ZUS w pandemii udowodnił potencjał do realizacji projektów cyfrowych i szykuje się do wprowadzenia aplikacji mobilnych, poinformował wiceprezes ds. IT w Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) Włodzimierz Owczarczyk podczas Red Hat Summit Connect.

ZUS jest jedną z największych instytucji finansowych w naszej części Europy. Opiera się o prawo finansowe i obsługuje 26 mln klientów. ZUS to nie tylko wypłaty emerytur, ale obsługa składek, zwolnień lekarskich. Wspieramy naszych klientów w życiu zawodowym” – rozpoczął Owczarczyk. 

Zaznaczył, że dla ZUS przełomowy był rok 2018, kiedy wprowadzone zostały elektroniczne zwolnienia lekarskie.

Wówczas nie wiedzieliśmy jakie to będzie kluczowe niedługo pózniej. W pandemii masa pracowników poszła na zwolnienia lekarskie. Wpłynęło 3,5 mln zwolnień. Wcześniej obsługiwane były na papierze i trzeba było każdorazowo wpisać do systemu. W pandemii 'papierowy’ system by się załamał” – podkreślił wiceprezes ZUS.

Wiceprezes instytucji stwierdził, że pandemia wprowadziła ZUS na drogę usług cyfrowych.

„Musieliśmy zmienić sposób myślenia i wprowadzić bardzo szybkie zmiany by uruchomić co na nas nałożono, a należy pamiętać że działamy w trybie zamówień publicznych” – wskazał Owczarczyk.

Oprócz PFR i BGK to do ZUS zaczęły wpływać wnioski o pomoc dla przedsiębiorców w ramach tarczy.

Wpłynęło 6 mln wniosków, które rozliczyliśmy prawidłowo. Było to możliwe dzięki zmianom technologicznym, w które inwestowaliśmy. Kolejne było wsparcie dla turystyki. ZUS miał wprowadzić bon turystyczny w 5 tygodni. Nie było rozwiązania do tego i obsługa rozliczeniowa bonu została przez nas zbudowana od podstaw. Przyznaliśmy 4,5 mln bonów. Jest to jedno z nielicznych rozwiązań, gdzie przez komórkę można było wynająć nawet kajak” – wymienił wiceprezes ZUS.

Kolejne wyzwania na jakie wskazał to m.in. system wsparcia dla rodzin i przejęcie programów 300+ i 500+.

Uruchomione zostały zgodnie z planem. ZUS przejął to i nasz dedykowany zespół liczy 100 osób, wobec 11 tys. obsługujących te programy wcześniej. Automatyzacja wsparła system państwa, które ponosiło koszt z tego tytułu rzędu 400 mln zł. Nakład inwestycyjny na to rozwiązanie był na początku duży, ale teraz z budżetu będzie wydawane znacznie mniej na obsługę tych programów” – stwierdził Owczarczyk.

W jego ocenie, realizacja tych projektów pokazała, że ZUS ma potencjał szybkiego wdrażania nowych rozwiązań „Ponieważ mamy mocny background technologiczny” – podkreślił wiceprezes ZUS.

Liczba dokumentów jakie obsługuje ZUS sięga 650 mln rocznie, w tym dokumenty wypłatowe, korygujące, itd. Przez ZUS przechodzi pół biliona zł rocznie w ramach składek i świadczeń. To jest 11% polskiego PKB.

ZUS jest więc instytucją szczególnej wagi, a świadczenia wypłacane są zawsze regularnie. Inwestycje w rozwój systemu to potężna część naszej aktywności. Mamy prywatną chmurę obliczeniową, na której usadowione są nasze rozwiązania. Mamy świadomość, że młode pokolenie korzysta przede wszystkim ze smartfonów. Pewnie więc niedługo usłyszycie o pierwszych aplikacjach mobilnych ZUS” – zapowiedział Owczarczyk.

Stwierdził, że to kierunek, który ZUS obrał i następnym krokiem będzie ich integracja z platformą gov.pl.

Idea jest taka, aby integrować rozwiązania, by istniało jedno miejsce cyfrowych usług dla obywateli. Kładziemy nacisk na coraz więcej prostych usług cyfrowych w ZUS. Przy bonie turystycznym i programie 500+ pokazaliśmy, że możliwe jest efektywne wdrażanie rozwiązań przy doskonałym zabezpieczeniu 'z tyłu’ sprawdzonymi technologiami. Polska rzeczywistość cyfrowa bardzo się zmienia. Obserwują nas w innych krajach” – podsumował Owczarczyk.

W czerwcu 2022 r. Red Hat podał, że podpisał z ZUS umowę o współpracy dotyczącą współpracy przy standaryzacji architektury w ZUS oraz rozwoju platformy aplikacyjnej.

Na podstawie podpisanej umowy, Red Hat zobowiązał się do przekazania instytucji wiedzy i doświadczenia z zagadnień takich jak np. ciągłe wdrażanie usprawnień i integracja oprogramowania, DevOps, a także automatyzacji procesów czy konteneryzacji MS SQL Server i innych silników bazodanowych.

Umowa uwzględnia również przeprowadzenie przez Red Hat dedykowanych specjalistom IT z ZUS-u warsztatów z metod licencjonowania, subskrypcji i wsparcia technicznego produktów dostawcy, instalacji narzędzia OpenShift oraz zajęć praktycznych z budowy środowisk informatycznych opartych na oprogramowaniu Red Hat. Jest to pierwsza tego typu umowa o współpracy w sektorze Administracji Publicznej zawarta przez Red Hata w Polsce.

Red Hat to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne założone przez Marca Ewinga w 1993 roku. Obecnie zajmuje się tworzeniem i dystrybucją otwartego oprogramowania dla przedsiębiorstw.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze