Chmura, open banking, fintechy, a w przyszłości komputery kwantowe i web 3.0, czyli transformacja cyfrowa branży finansowej z perspektywy IBM i przedstawicieli czołowych instytucji finansowych na polskim rynku.

Od lewej: Jacek Cholc (PKO BP); Bartłomiej Nocoń (ZBP); Małgorzata Dąbrowska, (BNP Paribas); Ewa Rząca (IBM CEE Consulting); Daniel Matusiak (IBM); Ewa Baranowska (HSBC); Marcin Gajdziński (IBM)

Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie wskazuje, że transformacja cyfrowa sektora bankowego jest zjawiskiem ciągłym o charakterystyce falowej.

Nowe technologie powodują cykliczne przyspieszanie tego procesu. Obecnie takim impulsem mogą być technologie kwantowe. Czynniki jak sytuacja za wschodnią granicą, wyzwania gospodarcze powodują, że cały czas jest przestrzeń wyzwań dla sektora bankowego. Jednocześnie klienci mają olbrzymie oczekiwania wobec sektora jako lidera absorpcji technologii” – wskazał Gajdziński podczas panelu dyskusyjnego organizowanego przez IBM.

Daniel Matusiak, Dyrektor Pionu IBM Technology Cross Brand, dodał że obserwowaliśmy w minionych latach kroki milowe w transformacji sektora bankowego: odmiejscowienie rachunku, era bankomatów, bankowość elektroniczna, mobilna, kolejne dogodne rozwiązania jak NFC, czy Blik.

Jednocześnie klienci budują coraz większe więzi z bankiem w miarę lat od rachunku przez kredyt, po emeryturę. Banki się zmieniają na konkurencyjnym rynku i muszą ciągle adresować zmieniające się potrzeby klientów. W pandemii miał miejsce dynamiczny wzrost kanałów mobilnych banków na świecie, a Polska jest wiodącym rynkiem w interakcji tym kanałem z bankiem. Omnikanałowość jest powszechnie oczekiwana” – wskazał Matusiak.

Zaznaczył, że chmura jest obecnie elementem strategii banków jako elastyczne rozwiązanie umożliwiające innowacje. Obecnie 29% firm używa chmury w Polsce. Więcej korzysta z aplikacji wspomagających w chmurze jak mejl, ewent crm, ERP.

Jacek Cholc, Managing Director of IT Operations Division, PKO Bank Polski podkreślił, że w 2018 największy bank w Polsce bank ogłosił „road to cloud”.

Zmieniamy rolę naszych oddziałów w kierunku doradzania. Rozwój kanałów cyfrowych jest kluczowy, bo klient jest coraz bardziej zaawansowany cyfrowo. Aplikacja bankowa oferuje nie tylko podstawowe funkcje, ale dodatkowe usługi – ułatwiające życie (jak np. bilety, autostrada, czy lifestyle)” – wskazał Cholc.

Zaznaczył, że chmura umożliwia jak najszybsze wdrażanie innowacji i nowości, a także transformację – zmianę procesów, aby dostarczać to co klient potrzebuje a nawet wyprzedzać jego oczekiwania.

Chmura zabezpiecza z perspektywy banku obciążenie serwisu – umieścić część produktów chmurze i wspomagać skalowanie. Musimy łączyć IT z naszym biznesem i budować interdyscyplinarne zespoły w celu szybkiego wytwarzania innowacji” – zaznaczył Cholc.

Małgorzata Dąbrowska, Open Banking Tribe Leader, BNP Paribas wskazała, że open banking został dobrze zaadoptowany przez klientów w Europie Zachodniej.

Kluczowe dla jego rozwoju są takie czynniki jak ekspozycja API na portalach, myślenie o nowym kliencie i zaopatrzeniu go w produkty bez wchodzenia do placówki, a także dane klientów. Informacje o preferencjach to źródło do budowania oferty” – powiedziała Dąbrowska.

W jej ocenie, API to nie gra o sumie zerowej, w której banki podbierają sobie klientów, gdyż rynek się rozszerza.

Open banking to wstęp do nowego myślenia o usługach dla klientów „beyond banking”. Aktywności są przenoszone do świata cyfrowego. Open banking jest wyspą do połączenia aktywności nie związanych bezpośrednio z bankowością i budowania nowych modeli współpracy” – wymieniła Dąbrowska.

Eksperci zgodnie stwierdzili, że fintechy stworzyły ekosystem z bankami, gdzie dobije współpraca, adopcja i inwestycje. Ewa Baranowska – Head of Wholesale, HSBC Poland zaznaczyła, że w tym roku bank ma 2,5 tys projektów technologicznych na kwotę 8 mld USD.

Wcześniej HSBC był tradycyjnym, globalnym bankiem z rozproszoną infrastrukturą. Aby rozpocząć proces zmian najpierw wymagało transformacji kulturowej i pracy. Jeśli chodzi o zmianę sposobu pracy podążamy tropem startupów. Fintechy skupiają się z reguły na niszowych rozwiązaniach od np. pay later po szybki trading. Tu widzimy przestrzeń współpracy. Obecnie np. pracujemy nad jednym produktem z 14 fintechami” – wskazała Baranowska.

Ekspertka BNP zauważyła, że fintechy uczą się od dużych instytucji bezpieczeństwa w którym banki jako podmioty regulowane mają duże doświadczenie.

Bartłomiej Nocoń, Dyrektor, Związek Banków Polskich w Warszawie, Członek Zarządu Europejskiej Rady ds. Płatności (EPC) w Brukseli ocenił, że cyberbezpieczeństwo to najważniejsza kwestia w świecie bankowym. W strategii wiodących banków jest na pierwszym miejscu. Już duże inwestycje rosną jeszcze bardziej w obliczu sytuacji na wschodzie. Z perspektywy klientów istotne jest bezpieczeństwo, komfortowe, często niewidoczne bankowanie, cyfrowa lojalność.

Tymczasem trendy rynkowe jakie Nocoń dostrzega na najbliższe kilkanaście miesięcy:

  • Automatyzacja procesu obsługi danych i wykorzystani AI
  • Gospodarka otwartych finansów – Open data Economy i na tym budować nowe modele biznesowe, monetyzujące
  • Migracja systemów centralnych do chmury – widzimy eksplozje na rynku polskim coraz większych projektów – startują z przychylnością KNF
  • Go digital, go mobile – eksplozja na rynku polskim
  • Budowanie digital trust
  • Polskie banki wśród liderów absorpcji technologii, szukają pomysłu na next big Thing po bankowości mobilnej i jak utrzymać lojalność cyfrowa

Dla banków nieprzemijającą rolą jest opieka nad klientem i dostarczanie mu nowych rozwiązań. Wydaje się zasadne, że będą potrzebowały zewnętrznego wsparcia w obszarze np. rozwiązań platformowych, enterprise. Ekosystem usług się rozszerza. Założenie, że banki swoimi zasobami sprostają dynamice rynku ogranicza i nie daje bankowi możliwości skupienia się na jego biznesie. Właśnie tu pojawia się rola partnera” – wskazała Ewa Rząca, IBM CEE Consulting – FSS Sector Leader for Poland & Baltic Countries.

Wskazała, że pojawiają się nowe trendy technologiczne jak serwer kwantowy, czy web 3.0.

Trzeba bank do tego przygotować, dostarczyć ekspertyzę w tym zakresie jako uzupełnienie wiedzy banku. Zawsze będą obszary, które banki będą chciały rozwijać swoimi zasobami. Jednak firmy technologiczne mają większy i szybszy dostęp do nowych technologii i mogą tym zasilać banki. Dla nich to oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Pudełkowe rozwiązanie odeszły do lamusa, ale pozostaje potrzeba zaopiekowania banku, dostarczania wiedzy i wsparcia realizacji jego strategii i działalności w obszarze innowacji technologicznych. Firmy technologiczne mają chociażby środowiska testowe i oferują bankowi możliwość rozwijania projektów bez nadmiernych inwestycji” – podsumowała Rząca.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments