SimFabric o planach i oczekiwaniach wobec House Designer

ISBtech: SimFabric ogłosiło właśnie, że wyprodukuje i wspólnie z Grupą PlayWay wyda symulator projektowania i budowy domu – House Designer. Czy gracze mogą spodziewać się hitu na miarę House Flippera?

Emil Leszczyński, Julia Natalia Leszczyńska, SimFabric: Tak, spodziewamy się sukcesu. Już teraz, po opublikowaniu pierwszego trailera z gry i uruchomieniu strony w sklepie Steam, widzimy dynamicznie rosnące zainteresowanie graczy zarówno PC-towych, jak również konsolowych. Zapowiada się przebój, który trafia w potrzeby graczy. Liczymy, że nasza produkcja powtórzy sukces House Flippera.

Kiedy planowana jest premiera House Designer?

Planujemy wydanie House Designera w czwartym kwartale tego roku, ale rezerwujemy sobie bardziej bezpieczny termin, czyli przełom 2020 i 2021 roku.

Jak wygląda harmonogram premier spółki na ten rok?

Szczegółowy harmonogram przedstawiliśmy w Dokumencie Informacyjnym, opublikowanym przed debiutem. Jest tam przeszło 60 pozycji, z których najważniejsze to 6 projektów własnych: Farm&Fix 2020, ElectriX, Cthulhu: Books of Ancients, Mushrooms: Forest Walker, Moon Village, Flipper Mechanic.

Pięć z nich to symulatory, szósty Cthulhu: Books of Ancients jest horrorem psychologicznym. Te 6 tytułów chcemy wydać do końca tego roku.

Który z tych tytułów ma największy potencjał sprzedażowy?

Największy potencjał sprzedażowy według nas drzemie w Farm&Fix 2020, aczkolwiek rosnące dynamicznie zapisy graczy na liście życzeń na Steam sugerują, że o miano bardzo ważnego dla nas tytułu również walczą: ElectriX, Cthulhu: Books of Ancients, Moon Village i Mushrooms: Forest Walker.

Wszystkie z nich są na liście najbardziej oczekiwanych gier na liście Steam, tak zwanej Top Wishlist Steam.

Strategia SimFabric opiera się na trzech głównych filarach: produkcji i wydawnictwie własnych tytułów, działalności badawczo-rozwojowej oraz portingu. Jak wygląda procentowy udział w przychodach spółki każdego z tych obszarów?

Trzy wymienione filary: produkcje własne, porting i projekty badawczo-rozwojowe tworzą tak zwaną strategię zrównoważonego rozwoju SimFabric S.A., która zakłada rozwój równolegle w trzech obszarach.

Docelowo planujemy, aby wpływy z tych trzech filarów były równe. Trzy lata temu porting był u nas numerem jeden. W zeszłym roku przebił go – pod względem wpływów – dział badawczo-rozwojowy, który posiada aktualnie przekraczający 3 miliony złotych portfel usług IT.

Natomiast w tym miesiącu po podpisaniu kontraktu z koncernem Koch Media GmbH, numerem jeden stał się rzecz jasna trzeci filar, czyli produkcje własne. Aktualnie te proporcje wyglądają w przybliżeniu 20 proc. wpływy z portingu, 25 proc. wpływy z projektów badawczo-rozwojowych i 55 proc. z produkcji własnych.  I właśnie ten ostatni filar będzie w tym roku rozwijał się najmocniej.

Pod koniec kwietnia SimFabric podpisało umowę wartą 8 mln zł z globalnym partnerem – Koch Media, który zajmie się wydaniem, sprzedażą i marketingiem dwóch tytułów spółki na PC oraz Nintendo Switch, PS4 i Xbox One – jak doszło do zawarcia tej umowy i jakie korzyści przynosi ona spółce?

Kontrakt podpisany z koncernem Koch Media, jest aktualnie największym w historii Spółki i dzięki niemu budowany jest solidny fundament pod dalszy rozwój SimFabric S.A. Również dzięki niemu przyspieszamy nasze decyzje dotyczące przejścia na główny parkiet GPW, uruchomienia czwartego filaru, jakim są projekty mobilne oraz przygotowanie polityki dywidendowej.

Niedawno raportowaliście także rozpoczęcie procesów certyfikacji dla Nintendo Farm Mechanic Simulatora oraz Truck Mechanic Simulatora – czy Switch to konsola na którą stawiacie w swojej strategii?

Tak, Nintendo Switch i wydawanie gier na tę konsolę jest dla nas od dwóch lat podstawą rozwoju filaru portingowego. Trzy lata temu po sukcesie mobilnym wyprodukowanego przez nas Farm Expert dla PlayWay, który sprzedał się w ponad 2.5 milionach egzemplarzy na urządzenia mobilne, dostrzegliśmy szansę w Nintendo Switch.

W pewnym sensie przerzuciliśmy się z mobile na tę dynamicznie zyskującą na popularności platformę, na której była zdecydowanie mniejsza konkurencja i mniej wydanych tytułów, co dziś uważamy za dobrą decyzję. Aktualnie mamy podpisanych przeszło 50 umów wydawniczych na porting gier studiów zewnętrznych – wszystkie na Nintendo Switch, ale
także na PS4 i Xbox One. To stabilny i stale rozwijający się filar naszej działalności.

Czy umowa z Koch Media będzie rozwijana przy innych projektach?

Umowa z Koch Media GmbH dotyczy dwóch tytułów, które będziemy tworzyć wspólnie. Tytuły te będą promowane i dystrybuowane przez Koch Media GmbH na cały świat. Umowa obejmuje także wszelkie DLC i kontynuacje dla obu produkcji.

Na pewno pozytywnie rozwijana współpraca zachęci zarówno jedną jak i drugą stronę do podpisania kolejnych umów na kolejne projekty, ale o takich nowych umowach będziemy informować na bieżąco w komunikatach ESPI.

Czy planujecie kolejne takie umowy z firmami pokroju Koch Media?

Tak, w tym roku pracujemy nad jeszcze dwoma umowami wydawniczymi podobnego kalibru. Im większa umowa tym dłuższy termin negocjacji i ustaleń, dlatego będziemy starali się o nich informować już na ostatnich prostych tuż przed podpisaniem umowy i oczywiście w dniu podpisania umów poprzez system ESPI.

Wyróżnikiem SimFabric jest na pewno działalność w obszarze projektów badawczo-rozwojowych. Co realizujecie w ramach tego obszaru?

Powołany w lipcu zeszłego roku Oddział SimFabric S.A. w Łodzi ma podpisanych kilka umów na usługi IT na przygotowywanie materiałów e-learningowych w ramach programu rozwoju dla szkół i techników, organizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Portfel tych zamówień przekracza aktualnie 3 miliony złotych i będzie realizowany w tym roku.

Dodatkowo rozwijamy własne narzędzia oparte o Sztuczna Inteligencję i Uczenie Maszynowe, które posłużą nam do przyspieszenia i automatyzacji procesów tworzenia i portowania gier. Co pośrednio wpłynie zarówno na zwiększenie ilości wydawanych tytułów, jak i podniesienie dynamiki przychodów w Spółce.

Dodatkowo pracujemy w ramach programu Pilot Maker Electro ScaleUp nad innowacyjnymi rozwiązaniami w oparciu o akcelerację rozwiązań czterech startupów, uczestniczących w programie.

Pozyskaliśmy z programu prawie 1.5 miliona złotych, w ramach których powstaną 4 nowe projekty symulatorów, które wspólnie ze startupami będziemy wdrażać i komercjalizować, aż do wydania na komputery PC i konsole nowej generacji.

Z kolei w ramach programu Polskie Mosty Technologiczne staramy się rozszerzyć eksport naszych produktów na rynki azjatyckie, takie jak: Indonezja, Singapur, Korea Południowa, Japonia i Chiny.

W szczególności skupiając się na Chinach i uruchomieniu współpracy z koncernem Tencent, z którym na targach ChinaJoy w Szanghaju podpisaliśmy list intencyjny na stworzenie specjalnej wersji gry ElectriX na rynek Chiński.

Spółka planuje utworzenie kilku spółek celowych w oparciu o Fundusze Alfa Bridge z programu B+R Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ich zadaniem będzie opracowanie projektów B+R z branży gier komputerowych, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i technologii AR/VR. Na jakim etapie tego procesu jesteście?

W grudniu zeszłego roku założyliśmy pierwszą z pięciu planowanych Spółek Celowych powołanych pod granty badawczo-rozwojowe w ramach programów Alfa Bridge z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Jest nią firma Blind Warrior Sp. z o.o., która otrzymała grant na ponad 1 milion złotych, na stworzenie technologii SAR, dzięki której będziemy w stanie tworzyć innowacyjne symulatory dla osób niepełnosprawnych.

W pierwszej kolejności będziemy przygotowywać symulator dla osób niedowidzących i niewidomych, ale również dla osób w pełni sprawnych, które chciałby uczestniczyć
w rozrywce bez użycia zmysłu wzroku.

W tym roku planujemy uruchomienie jeszcze czterech takich Spółek Celowych, z których każda będzie rozwijała i tworzyła własne innowacyjne rozwiązanie technologiczne, zarówno w oparciu o Sztuczną Inteligencję i Uczenie Maszynowe, jak i Rozszerzoną Rzeczywistość i Technologie VR/AR i Haptic.

Staramy się poszukiwać zarówno nowych rozwiązań w elektronicznej rozrywce, jak i rozwijać technologie automatyzacji tworzenia i portowania gier. To długotrwały proces wymagający nakładów na badanie i rozwój, ale mamy wiedzę jak pozyskiwać na to fundusze i będziemy to realizować w tym i kolejnych latach.

Czy ten model wzorowany jest na modelu PlayWay-a? Brzmi dość podobnie.

Model rozwoju w podstawach bazuje na modelu PlayWay, stworzonego przez Prezesa Krzysztofa Kostowskiego, z którym jesteśmy w bardzo dobrych relacjach i który z chęcią dzieli się swoim doświadczeniem i know-how.

Staramy się wdrażać do naszej strategii te elementy, które dobrze działają, dodając do tego modelu własne doświadczenie i osiągnięcia na takich polach jak porting czy projekty badawczo-rozwojowe.

Budowa grupy kapitałowej SimFabric S.A. odbywać się będzie na podobnych zasadach co w grupie PlayWay, Jednak właśnie dodanie własnych elementów, czyli oprócz symulatorów własnych, poszukiwanie również innych gatunków popularnych wśród graczy, czy budowanie dodatkowych filarów stabilnego wzrostu, poprzez porting i projekty badawczo-
rozwojowe, a także fundusze i dotacje to jest właśnie pole które nas wyróżnia na tle grupy PlayWay.

W dniu debiutu mówiliście o tym, że po przekroczeniu kapitalizacji 100 mln złotych SimFabric uruchomicie procedurę przejścia na główny parkiet GPW. Czy mamy rozumieć, że to już się dzieje?

Pułap kapitalizacji 100 milionów złotych został przekroczony w drugim dniu notowań zaraz po debiucie. Dlatego wewnętrznie została już podjęta decyzja o przygotowaniu dokumentów i mapy drogowej niezbędnej do procesu przejścia na główny rynek GPW. Najprawdopodobniej na najbliższym Walnym Zgromadzeniu ten temat zostanie poruszony.

Zarząd aktualnie jest bardzo przychylny takiej decyzji. Natomiast decyzja finalna w tej sprawie należy do Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.

Jakie są Wasze najważniejsze plany na ten rok?

Z pewnością realizacja podpisanego kontraktu z koncernem Koch Media GmbH, ale również wydanie 6 własnych projektów, realizacja jak największej liczby podpisanych umów portingowych oraz stworzenie pięciu spółek celowych w oparciu o fundusze europejskie i badawczo-rozwojowe.

Liczymy też na premiery dwóch nowych konsol PS5 i Xbox Series X, na które planujemy rozpoczęcie portingu i wydawania tytułów z naszego portfolio, najszybciej jak to będzie możliwe. Do tego na pewno z istotnych planów będzie podpisanie jeszcze dwóch podobnych umów wydawniczych jak z Koch Media GmbH, oraz przygotowanie dalszych planów rozwojowych, jakimi są: przejście na główny rynek GPW, zbudowanie czwartego filaru rozwoju w oparciu o projekty mobilne oraz przygotowanie polityki dywidendowej na przyszłe lata.