Powstał nowy raport dla polskich przedsiębiorców, który podpowiada, jak zyskać na przechodzeniu na zieloną energię. Źródła odnawialne stały się jednym z wyznaczników, który ustala konkurencyjność firmy na rynku. Publikacja jasno wskazuje wymogi ESG oraz regulacje, których znajomość jest niezbędna do prowadzenia działalności zgodnie z zieloną rewolucją energetyczną.

W dniu 18 lipca br. miała miejsce premiera raportu „Wymogi ESG a konkurencyjność przedsiębiorstw. Praktyczny przewodnik dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw”. Raport jest pierwszym z serii wspólnych publikacji fundacji RE-Source Poland Hub i think-tanku WiseEuropa, poświęconych budowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez przechodzenie na energię ze źródeł odnawialnych.

Celem autorów raportu jest przekazanie przedsiębiorcom praktycznej wiedzy o międzynarodowych trendach, zmieniających się uwarunkowaniach regulacyjnych oraz nowych możliwościach dotyczących finansowania inwestycji. Temat nabiera szczególnej wagi w obliczu rekordowych i wciąż rosnących cen energii. Szymon Kowalski, wiceprezes fundacji RE-Source Poland Hub, współautor raportu podkreśla – Pokazujemy, dlaczego coraz więcej firm decyduje się przechodzić na energię z OZE, w jaki sposób to robią, jakie obszary ich działalności są kluczowe, jak na tym zyskują. Szczególną uwagę poświęcamy zielonej energii, którą przedsiębiorstwa mogą nabywać w modelu cPPA (Corporate Power Purchase Agreement) tj. korporacyjnych zakupów energii ze źródeł odnawialnych.

W następnych raportach opowiemy o kolejnych elementach zielonej transformacji dla biznesu i przemysłu. Skupimy się na konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, omówimy kształtujące się zmiany w polityce energetycznej, rozwój odnawialnych źródeł energii i ich konsekwencje dla rynków energii. Opiszemy również jak odpowiednie otoczenie regulacyjne i odpowiedzialna polityka w zakresie PPA może jednocześnie wspomóc polskie przedsiębiorstwa i krajowe zobowiązania w zakresie polityki klimatycznej. – mówi Krzysztof Kobyłka, starszy analityk WiseEuropa i współautor raportu.

W debacie wzięli udział także Maciej Kowalski, prezes Enefit Polska, Jacek Hutyra, Orange Polska Climate Officer oraz Aleksandra Miłobędzka, ekspertka ds. Energii i Klimatu z WiseEuropa. Eksperci jednogłośnie podkreślali coraz większą rolę zielonej energii w kształtowaniu się pozycji firm na rynkach krajowych i międzynarodowych

W pierwszym raporcie autorzy skupili się na rosnącej roli ESG (Environmental, Social responsibility and corporate Governance). Kryteria ESG pozwalają ocenić, czy firmy prowadzą działalność w sposób odpowiedzialny społecznie i zrównoważony środowiskowo. Raport pokazuje jak w praktyce spełnienie kryteriów środowiskowo-klimatycznych wpływa na możliwości rozwoju firm, dostęp do finansowania oraz poszerzania rynków zbytu. Z drugiej strony niespełnianie tych kryteriów powoduje wzrost ryzyka ograniczeń rynków zbytu i możliwości finansowania nie tylko inwestycji, ale także bieżącej działalności, a także z negatywną oceną ze strony swoich klientów.

Jak wskazuje Paweł Wróbel, dyrektor fundacji RE-Source Poland Hub, współautor raportu: Wpływ ESG nabiera znaczenia nie tylko dla dużych firm, ale także mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które są elementem łańcucha dostaw dla większych podmiotów, dostarczających swoje produkty i usługi na rynki europejskie. Oznacza to, że działania dużych firm w kierunku zazieleniania tych łańcuchów pośrednio wymuszą dekarbonizację w jego poszczególnych ogniwach.

W ślad za publikacją przeprowadzone zostaną warsztaty w kilku regionach Polski dla firm chcących przejść na zieloną energię. Pierwszy z warsztatów odbędzie się już 19 lipca w Katowicach.

Premierze raportu towarzyszyła debata ekspercka z cyklu „Zielona energia dla biznesu. Zrównoważony rozwój i biznes odpowiedzialny społecznie” prezentująca doświadczenia liderów zielonej transformacji. Uczestnicy odnieśli się do wyzwań, przed którymi stoją przedsiębiorcy w Polsce – w tym rosnących kosztów energii, a także konieczności spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) podkreśla, że zużycie energii elektrycznej stale rośnie – Rośnie także cena energii, a przedsiębiorcy szukają wszelkich sposobów, aby tę cenę obniżyć. Najczęściej słyszymy pytania właśnie o redukowanie kosztów, ale także o sposoby na efektywne przesyłanie energii oraz o jej magazynowanie. – wskazuje Grzegorz Słomkowski, wiceprezes PAIH. Zauważalny jest także wzrost zainteresowania wśród firm umowami cPPA.

Zmienność cenowa na rynku energii przekonuje przedsiębiorców do zawierania długoterminowych umów cPPA. Niezbędne jest zrozumienie takiej umowy, korzyści, które przynosi, wśród których kluczową jest przewaga konkurencyjna. Dziś, świadomi przedsiębiorcy wybierają inwestycje w zieloną energię – mówi Dominika Taranko, Dyrektorka Forum Energii ZPP. Głos w debacie zabrał także przedstawiciel administracji rządowej: – Działania resortu klimatu wpisują się pośrednio w politykę i strategię ESG, szczególnie w zakresie ochrony środowiska. – zaznaczył Łukasz Tomaszewski z Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments