Transformacja metod płatności wg Ingenico

Koronawirus posłużył trochę jak katalizator dla całego rynku płatności. Widać to w wielu jego aspektach: od samego wzrostu liczby transakcji bezgotówkowych, poprzez udział transakcji zbliżeniowych aż po wzrost zainteresowania płatnościami telefonem przy użyciu Google Pay i Apple Pay – komentuje dla ISBtech Michał Łaszczyk, Marketing Director Ingenico Group.

Sytuacja, w której właściciele sklepów, strona rządowa oraz organizacje, takie jak WHO, aktywnie namawiają to porzucenia gotówki na rzecz płatności bezgotówkowych jest bezprecedensowa. Do tego jest wiele takich miejsc, gdzie punkty handlowe informują, iż płatność gotówką nie jest przyjmowana.

Z taką sytuacją spotkałem się przykładowo podczas zakupu pieczywa w sklepie w centrum Warszawy.To wymusza na nas zupełnie inne podejście do czynności, co do których nie przywiązywaliśmy wcześniej dużej uwagi. Nawet po zakończeniu obecnej sytuacji kryzysowej, część nowych nawyków u konsumentów pozostanie. 

Ze względu na zmianę stylu życia konsumentów ecommerce stał się kluczowym obszarem rozwoju. Coraz więcej klientów wybiera sklepy online, aby kupić potrzebne produkty. Rośnie również liczba zainteresowanych zakupami internetowymi w nowych kategoriach, zwłaszcza artykułów spożywczych i gospodarstwa domowego.

Szczególnie na początku pandemii sprzedawcy zaobserwowali gwałtowny wzrost sprzedaży produktów codziennego użytku, gdy gromadzono w domach m.in. żywność.Platforma e-grocery Frisco.pl w połowie marca zanotowała wzrost wartości koszyka o 70 proc. w porównaniu ze średnią z początku roku. Podobne wyniki zanotowały również inne e-sklepy oferujące np. środki higieniczne.

Wielu specjalistów z nadzieją spogląda na rynek fintech, jako branżę potencjalnie mogącą wspomóc digitalizację portfeli społeczeństwa. Przykład płynie z Dalekiego Wschodu, gdzie Chińska Komisja Nadzoru Bankowego i Ubezpieczeniowego zachęciła tamtejsze instytucje finansowe do wzmocnienia wymiany danych ze startupami, a także inwestycji w badania i rozwój wiedzy technologicznej.

Ekspertom trudno jest przewidzieć, jak będzie wyglądał świat po pandemii, jaki wpływ na nasze nawyki będą miały zmiany, które przyjęliśmy teraz. Prawdopodobnie spadek liczby transakcji gotówkowych będzie się pogłębiać, ponieważ światowa gospodarka jest już w trakcie poważnych transformacji napędzanych przez nowe rozwiązania płatności cyfrowych, takie jak aplikacje i portfele elektroniczne w naszych smartfonach.