Pojazdy cały czas „mówią” do kierowców. Bez względu na to, czy zdają oni sobie z tego sprawę, czy nie, sygnały dźwiękowe stały się językiem komunikacji pomiędzy człowiekiem a maszyną, informując o uchylonych drzwiach lub niezapiętych pasach bezpieczeństwa.

Odpowiednio zaprojektowane dźwięki są więc dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego też inżynierowie audiofoniczni Nissana połączyli siły z ekspertami czołowego producenta z branży rozrywkowej – Bandai Namco Group – aby opracować dźwięki samochodowe dla nowych pojazdów Nissana, począwszy od modeli Rogue i Pathfinder w wersjach na rok 2021 w Stanach Zjednoczonych, Nissana Note w Japonii oraz nowego Nissana Qashqai w Europie.

Grupa Bandai Namco jest znana nie tylko z tworzenia klasycznych gier wideo, takich jak Pac‑Man, Tekken i Taiko Drum Master, lecz również z salonów rozrywki, zabawek i przedmiotów hobbystycznych, takich jak Gundam. Jej zadaniem była pomoc w stworzeniu dźwięków charakteryzujących się wyższą jakością, które przekazują informacje za pomocą zmian wysokości, tempa i tonu. Nissanowi zależało przede wszystkim na tym, aby „głos” jego samochodów miał bardziej wyrazistą osobowość i charakter.

– Chcieliśmy ułatwić użytkownikom zrozumienie informacji, jakie przekazuje im samochód, i nadać im emocjonalny charakter, wyróżniający markę Nissan. Tworząc gry, projektanci dźwięku w Bandai Namco opracowują sygnały, które są intuicyjnie rozumiane przez graczy. Współpracowaliśmy nad stworzeniem dźwięków, które pomogą kierowcom odbierać komunikaty w podobnie podświadomy sposób oraz będą utożsamiane z globalnymi modelami Nissana – mówi Hiroyuki Suzuki, inżynier Nissana odpowiedzialny za projektowanie sygnałów dźwiękowych.

Przy projektowaniu dźwięków informacyjnych bierze się też pod uwagę aspekty psychologiczne. A kto zna się na tym lepiej niż inżynierowie pracujący nad grami wideo? Ci eksperci tworzą dźwięki, które gracze na całym świecie rozumieją bez trudu.

– Istnieją dwa rodzaje dźwięków w grach: jeden buduje świat opowieści i jest wyrazem jej rozwoju; drugi ma charakter funkcjonalny i odgrywa fundamentalne znaczenie podczas gry, ponieważ zapewnia informację zwrotną lub ostrzega przed niebezpieczeństwem – tłumaczy Minamo Takahashi, dyrektor ds. dźwięku w Bandai Namco Research Inc.

Zauważa on, że podobnie jak dźwięki w grach, sygnały alarmowe w kabinie pojazdu muszą przekazywać istotne informacje bez rozpraszania kierowcy. Niemniej, bez względu na to, jak bardzo realistyczne stały się gry wideo, Takahashi twierdzi, że nadal istnieje znacząca różnica w tworzeniu dźwięków, które funkcjonują w realnym świecie. Wspólnie z zespołem Nissana opracował komunikaty, które z jednej strony wyraźnie wyróżniają markę, a jednocześnie są funkcjonalne.

– To był niezwykle intensywny proces. Spędziliśmy w studiu mnóstwo czasu, prowadząc wiele różnych dyskusji ze specjalistami Nissana z działów inżynierii dźwięku, planowania produktu, projektowania i testowania, ustalając metodą prób i błędów, jakie sygnały będą odpowiednie dla marki Nissan – dodaje Takahashi.

Kiedy stworzyliśmy już tony zgodne z wizerunkiem producenta, kolejnym krokiem było sklasyfikowanie ich pod względem pilności i wagi informacji przekazywanych kierowcy.

– Badania pokazały, że stopień pilności komunikatu zależy od tempa dźwięku, a jego waga od częstotliwości. Aby intuicyjnie zrozumieć wykorzystywane rodzaje dźwięków, każdy z nich dzieli się na grupy funkcjonalne rozróżniane na podstawie tonu – wyjaśnia Miwa Nakamura, inżynier ds. testów ergonomicznych w Nissanie.

Poza stworzeniem nowego zestawu charakterystycznych dźwięków, inżynierowie Nissana musieli zastanowić się nad urządzeniami wykorzystywanymi do ich emitowania w kabinie.Gdy uświadomili sobie, że głośniki wydające monotonne sygnały nie będą w stanie generować bardziej złożonych dźwięków zaprojektowanych we współpracy z Bandai, musieli znaleźć inne rozwiązanie.

Dlatego Wysokiej jakości głośnik umieszczono pod deską rozdzielczą, blisko kierowcy. Do tego zoptymalizowano go pod kątem nowej palety sygnałów informacyjnych w samochodach Nissana, która wyraźnie odróżnia komunikaty ostrzegawcze od dźwięków z systemu audio.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments