SEG 2025

Jakie wyzwania i szanse czekają na firmy technologiczne w nowym roku? Jak zmienia się rynek oprogramowania dla przedsiębiorstw? Wchodzimy w 2025 rok w czasie dynamicznych zmian – automatyzacja procesów, rozwój sztucznej inteligencji oraz globalna konkurencja kształtują sposób, w jaki firmy zarządzają swoimi operacjami. W rozmowie z Markiem Głazowski, prezesem IFS Polska&EE przyglądamy się kluczowym trendom, wynikom i strategiom na nadchodzące miesiące. Jakie technologie wybierają klienci? Jakie sektory dominują w nowych wdrożeniach? I wreszcie – jak IFS buduje przewagę w globalnym wyścigu innowacji?

Z jaką sytuacją na rynku oprogramowania dla firm weszliśmy w 2025 rok?

Obserwujemy dynamiczny rozwój automatyzacji w obszarach, które dotychczas wymagały czynnika ludzkiego. Dotyczy to m.in. wprowadzania dokumentów, faktur, JPK, automatyzacji rozliczeń z Urzędem Skarbowym, a nawet ePIT. Dzięki temu procesy są szybsze, a liczba błędów znacząco maleje. W rezultacie ludzie skupiają się na unikalnych zadaniach, z którymi AI nie jest w stanie sobie poradzić, podczas gdy powtarzalne procesy są przejmowane przez technologię. Inteligencja ludzka jest przenoszona do bardziej zaawansowanych i kreatywnych obszarów. Należy jednak pamiętać, że ograniczeniem dla potencjału AI pozostaje jakość danych, którymi ta technologia się posługuje.

Drugim kluczowym aspektem jest geopolityka. Pojawienie się chińskiej konkurencji dodatkowo zaostrzyło globalny wyścig w dziedzinie AI. Europa wciąż goni świat pod względem inwestycji w technologie. Wciąż mamy jednak duży potencjał, by nadrobić zaległości, ale wymaga to m.in. rozluźnienia regulacji, które umożliwią inwestycje na szeroką skalę.

My w IFS konsekwentnie pracujemy nad tworzeniem „układu nerwowego” dla przedsiębiorstw. Wdrażamy projekty, które zmieniają polski przemysł i sposób wykorzystania automatyzacji, łącząc technologię z czynnikiem ludzkim. Statystyki pokazują, że mierzymy się z wyzwaniami demograficznymi. Automatyzacja staje się naturalnym kierunkiem rozwoju, bo w obliczu braku zastępowalności pokoleń technologia musi wypełnić powstałą lukę.

Jak wyglądał ubiegły rok w wynikach IFS Polska & EE?

Był to w Polsce kolejny rok wyzwań związanych z brakiem uwolnienia środków z KPO. Mimo tego nasza gospodarka radzi sobie dobrze, a optymizm biznesowy rośnie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnących inwestycjach w technologie.

Na tym tle nasza firma pozyskała 17 nowych klientów (tzw. new logos), co stanowi znakomity wynik. 11 z nich to firmy z Polski, a pozostali pochodzą z m.in. z Czech, Litwy, czy Węgier. W 2024 roku wartość naszych zakontraktowanych umów na dłuższy okres wzrosła o ponad 50% r/r. 

Jakie technologie wybierają nowe logosy?

Zdecydowanie IFS Cloud. Jesteśmy w pierwszej trójce krajów o najwyższej liczbie instalacji IFS Cloud na świecie. W Polsce mamy ponad 70 aktywnych projektów, a w całym regionie przekroczyliśmy już 100. W ciągu pierwszej połowy roku kolejne projekty przejdą do fazy produkcyjnej.

IFS Cloud nie jest już „nową” technologią – stał się standardem. W ciągu zaledwie paru lat od premiery tej platformy już ponad 30 proc. zdecydowało się na wybór IFS Cloud.

W jakich sektorach pozyskujecie głównie klientów?

Naszym kluczowym segmentem pozostaje produkcja (manufacturing), stanowiąca około 80% naszego biznesu. Drugim istotnym obszarem jest engineering & construction. Ciekawym przykładem wdrożenia jest również sektor spożywczy.

Czy klienci preferują faktyczny cloud, czy jednak hybrydę z on-prem?

W 2024 roku udało nam się przekonać wielu klientów do migracji do pełnego cloud. Kluczowym atutem IFS Cloud jest elastyczność – klient może wybrać instalację on-prem lub w cloud.

W 2024 roku istotna część kontraktów była zawierana z wykorzystaniem IFS managed cloud na Microsoft Azure. Klienci dostrzegli zalety cloud pod względem szybkości wdrożenia, dostępnych zasobów oraz cyberbezpieczeństwa. Hyperscalerzy, jak Microsoft, oferują skalowalne zasoby obliczeniowe, dostosowane kosztowo do potrzeb klienta.

Jakie obszary działalności firmy są dla Was priorytetem?

Nasza działalność w Polsce koncentruje się na trzech kluczowych obszarach, w których jesteśmy niezwykle silni na rynku. Pierwszym z nich jest ERP – fundament operacyjny firm, który obsługujemy kompleksowo, od początku do końca. Drugim jest Field Service, czyli zarządzanie zespołami w terenie, optymalizacja szybkości realizacji usług oraz obsługa klienta w pełnym cyklu inwestycyjnym. Trzecim filarem jest Asset Management, obejmujący cały cykl życia majątku – od planowania, przez realizację i utrzymanie, aż po likwidację. Nasze rozwiązania naturalnie wspierają ten proces, co wynika z architektury systemu IFS, zaprojektowanego z myślą o projektowaniu, serwisie i utrzymaniu. Nasza pozycja rynkowa jest potwierdzana przez niezależne analizy i rankingi, takie jak raporty Gartnera.

ERP to systemy, które są głęboko zakorzenione w firmach i trudne do wymiany. Dlatego zamiast zastępować istniejące rozwiązania, wchodzimy z naszymi technologiami w obszary zarządzania majątkiem (EAM) i Field Service, dostarczając klientom systemy zintegrowane z ich ekosystemem. Przykładem jest Total Energy, który korzysta z innych rozwiązań ERP, ale w skali globalnej wybrał IFS jako rozwiązanie do zarządzania majątkiem. W Polsce Total Energy zarządza między innymi biogazowniami.

Stale zwiększamy nasz udział w rynku ERP i odnosimy sukcesy w tej dziedzinie. Jeśli chodzi o EAM i Field Service, zapotrzebowanie na te rozwiązania jest ogromne, jednak wiele projektów w tych obszarach jest od lat odkładanych – często z powodów finansowych lub problemów z uporządkowaniem danych podstawowych. Efektywne zarządzanie majątkiem wymaga dostępu do dobrze zorganizowanych informacji, co jest kluczowe dla zwiększenia operacyjnej wydajności firm. Warto jednak podkreślić, że potencjalne korzyści wynikające z wdrożenia naszych systemów są łatwo mierzalne i mogą znacząco poprawić efektywność organizacji.

Ostatnia konferencja IFS Unleashed była poświęcona Industrial AI. Czy klienci mogą już korzystać z jej możliwości?

Tak, już wersja IFS Cloud z 2024 roku zawierały elementy Industrial AI, a wersja 25R1 wprowadziła kolejne setki nowych funkcjonalności, agentów i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Industrial AI to kluczowy obszar naszej technologii, w którym się specjalizujemy i w którym jesteśmy liderami.

Nasze rozwiązania wykorzystują algorytmy AI do wspierania kluczowych procesów biznesowych klientów. Industrial AI automatyzuje operacje związane z podstawową działalnością firm – znajduje zastosowanie w finansach, produkcji, optymalizacji procesów oraz wykrywaniu anomalii. Co istotne, nasze podejście do AI nie polega na zastępowaniu ludzi, lecz na budowaniu synergii między człowiekiem a technologią. Industrial AI ma wspierać kapitał ludzki i zwiększać konkurencyjność organizacji. To nie jest zagrożenie – to ogromna szansa, której efektywne wykorzystanie będzie kluczowe dla przyszłości biznesu.

Jak wygląda sytuacja w Waszym ekosystemie partnerskim?

Podczas ostatniej konferencji IFS ogłosiliśmy strategię Partner First. Jako dostawca oprogramowania koncentrujemy się na dalszym rozwoju naszych technologii, natomiast wdrożenia i uruchamianie systemów u klientów pozostawiamy w dużej mierze naszym partnerom. Dlatego jednym z naszych priorytetów jest zwiększenie potencjału rynkowego pod względem liczby konsultantów specjalizujących się w technologii IFS. W Polsce w ostatnich latach liczba specjalistów pracujących w firmach partnerskich podwoiła się.

Dziękuję za rozmowę

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments