Polska konsekwentnie umacnia swoją pozycję regionalnego centrum innowacji w obszarze technologii lotniczych i obronnych. Honeywell rozbudowuje centrum kompetencji inżynieryjnych o wysokiej specjalizacji w Polsce, informuje Przemek Szuder, prezes Honeywell na Europę.

Jak wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju „Innowacyjność Polski”, wartość eksportu produktów zaawansowanych technologii w 2024 roku wyniosła rekordowe 37,25 mld euro. Jest to już trzynasty rok z rzędu, w którym eksport high-tech z Polski rośnie. Dodatkowo udział wysokich technologii w całkowitym eksporcie towarowym kraju powiększył się w zeszłym roku do 10,6% (1). Lotnictwo stało się jednym z najszybciej rosnących sektorów. Dużą dynamikę odnotowano także w eksporcie technologii obronnych, który wzrósł aż o 76,9% r/r, osiągając wartość 2,63 mld euro (2).

1 https://www.trade.gov.pl/wiedza/high-tech-coraz-silniejszym-filarem-handlu-zagranicznego/
2 „Innowacyjność Polski” (marzec 2025)

Przyszłość lotnictwa startuje z Polski

Połączenie mocnych kompetencji inżynierskich i silnej infrastruktury badawczo-rozwojowej, wsparte rosnącymi wynikami eksportu zaawansowanych technologii budują przewagę konkurencyjną Polski. Sprawia to, że kraj odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu kolejnej generacji technologii lotniczych i obronnych. Przyczyniają się do tego nie tylko rodzime przedsiębiorstwa, ale także globalne firmy, które dostrzegają potencjał inwestowania w Polsce.

„Honeywell konsekwentnie rozbudowuje centrum kompetencji inżynieryjnych o wysokiej specjalizacji w Polsce. Kluczową rolę pełni tu krakowskie centrum badawczo-rozwojowe, w którym pracujemy nad rozwiązaniami dla naszych klientów z branż lotniczej i obronnej”, mówi prezes Honeywell na Europę.

Obok motoryzacji jednym ze strategicznych obszarów polskiej mobilności jest sektor lotniczy. Wraz z dynamiczną cyfryzacją branży rośnie rola działań badawczo-rozwojowych dla konkurencyjności polskiego lotnictwa.

„W krakowskim ośrodku nasi inżynierowie pracują nad rozwiązaniami w obszarach infrastruktury łączności, nawigacji i nadzoru (CNS). To systemy pokładowe, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo w powietrzu i podczas operacji naziemnych. Równolegle pracujemy nad rozwiązaniami dla zrównoważonego lotnictwa w oparciu o napędy wodorowe i prowadzimy badania nad ogniwami paliwowymi, testując rozwiązania w laboratoriach. Istotnym aspektem jest kwestia cyberbezpieczeństwa uwzględniana przez inżynierów Honeywell od pierwszego etapu pracy nad produktem” – tłumaczy Szuder.

„W większości naszych linii produktowych dążymy do większej autonomii operacji lotniczych. Wykorzystujemy do tego szerokopasmową i niskoopóźnieniową łączność w locie, przetwarzanie w chmurze oraz moc obliczeniową przystosowaną do AI, by lepiej integrować systemy pokładowe i zwiększać wymianę danych między samolotem a infrastrukturą naziemną” – dodał.

Skuteczne wykorzystanie danych operacyjnych w praktyce daje lotnictwu wymierne korzyści. Przekłada się to m.in. na odciążenie pilotów, lepsze planowanie obsługi technicznej, mniejsze zużycie paliwa oraz wsparcie transformacji na paliwa alternatywne, takie jak SAF czy wodór.

Przejście od automatyzacji do autonomii oznacza, że połączone systemy z AI i uczeniem maszynowym przejmują na siebie coraz więcej powtarzalnych zadań. Na bieżąco analizują dane pogodowe i serwisowe, wychwytują anomalie z wyprzedzeniem i alarmują załogę. To podnosi świadomość sytuacyjną pilotów, wspiera lepsze podejmowanie decyzji dzięki wnioskowaniu z danych oraz usprawnia obsługę techniczną, utrzymując wysoką gotowość floty.

„W Krakowie pracujemy m.in. nad autonomicznym sterowaniem lotem. Coraz częściej dostarczamy kompletne, gotowe do wdrożenia rozwiązania – nie same komponenty. To potwierdza istotną rolę Polski w światowym lotnictwie jako dostawcy kluczowych kompetencji inżynieryjnych dla wiodących platform lotniczych” – wyjaśnia Szuder.

Dzięki zaawansowanej inżynierii i silnej bazie talentów Kraków jest jednym z filarów europejskich projektów w obszarze bezpieczeństwa i nowoczesnych technologii podnoszących efektywność. Obecnie w krakowskim oddziale Honeywell pracuje ponad 50 specjalistów od oprogramowania, inżynierii systemów i cyberbezpieczeństwa, którzy tworzą rozwiązania dla lotnictwa nowej generacji. Firma planuje dalszy wzrost, by odpowiadać na rosnący popyt sektora lotniczego i obronnego w regionie. W najbliższych latach, wraz ze skalowaniem działań w Europie, Honeywell zakłada rozbudowę zespołu do kilkuset ekspertów.

„Nasze strategiczne inwestycje w polskie badania i rozwój pokazują, że Polska jest gotowa, by umacniać swoją obecność na europejskiej mapie technologii – nie tylko jako dostawca nowoczesnych produktów, lecz także jako ośrodek, w którym innowacje się rodzą, dojrzewają i są eksportowane na globalne rynki” – podsumowuje Szuder.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze