Z raportu Delloite „Przemysł 4.0 w Polsce – rewolucja czy ewolucja?” opublikowanego w 2020 r. wynika, że technologie – tuż za działalnością operacyjną – są tym czynnikiem, który napędza innowacje w przemyśle. Nie powinno więc dziwić, że blisko jedna trzecia badanych firm zaczyna skalować w swoich organizacjach automatyzację procesów na podstawie roboty i uczenie maszynowe. Automatyzacja produkcji to jedno z tych rozwiązań technologicznych, których wdrożenie nie tylko podnosi kluczowe wskaźniki efektywności w firmie. Może ją także uczynić pożądanym miejscem pracy i rynkowym liderem.

Według raportu opublikowanego przez firmę analityczną MarketsandMarkets w 2020 r. postęp we wdrażaniu elementów koncepcji Przemysłu 4.0 w Polsce nadal jest zdecydowanie bardziej zauważalny w przedsiębiorstwach, które są oddziałami firm zagranicznych. Według 68% ankietowanych wynika to z niskiej świadomości odbiorców. Rodzi się pytanie, czy powodów tego stanu rzeczy nie należy raczej upatrywać w nieuświadomionych potrzebach, płynących z niesprecyzowanej wiedzy na temat możliwości, jakie daje automatyzacja produkcji. A te są imponujące.

Automatyzacja produkcji – rozwiązania szyte na miarę

Jak wynika z przytaczanego raportu MarketsandMarkets, jedną z obaw związanych ze wdrażaniem nowoczesnych technologii w zakładach przemysłowych, jest radykalne podejście i ignorowanie ich rzeczywistych potrzeb. Jaka więc powinna być rola dostawców rozwiązań w tym obszarze? Jak stwierdza Artur Burian, manager w firmie Fitech, posiadający 12-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami w branży budowy maszyn (Automotive) i instalacji przemysłowych, rolą dostawcy jest zaproponowanie rozwiązań „szytych na miarę”.

Automatyzacja produkcji powinna być poprzedzona wykonaniem kalkulacji zwrotu z inwestycji. To pozwoli określić równowagę między kosztami i zaletami wynikającymi ze wdrożenia. Doprowadzi też do wyboru rozwiązania, które uwzględni nie tylko cele produkcyjne, ale także kwestie budżetowe, związane z całym okresem użytkowania maszyn.

Inteligentny montaż w zasięgu ręki

Czym dziś powinien się charakteryzować inteligentny montaż komponentów? Dla wielu branż ważne jest co innego, ale jedną z zasadniczych kwestii jest minimalizacja braków — z czym zgodzą się wszyscy producenci. Choć wielu precyzyjnych działań nadal nie jesteśmy w stanie zastąpić robotami, jednak wiele można dzięki nim udoskonalić. Specyfika branży determinuje, jakie to będą konkretne obszary – np. pakowanie, paletyzacja czy kontrola jakości. , Z jakiego usług podmiotu skorzystać, by mieć pewność, że proces automatyzacji produkcji przebiegnie bezproblemowo na każdym etapie wdrożenia?

Jeśli firma potrafi spełnić najwyższe wymagania, jakie bez wątpienia stawia branża automotive, będzie umieć sprostać każdym. – podpowiada Artur Burian, manager w firmie Fitech.

Automatyzacja produkcji nie tylko wielkoseryjnej

Automatyzacja zwykle kojarzy się z produkcją masową. Tymczasem także przy niskim wolumenie produkcji istnieją przesłanki, które uzasadniają decyzję o automatyzacji. Jedną z nich jest m.in. bezpieczeństwo pracowników.

Decydując się na automatyzację produkcji w firmie, warto wiedzieć, że istnieje szerokie spektrum rozwiązań pomiędzy ręcznym, półautomatycznym i automatycznym procesem produkcyjnym. Najważniejsze jest zrozumienie celowości wdrożenia automatyzacji i uzasadnienie kosztów związanych z doskonaleniem procesu produkcji. Korzystanie z półautomatycznych rozwiązań, których celem jest np. ułatwienie najbardziej pracochłonnych zadań, może być także dobrym sposobem na zrobienie kroku w kierunku w pełni zautomatyzowanego środowiska w przyszłości. — kończy Burian.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments