Dmitrij Żatuchin, prezes DO OK, w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych spółki.

Jednym z głównych celów strategicznych DO OK jest przejście ze sfery usług do sfery rozwiązań. Co to oznacza w praktyce, w tym dla Waszych obecnych i potencjalnych klientów?

Jest to zdecydowana wartość dodana dla naszej firmy. Zdobywamy dzięki temu nowe kompetencje w kolejnych branżach, a to znaczy dane i możliwość ich interpretacji na korzyść klientów. Wychodzimy z gotowymi rozwiązaniami, które skracają time-to-market i oszczędzają budżet.

Inwestujecie we własne rozwiązanie IoT Cloud – DoConnect. Jakie działania z tym związane spółka zrealizowała do tej pory? Jakie branże i w jaki sposób produkt może wesprzeć w codziennej pracy?

Spółka jest na etapie przygotowywania identyfikacji rozwiązania, propozycji wartości oraz aktywnej rekrutacji na stanowisko Product Ownera i osób technicznych do dalszego rozwoju.

We wrześniu dokończyliśmy proces negocjacji domeny DoConnect.com, odkupując ją od zagranicznego właściciela. Trwa proces rejestracji unijnego znaku towarowego. Równolegle świadczymy usługi dla branży producenta urządzeń grzewczych, alarmów przeciwpożarowych czy sektora finansowego.

Świat i otoczenie zmieniają się bardzo dynamicznie. Potrzeby klientów również. Jak dostosowujecie oferowane produkty do tych realiów?

Zmiany w DO OK są odzwierciedleniem zmieniających się realiów. Od marca 2020 rozszerzyliśmy naszą ofertę usługową o analizę biznesową, unikalne warsztaty będące hybrydą podejścia Lean Canvas i Elements of Value (Bain&Co), łączące pracę nad wartościami klienta z mapą rozwoju produktu jak również zbudowaliśmy dział UX Design.

W jaki sposób rozwijacie świadomość o swoich usługach i autorskich rozwiązaniach? Jak docieracie do klientów?

Po zmianie modelu komunikacji (online), dotarcia (online), i współpracy bieżącej (głównie online), musieliśmy zrestrukturyzować nasz dział sprzedaży i marketingu. W tym momencie stawiamy na komunikację opartą o dostarczanie wartościowej wiedzy naszym klientom, współpracę z partnerami na rynkach lokalnych (Norwegia, Holandia, Estonia) i aktywny udział w wydarzeniach online.

Biorąc pod uwagę zgrupowanie geograficzne klientów, DO OK działa w Holandii, Polsce, w krajach nordyckich, DACH, a od lipca tego roku również na miejscu w Estonii. Który z rynków europejskich jest Pana zdaniem najbardziej perspektywiczny i dlaczego? Jakie są plany dalszej ekspansji zagranicznej spółki?

Rynek fiński i norweski są rynkami interesującymi z perspektywy nienasycenia potrzebami lokalnych przedsiębiorstw w zakresie dojrzałej współpracy partnerskiej w cyfryzacji i doradztwie technologicznym. Dla przykładu w Finlandii brakuje aktualnie 14 tys. specjalistów IT. Szykujemy się do ekspansji w tym kierunku.

Wiemy, że pandemia wpłynęła na wiele branż w różnym zakresie. Można odnieść wrażenie, że skutki obecnej sytuacji są mniej dotkliwe dla branży IT. Jak to wygląda w DO OK?  Byliście zmuszeni zmniejszyć zatrudnienie? Czy klienci z Wami zostali, jak wygląda kwestia nowych współprac?

Okres wiosenny był dla zdecydowanej większości branż dużym zaskoczeniem. Zmotywowało to nas do działania na wielu frontach – relacji z klientami, zespołem jak i otoczeniem. Rozstaliśmy się z kilkoma osobami, a jednocześnie stworzyliśmy wiele nowych ról. Zaczęliśmy działać, również pro bono. Starać się pomóc innym i sobie, zrozumieć sytuację.

W mojej ocenie przeszliśmy te trudne chwile dobrze, dbając w przeważającej mierze o uczciwe podejście do wszystkich i relacje. W drugim kwartale nasz długoletni klient działający w branży aerospace zredukował zespół o połowę, a my pomogliśmy mu przejść do cargo i znowu jest nas więcej. Inna firma natomiast – z branży maritime – zmuszona była przedwcześnie zakończyć kontrakt zależny od finansów publicznych. Poza tym – zdobyliśmy trzech nowych klientów i odnotowaliśmy najlepszy kwartał w historii Grupy DO OK.

Ile osób obecnie tworzy zespół DO OK?

54 osoby.

Jakie projekty aktualnie realizujecie? Jakie branże przeważają?

Obecnie mamy otwarte kontrakty nad produktami z branży mHealth/wellbeing, transportu (cargo, koleje), fintech czy nieruchomości.

Czy rozważacie w niedalekiej przyszłości pozyskanie zewnętrznego finansowania?

W mojej ocenie finansowanie nie jest tak istotne jak strategiczny i mądry partner. Z takim chętnie podejmiemy współpracę.

Jakie plany ma DO OK w nadchodzących miesiącach? Czego możemy spodziewać się w ostatnim kwartale bieżącego roku?

Dalszych inwestycji we wzrost. W DoConnect. W zwiększenie zespołu o kolejne 5-6 osób by
przygotować się na rozpoczęcie 2021 roku. Poza tym aktywnie rozszerzamy nasz zespół dbający o wzrost i sprzedaż. To główny fokus.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments