Dostawcy rozwiązań wspierający transformację cyfrową już od dłuższego czasu obserwują zmieniające się trendy i rosnące zapotrzebowanie na automatyzację wielu procesów zarówno w biznesie jak i jednostkach administracji publicznej.
Chociaż Polska nie znajduje się w czołówce, jeśli chodzi o cyfryzację i automatyzację procesów, w ostatnich latach jako kraj odnotowaliśmy największe tempo wzrostu poziomu cyfryzacji. Są jednak takie dziedziny, w których wręcz bijemy na głowę czołówkę krajów europejskich. Dla przykładu rozwiązania stosowane u nas w bankowości elektronicznej, wsparcie sprzedaży w postaci chat botów czy też narzędzia do pracy zdalnej w biznesie, są wzorem dla wielu rozwiniętych rynków na świecie. Rodzima struktura rynku IT i rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom stawia na technologie wspierające administrację, marketing i sprzedaż. Chętnie wdrażamy AI, NLP i machine learning, ale w obszarach, w których firmy mogą czerpać zysk już w krótkim terminie. Przedsiębiorcy najczęściej wybierają rozwiązania IT w dziedzinach dość oczywistych, jak np. oprogramowanie dla wsparcia sprzedaży czy ogólnie rozumianego obrotu dokumentów – mówi Maciej Wójcicki IT Solutions Architect w ITBoom.
Ciekawym przykładem często wykorzystywanych rozwiązań, który podaje Jacek Wołczuk, IT Solution Architect / Support Team Manager w ITBoom są autorskie rozwiązania opracowane przez ITBoom – m.in. elektroniczne wnioski urlopowe, obieg dokumentów, system rezerwacji sal konferencyjnych i parkingów – są z powodzeniem wdrażane i chętnie wykorzystywane w organizacjach o różnej strukturze i skali działania zarówno w sektorze prywatnym jak i państwowym.
Kluczowe atuty tego rodzaju rozwiązań to szybki i sprawny proces analizy oraz wdrożenia, a także możliwość daleko idącej customizacji zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami klienta. Dzięki otwartej architekturze systemów nasze rozwiązania mogą być integrowane z popularnymi narzędziami HR, takimi jak Sage Symfonia, Teta HR czy Enova365 – wyjaśnia Jacek Wołczuk.
Eksperci wskazują, że wciąż jest duża bariera psychologiczna, jeśli chodzi o wdrażanie wszelkich innowacyjnych rozwiązań.
Nadal wiele firm nie jest jednak jeszcze mentalnie gotowych na proces transformacji cyfrowej. Przy sceptycznym podejściu pracowników czy zarządu, wprowadzenie zmian a nawet zasugerowanie nowych rozwiązań nie jest łatwym zadaniem. Jednak nasze doświadczenie pokazuje, że firmy, które zdecydowały się przeprowadzić proces cyfryzacji są z jego efektów zadowolone. Zarówno menedżerowie, jak i pracownicy liniowi doceniają fakt digitalizacji, który poprawił efektywność ich pracy. Chętnie stawiają na rozwój i przydzielają budżety na transformację cyfrową swoich organizacji. Pieniądze idą szczególnie w takie obszary, które umożliwią organizację biznesu bardziej online i w efekcie dużo sprawniejsze działanie. Księgowość, HR i logistyka są w tym zakresie najlepiej rozwinięte – wymienia Maciej Wójcicki.
Warto też pamiętać, że transformacja cyfrowa to nie tylko ułatwienie codziennej pracy, ale też element, który jest pomocny w kontekście wymagań prawa (RODO, EZD). Automatyzacja tych procesów przekłada się na oszczędność czasu, redukcję błędów oraz większą przejrzystość i dostępność danych kadrowych – co ma ogromne znaczenie również w sektorze publicznym.
Transformacja cyfrowa w Polsce może znacznie przyspieszyć, także dzięki szerszej implementacji usług chmurowych. To one w ostatnich latach przekonują najbardziej biznes w Polsce do inwestycji w IT. Chmura jest po prostu wygodna, prosta, nie wymaga zbyt dużych inwestycji w infrastrukturę IT, utrzymanie i serwis. Jestem przekonany, że przyszłość Polskich firm jest mocno osadzona w chmurze – podsumowuje Maciej Wójcicki.