Warszawski TechHub Customs Support Group stawia na cyfrowy skok w branży celnej, wskazuje w komentarzu eksperckim dla ISBtech Ian Featherston, Chief Digital Officer (CDO), Customs Support Group.
Firma Customs Support Group (CSG) niedawno otworzyła swój warszawski TechHub, który ma pełnić funkcję Centrum Doskonałości w zakresie technologii i usług operacyjnych. Zakres jego działań obejmuje rozwój technologii i wsparcie wdrożeniowe, a także obsługę back-office, funkcje operacyjne oraz scentralizowane usługi finansowe – wszystko oparte na efektywności kosztowej i dostępie do różnorodnych, wielojęzycznych talentów.
Na początkowym etapie działalności hub skupia się na budowie infrastruktury, rekrutacji oraz integracji pierwszych procesów biznesowych. Trwa standaryzacja przepływów pracy w europejskiej sieci CSG, a pierwsze projekty są już wdrażane. Plan rekrutacji na 2025 rok zakłada zatrudnienie około 50 nowych pracowników, z dalszym, znaczącym wzrostem w latach 2026 i 2027.
W ciągu najbliższych 12–18 miesięcy priorytetem biznesowym będzie przyspieszenie automatyzacji procesu odpraw celnych. Branża celna nadal opiera się w dużej mierze na dokumentacji papierowej i pracy manualnej – procesach czasochłonnych i podatnych na błędy, które mogą prowadzić do opóźnień w logistyce lub kar za nieprzestrzeganie przepisów. Strategia CSG zakłada zwiększenie udziału w pełni cyfrowo przetwarzanych deklaracji celnych o 20% oraz skrócenie o połowę czasu obsługi dokumentacji już w 2026 roku. Przy około pięciu milionach deklaracji przetwarzanych rocznie, te usprawnienia znacząco wpłyną na efektywność i produktywność firmy.
TechHub uzupełnia sieć ponad 120 biur CSG w całej Europie, oferując scentralizowany rozwój i wdrożenia technologiczne oraz dodatkowe zasoby operacyjne dostępne na żądanie. Jego celem jest zapewnienie ciągłości operacyjnej europejskich struktur firmy, zwłaszcza w okresach szczytowego obciążenia, w weekendy oraz poprzez całodobową dostępność usług.
Zakres prac rozwojowych TechHubu obejmuje inteligentną automatyzację, sztuczną inteligencję (AI), uczenie maszynowe (ML), inteligentne przetwarzanie dokumentów (IDP), zaawansowane optyczne rozpoznawanie znaków (OCR), platformy low-code/no-code oraz tradycyjne inżynierie oprogramowania. Do autorskich projektów należy m.in. rozwój zaawansowanych funkcji portalu klienta, takich jak śledzenie przesyłek na żywo, archiwizacja i moduły raportowania. Hub pracuje także nad doskonaleniem zarządzania danymi głównymi (master data management) dla klientów międzynarodowych oraz tworzeniem interfejsów EDI/API, które umożliwiają płynną integrację z systemami operacyjnymi klientów.
Choć sztuczna inteligencja nie jest nowością w branży celnej, CSG jako pierwsza firma
w sektorze wdrożyła na szeroką skalę rozwiązanie oparte na AI do codziennego przetwarzania dokumentów. Wprowadzone w 2025 roku na 14 rynkach, rozwiązanie IDP zasilane sztuczną inteligencją pozwala skrócić czas obsługi dokumentacji związanej ze zgłoszeniami celnymi nawet o 50%. Uwalnia to agentów celnych od powtarzalnych zadań typu „kopiuj-wklej” i pozwala skupić się na zadaniach o wyższej wartości dodanej.
Łącząc ekspertyzę operacyjną z zaawansowanymi kompetencjami cyfrowymi, warszawski TechHub jest gotowy, by pełnić rolę zarówno silnika technologicznego, jak i elastycznej bazy zasobów, wspierającej automatyzację i wzmacnianie odporności operacyjnej w ramach europejskich struktur CSG.