Twórca rozwiązania SafeWay FX2, która dzięki technologii Computer Vision pozyskała kolejnego inwestora finansowego. Satus Starter VC już zainwestował 2,0 mln i tyle samo chce dołożyć w ramach drugiej transzy.

Sternkraft Polska prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad systemami najnowszej technologii Computer Vision, czyli rozpoznawania obrazu i określonych zachowań oraz ich
zastosowaniu w transporcie. Pierwsze rozwiązanie ma na celu zmniejszenie ilości kradzieży, oszustw, błędów i nieefektywności w sektorze transportu w Europie i na świecie. Ma ograniczyć straty ponoszone przez producentów, firmy transportowe i ubezpieczeniowe.

SafeWay FX2 to autorska technologia dedykowana całemu sektorowi TSL (Transport- Spedycja-Logistyka). System został dostosowany do wymagających warunków przewozowych: bardzo szerokiego zakresu temperatur pracy, wilgotności, wibracji, oświetlenia, a przede wszystkim ograniczonego dostępu do energii elektrycznej i połączenia z siecią.

System SafeWay FX2 opiera się na monitoringu wizyjnym i obrazie przekazywanym do zaprojektowanej elektroniki połączonej z najnowszymi mikroprocesorami graficznymi firmy Nvidia. Dzięki stworzonemu przez Sternkraft i produkowanemu w Polsce inteligentnemu rejestratorowi video możliwe jest zainstalowanie go w dowolnych miejscach, a zwłaszcza w przestrzeni ładunkowej pojazdów dostawczych, obraz i wszystkie sygnały są na bieżąco analizowane dzięki Computer Vision oraz uczeniu maszynowym, w jednej chwili analizują to co widzą kamery, wskazując na ewentualne zagrożenie lub efekty niepożądane.

Elementy, z których składa się system SafeWay FX2 to:

1. system gromadzenia danych video, zbierający informacje o pozycji, stanie i kondycji naczepy;

2. zaawansowany oparty na najnowszej technologii rejestrator CCTV własnej produkcji z procesorem graficznym Nvidia zapewniający podgląd na żywo ładunku i warunków wokół pojazdu;

3. urządzenie śledzące, umożliwiające logistykom monitorowanie i przeglądanie tras naczepy;

4. zintegrowana platforma dostępowa ON-LINE, dostępna dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw: firmy transportowej, spedycyjnej, producenta/zleceniodawcy oraz firmy ubezpieczeniowej.

Sercem SafeWay FX2 jest dynamiczna analiza obrazu, oparta na głębokich sieciach neuronowych, pozwalająca na automatyczne wykrywanie zagrożeń i działań niepożądanych. Platforma zbiera dane ze wszystkich urządzeń na potrzeby ciągłego udoskonalania i uczenia się algorytmów w oparciu o rzeczywiste doświadczenia operacyjne.

SafeWay FX2 pozwala nie tylko wykrywać zagrożenia w czasie rzeczywistym, ale także autonomicznie uruchamiać środki prewencyjne (np. blokady, czy system zadymiania). Rozwiązanie powstało w odpowiedzi na problemy zgłaszane przez branżę producencko-dystrybucyjną i osobiste doświadczenia założyciela, gdzie większość strat na towarze była niemożliwa lub bardzo czasochłonna do rozpoznania.

SafeWay FX2 na automatyczne wykrywanie zagrożeń i działań niepożądanych. Fotografia: Sternkraft

Computer Vision zmieni transport jakim go znamy, a Sternkraft będzie miał w tym swój udział. Sytuacje wcześniej niemożliwe do zdiagnozowania nagle stają się oczywiste. Bezpieczeństwo osób, floty oraz ładunków poprawiają się kilkukrotnie. Technologia Computer Vision to nie krok w przyszłość, ale olimpijski skok w dal; my zaś jedynie sprawiliśmy, iż zyski z tej technologii mogą być masowo czerpane przez firmy transportowe, spedycyjne, producentów/zleceniodawców a od niedawna także przez zakłady transportu publicznego oraz Firmy Ubezpieczeniowe – komentuje Marcin Lewicki, założyciel Sternkraft Polska.

Liczba aktywnych urządzeń śledzących rozmieszczonych w jednostkach ładunkowych, w tym przyczepach, kontenerach intermodalnych, kolejowych wagonach towarowych, kontenerach lotniczych, skrzyniach ładunkowych i paletach, osiągnęła 6,1 mln na całym świecie w 2018 r.

Liczba ta powinna wzrosnąć do aż 20,4 miliona do 2023 r., co oznacza średnią roczną stopę wzrostu na poziomie około 27%. [1]

Globalny rynek całej telematyki komercyjnej został wyceniony na 27 mld USD w 2017 r., a do 2030 r. ma osiągnąć aż 144 mld USD [2]. Oczekuje się, że w najbliższych latach, tj. do roku 2025 średnia roczna stopa wzrostu rynku wyniesie prawie 21%. [3]

Według Towers Watson, międzynarodowej firmy od zarządzania ryzykiem, pośrednictwa ubezpieczeniowego i doradztwa, technologia telematyczna może pomóc w ograniczaniu zachowań wysokiego ryzyka u młodych kierowców, o około 30% obniżając koszty roszczeń w tej grupie wiekowej.

SafeWay FX2 na automatyczne wykrywanie zagrożeń i działań niepożądanych. Fotografia: Sternkraft

Dzięki takiej możliwości w zastosowaniach związanych z bezpieczeństwem pasażerów i kierowców, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) są coraz częściej stosowane. Dodatkowo w branży dynamicznie rozwijają się tzw. „usage-based insurance” (UBI) i „insurance telematics”. Rozwój tego typu ubezpieczeń wymusza dostęp do urządzeń analizujących dane z pojazdu. Produkt Spółki bardzo dobrze odpowiada na ten trend [4].

Zdecydowaliśmy się zainwestować w Sternkraft Polska, ponieważ stoi za nią bardzo zespół o wybitnych kompetencjach technologicznych, sprzedażowych i zarządczych, który na dodatek posiada olbrzymie doświadczenie przedsiębiorcze. Bardzo istotny był dla nas również fakt zainwestowania sporych środków w ten projekt przez założyciela. W naszej opinii dynamicznie rosnący rynek telematyki oraz technologii rozpoznawania obrazu, postępująca autonomizacja procesów w logistyce oraz zwiększona niepewność łańcuchów dostaw połączone ze spadkiem cen zaawansowanej elektroniki sprawiają, że na rynku powstała okazja do wprowadzenia systemu Safeway – wyjaśnia Partner Funduszu Satus Starter, Stanisław Rogoziński.

Spółka do tej pory była finansowana głównie przez założycieli. Niedawno pozyskała pierwszego inwestora zewnętrznego w postaci Akceleratora Technologicznego w Gliwicach. Ponadto projekt pozyskał szereg grantów, a także pierwszą nagrodę w konkursie Amazon AI Start-Up Challenge. Dodatkowe środki pochodzące od Satus Starter mają pozwolić Sternkraft Polska na zwiększenie sprzedaży.

1 iotbusinessnews.com/2019/05/29/06062-the-installed-base-of-active-cargo-tracking-units-reached-6-1-million-in-2018/

2 https://www.alliedmarketresearch.com/commercial-telematics-market
3 Źródło: www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/automotive-telematics-market-245073008.html
4 https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/telematics-market

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments