Pandemia doprowadziła do załamania niejednego biznesu, a nawet całych branż. Inne natomiast przeżyły duży rozkwit. Tak na przykład ostatnie dwa lata przyniosły potężny, napędzany kolejnymi lockdownami, wzrost na rynku cateringów dietetycznych. Czy wzrost się utrzyma i w jakim kierunku będzie się rozwijał segment?

Po upływie czasu i pandemicznym boomie sytuacja się stabilizuje. Przychodzi czas na weryfikację jakości podmiotów działających na rynku. – mówi Paweł Wróbel, Prezes Nice To Fit You.

Na polskim rynku funkcjonuje obecnie kilkaset firm świadczących usługi cateringowe. W trakcie pandemii nowe podmioty wyrastały jak grzyby po deszczu, zachęcane do próbowania swoich sił przez zamknięcie lokali gastronomicznych, ograniczenia działania sklepów oraz zmiany zachowań przez pozostawanie w domu. Jak jednak uważa CEO marki z wieloletnim doświadczeniem w branży, weryfikacja firm na tak przepełnionym rynku będzie wyraźna i będzie się opierać przede wszystkim na jakości.

Jakość rozwarstwi rynek cateringowy

Jak uważa Paweł Wróbel, CEO marki Nice To Fit You, jednego z liderów rynku, którego miesięczne tempo wzrostu w okresie pandemii potrafiło przekroczyć 100%, kluczowym kierunkiem zmian na rynku będzie jego mocne rozwarstwianie na dwa segmenty.

Próg wejścia do branży cateringów nie jest wysoki. Dobitnie świadczy o tym sama liczba nowych podmiotów, które pojawiły się w ostatnich latach, często motywowane spontanicznym impulsem i dostrzeżeniem okazji danej chwili. Jednak utrzymanie się, dalszy rozwój i przede wszystkim zapewnienie jakości to wyzwania, do którego niezbędna jest strategia i silne zaplecze na wielu polach. Wobec rosnących kosztów — marketingowych, surowców, logistycznych — małe i niestabilne biznesy po prostu przestają być rentowne. Przy weryfikacji znaczenie będą mieć też sami klienci, których świadomość dotycząca jakości rośnie. Zdrowie, a więc także odżywianie, stało się w pandemii jeszcze ważniejsze. Dlatego konsumenci poszukują tych marek, co do jakości, których nie mają wątpliwości, które posiadają certyfikaty i spełniają najwyższe standardy dotyczące procesu produkcji. Punktowane będzie kompleksowe podejście do — odpowiedzialności za jakość składników, dochowywanie procedur sanitarnych, gwarancja bezpiecznego transportu posiłków m.in. dzięki wewnętrznej flocie dostawczej czy wreszcie obsługa klienta i wygoda korzystania z oferty. — mówi Wróbel.

Przewidywać więc można trend spadkowy pod względem ilości graczy i mocne specjalizowanie się wąskiej grupy liderów.

Indywidualne podejście dzięki technologii

Nie jest zaskoczeniem, że jak w wielu innych branżach, tak i w branży diet pudełkowych technologie i rozwiązania mobilne będą odgrywać coraz większą rolę. Według raportów We Are Social i Hootsuite liczba unikalnych użytkowników urządzeń mobilnych na świecie wzrosła o 1,8 proc. (93 miliony) od stycznia 2020 roku. W przypadku cateringów dietetycznych technologie wiążą się z tym, co dla konsumentów stało się ważniejszym benefitem, niż kontrolowanie masy ciała — oszczędnością czasu, wygodą i elastycznością.

W Nice To Fit You od początku działalności widzimy ten obszar jako istotny i dający klientom odpowiedź na ich zróżnicowane potrzeby. Jako pierwsi wprowadziliśmy na rynek opcję wyboru dań, w tym na podstawie faktycznych zdjęć właśnie z poziomu aplikacji mobilnej. Wciąż rozwijamy wachlarz możliwości, ostatnio o dającą jeszcze większą elastyczność ścieżkę zakupową Flexi. O tym, jak ważna dla klientów jest możliwość personalizowania zamówień, świadczy rosnąca liczba korzystających z mobilnych opcji samodzielnej zmiany terminu dostawy czy wyboru menu. Systemy te będą się dalej rozwijać i pozwalać na jeszcze wyższy poziom personalizacji oferty cateringowej. Jako równie istotny kierunek w obszarze technologii wymienia także wykorzystywanie big data na coraz większą skalę. Dogłębniejsze poznawanie konsumenta, jego potrzeb, zachowań, nawyków i wartości pozwala jeszcze trafniej na nie odpowiadać. Wysoko rozwinięte analizy danych umożliwiają to na niespotykaną dotąd skalę. Profesjonalizujące się firmy i liderzy rynku, który w Polsce urósł do zupełnie nowej rangi, będą w coraz bardziej zaawansowany sposób je wykorzystywać. – mówi Wróbel.

Wartość dodana do marki

O wartości i jakości marki cateringowej świadczyć będą coraz mocniej także działania niezwiązane bezpośrednio z dostarczeniem paczki z posiłkiem pod drzwi. Dlaczego społeczne zaangażowanie, inicjatywy edukacyjne czy charytatywne mają przekonać klientów do danej marki spożywczej?

Ma to związek z całościową wiarygodnością i rzetelnością działalności. Podmioty, które urosły pod wpływem chwili i liczą na szybki zysk, nie będą inwestować na przykład w akcje społeczne. – dodaje Wróbel.

Jak przekonuje, społeczna odpowiedzialność biznesu wciąż jest niedoceniana. Pokutuje postrzeganie jej jako działania promocyjnego lub nierentownego. Tymczasem wiarygodne działania CSR mogą przekładać się także na decyzje zakupowe konsumentów i lepsze postrzeganie marki przez inwestorów. Nice To Fit You realizuje te przekonania w praktyce. Właśnie rozpoczęło najnowszą kampanię pod hasłem #NiceToBeeGreen, której celem jest zaadoptowanie miliona pszczół poprzez zbudowanie nowych uli i miejskich pasiek — aby pszczoły miodne znalazły korzystne warunki do życia i mogły skutecznie zapylać okoliczne rośliny.

Marki odpowiedzialne społecznie nie patrzą tylko na zysk, ale także na to, czym mogą się podzielić i jaki wnieść pozytywny wkład w otaczające je środowisko i społeczeństwo. – tłumaczy Wróbel.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments