą. Poza branżą kosmiczną i tworzeniem zaawansowanej elektroniki sterującej komputerami kwantowymi, od lat działamy także w coraz mocniej rozwijającym się segmencie Earth Observation. Wiąże się to z dostarczaniem zaawansowanego oprogramowania nadzorującego szeroko pojęty ruch lotniczy. Projekt SAMPLE, z uwagi na jego duży potencjał i szerokie zastosowanie, jest dla nas ważnym projektem. Jego wdrożenie pozwoli na wsparcie lotów BSP, czy też operacji śmigłowców na terenie Polski. – dodaje Grzegorz Brona, Prezes Zarządu w Creotech Instruments S.A.

W portfolio spółki znaleźć można także m.in. system GREY, opracowywany wspólnie z Partnerami. Jego głównym celem jest dostarczenie operatorom dronów niezbędnych analiz ryzyka planowanego lotu, m.in. wizualizacji topograficznej. Usługa dostępna jest na rynku od lutego 2022 r., a projekt powstał we współpracy z firmą Droneradar oraz Wrocławskim Instytutem Zastosowań Informacji Przestrzennej i Sztucznej Inteligencji.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments