Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia, w komentarzu dla ISBtech o kluczowych trendach w fintech i biznesie cyfrowym.
I. Fintech – sektor finansowych technologii
Fintechy to wszystkie podmioty umożliwiające świadczenie usług finansowych w kanałach cyfrowych, zarówno w relacji b2c, jak i b2b. Do fintechu zaliczymy zatem porównywarkę internetową, kantor internetowy, ale też startup analityczny świadczący usługi dla branży fintech, jak również podmioty tworzące marketplace dla usług finansowych, np. Visa czy Mastercard. W Polsce do grona fintechów zalicza się także niektóre banki.
BNPL (Buy Now, Pay Later) – odroczone płatności napędzają transakcyjność w e-commerce. Znaczne przyśpieszenie sprzedaży internetowej jest faktem. Obecnie zakupy w sieci robi 72% Polaków – to wzrost o 15% względem 2019 roku. Duża w tym “zasługa” pandemii. Tak duże wzrosty to też efekt rozwiniętej infrastruktury płatniczej, która umożliwia wykonywanie wygodnych i bezpiecznych płatności. Obecnie odroczone płatności stanowią jeszcze element niszy rynkowej, ale ich funkcjonalność, rosnący potencjał i znajomość zasad działania niewątpliwie przyczynią się do dynamicznego rozwoju rynku.
Aplikacje do inwestycji i zarządzania – to ciekawy kierunek rozwoju fintech w Polsce. Nie jest może kluczowy, ale warto zwracać uwagę na otoczenie rynkowe i makroekonomiczne. Aplikacje fintechumożliwiają wygodne inwestowanie w różne aktywa, np. akcje. Rewolucyjne jest to, że dzięki fintechom jest to prostsze niż kiedykolwiek – staje się zatem powszechne.
Subskrypcje + płatności – ekonomia subskrypcji jest faktem. Nie tylko fintechy, ale coraz większa liczba stacjonarnych biznesów przygotowuje oferty sprzedaży usług lub produktów w modelu subskrypcyjnym (np. jedzenia czy przedmiotów codziennego użytku). W tym aspekcie jest jeszcze wiele biznesów, które będą zmieniać swoje oferty tak, by w jak największym stopniu przypominały one rozwiązania zaczerpnięte np. z serwisów streamingowych. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie rozwinięta infrastruktura płatnicza. W consumer finance również subskrypcje, dzisiaj będące niszą, za jakiś czas mogą stać się nieodzownym modelem sprzedaży produktów i usług finansowych.
Personal Finance Management (PFM) – niezależne rzetelne PFM-y to takie, które nie są nastawione na sprzedaż konkretnego produktu lub usługi, ale rzetelną analizę wydatków i dochodów, wsparcie użytkownika w zakresie codziennych wydatków oraz ułatwienie zarządzania nadwyżkami finansowymi. Takie rozwiązania niebawem będą coraz bardziej pożądane, może nie jako osobne aplikacje, ale jako rozwinięte moduły wsparcia w ramach korzystania z innych rozwiązań fintech (aplikacji bankowych, kantorów walut itp.). Na razie tego rodzaju rozwiązania mają problemy z monetyzacją, ale w końcu nie od razu Kraków zbudowano.
II. Biznes cyfrowy
Kluczowe elementy to transformacja tradycyjnie offline’owego biznesu do kanałów cyfrowych. Wykorzystanie usług online nie jako ficzer, ale główna część biznesu, w każdym jego aspekcie – od kontaktów z klientami po kooperacje back office (paperless) i z kontrahentami.
Personalizacja – personalizacja produktów i usług dla konsumentów jest możliwa dzięki wykorzystaniu lepszej analityki i rozwiązań UX/CX. Klient, który czuje się potraktowany wyjątkowo, otrzymujący ofertę skalibrowaną do jego oczekiwań, pozostaje klientem na dłużej – nie tylko na jedną transakcję. Dzisiaj można to robić w sposób automatyczny.
Chatboty/automatyzacja – automatyzacja procesów w CX (customer experience) przyśpiesza transakcyjność i zmniejsza koszty. Wykorzystanie chatbotów jest zatem nieodzowne w nowoczesnej firmie.
Partnerstwa – poszukiwanie synergii na różnych polach pozwala na dotarcie do większej grupy klientów. Wzmacnia też siłę marki, buduje jej świadomość i rozpoznawalność. Wykorzystywanie tego rodzaju relacji spoza otoczenia konkurencyjnego jest zatem pożądane, szczególnie w internecie, gdzie tego rodzaju formuły współpracy przenoszą się w trybie natychmiastowym.
Value Added Services – usługi wartości dodanej. Ogólny trend w fintech i biznesie e-commerce. Dodatkowe funkcje, możliwości, które są dopasowane do oczekiwań klientów, zwiększają poziom transakcyjności i przychodów. Ponadto budują pozytywne doświadczenie klienta.
—
Paweł Szukalski – członek zarządu Comperia.pl S.A. Wcześniej country director estońskiego fintechuCreditstar Group AS, udzielającego krótkoterminowe pożyczki konsumenckie i firmowe. W latach 2012-2017 pracował dla należącej do Naspers Group spółki Internet Mall Polska – najpierw jako dyrektor handlowy portalu Mall.pl, potem country manager i członek zarządu.
Wcześniejsze doświadczenia Szukalskiego obejmują pracę dla irlandzkiego oddziału firmy PayPal i zakładanie polskiego biura Google. Szukalski jest absolwentem Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu na kierunku prawo. To pasjonat historii konfliktów XX wieku i czechofil.