Polska jako pierwsza w Europie wdraża najnowszą generację systemu bezpieczeństwa na polskim i europejskim niebie. Kontrolerzy Ruchu Lotniczego rozpoczynają jego testy. System iTec v3 to w pełni cyfrowa kontrola przemieszczania się statków powietrznych, nieporównywanie bardziej precyzyjna od dotychczas stosowanych systemów. Na początku system zostanie wdrożony w Poznaniu, a docelowo będą z niego korzystać służby żeglugi powietrznej największych europejskich krajów.

Cyfryzacja przestrzeni powietrznej pozwala na szybsze i dokładniejsze przetwarzanie takich danych jak trajektoria lotu statków powietrznych, co oznacza, że kontroler jest w stanie nie tylko śledzić jego bieżące położenie, ale i widzieć, w jakim punkcie znajdzie się za precyzyjnie określony czas. Z kolei nowatorski monitor interakcji pomiędzy statkami powietrznymi, zaalarmuje wcześniej, niż dotychczas stosowany tzw. system krótkoterminowego ostrzegania przed kolizją (ang. STCA – Short Term Conflict Alert), gdy pojawi się potencjalne zagrożenie.

System ostrzegania przed kolizją w powietrzu

iTEC v3 ma zastąpić używany od 12 lat w Polsce system PEGASUS_21, który swoim zasięgiem obejmuje tylko przestrzeń powietrzną nad polskim terytorium oraz nad obszarami Morza Bałtyckiego, gdzie zgodnie z umowami międzynarodowymi, kontrolę sprawują Polacy. Przez ponad dekadę, natężenie ruchu lotniczego, a więc i operacji lotniczych obsługiwanych przez kontrolerów w Polsce, wzrosło z 552 tys. w 2009 roku, do 912 tys. w 2019 roku*.

Wdrażamy najnowszą generację iTEC jako pierwsi w Europie i staniemy się tym samym platformą umożliwiającą dalszy rozwój systemu dla innych europejskich. W Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Poznaniu będziemy kontynuować prace badawczo-rozwojowe mające na celu udoskonalenie finalnej wersji systemu – poinformował Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Nowoczesny system ATM stanowi fundament do wdrożenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. SES – Single European Sky). Odpowiada na zalecenia Komisji Europejskiej, będące reakcją na dynamicznie rosnący ruch lotniczy w przestrzeni powietrznej Starego Kontynentu.

System ostrzegania przed kolizją w powietrzu

Celem unijnej instytucji było zwiększenie przepustowości transgranicznego ruchu i równoczesne podwyższenie standardów bezpieczeństwa, poprzez szybki przepływ informacji i funkcjonowanie wirtualnych centrów kontroli, które mogłyby prowadzić nadzór nad dowolnym fragmentem przestrzeni powietrznej Europy niezależnie od lokalizacji geograficznej. Kontrola poprzez system iTEC v3 pozwala również zadbać o punktualność i wydajność operacji lotniczych, zmniejsza emisję zanieczyszczeń i redukuje koszty.

Projekt ten stanowi duży technologiczny krok naprzód dzięki pierwszemu wdrożeniu iTEC OneSky i sprawi, że PAŻP stanie się jednym z przodujących dostawców usług lotniczych w kontekście nowej strategii Single European Sky – powiedział Javier Ruano, dyrektor ds. programów ATM w firmie Indra.

To właśnie Wielkopolska będzie pierwszym puntem na mapie Polski, gdzie zostanie uruchomiony system kontroli ruchu lotniczego nowej generacji. iTEC v3 będzie wdrażany w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Wysogotowie, w pobliżu lotniska Poznań-Ławica.

Tam, powstanie infrastruktura systemu, a poznański ośrodek ma także pełnić rolę zapasową dla warszawskiego Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, by w razie potrzeby móc przejąć obsługę operacji lotniczych również od innych regionalnych ośrodków regionalnych KRL.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments