O tym jakie nowoczesne technologie mogą pomóc polskim firmom w umacnianiu modelu biznesowego, budowaniu nowych produktów i przewag konkurencyjnych ISBtech rozmawia z Tomaszem Stachlewskim, Principal Solutions Architect, Amazon Web Services.
„Kilka technologii które niezmizernienie interesujące wśród polskich i zagranicznych firm to m.in. sztuczna inteligencja, analiza danych, blockchain. Jedną z setki usług które właśnie wypuściliśmy, są usługi które służą do blockchain. Wcześniej mieliśmy usługi służące do tego, aby ułatwić użytkownikom budowanie aplikacji sieci które wykorzystują blockchaina. Teraz wypuściliśmy konkretną usługę – Amazon Managed Blockchain – która ma na celu ułatwienie użytkownikom budowania aplikacji które wykorzystują rozproszone bloki” – mówi Stachlewski.
Zaznacza, że celem AWS jest udostępnienie funkcjonalności, których użytkownicy oczekują.
„Jeżeli jest jakiś rodzaj technologii których użytkownicy oczekują, chcą wykorzystywać, bo przysparza korzyści dla ich biznesu, to celem Amazon i AWS jest zbudowanie takiej funkcjonalności i ułatwienie wykorzystywania tego, więc blockchain jest teraz na platformie AWS” – dodaje przedstawiciel spółki.
W jego ocenie polski rynek idzie z trendem zachodnim. Widzi te same trendy jak np. zdecydowane zainteresowanie sztuczną inteligencją.
„Polskie firmy chcą mieć to samo co firmy zachodnie, chcą mieć takiego samego rodzaju funkcjonalności, szybszą budowę aplikacji. Firmy już nie chcą tracić miesięcy na ich budowanie. Analiza danych – firmy zawsze gromadziły dane ale ich nie analizowały, chmura udostępnia im tą analizę danych. Jest też IoT, czyli internet rzeczy. Wkracza na polski rynek i widzimy, że coraz więcej firm zaczyna się tym interesować i chce budować swoje procesy, swoje fabryki, czy produkty i podłączać do internetu. Chmura ułatwia budowanie IoT” – dodaje przedstawiciel AWS.
Wskazuje, że AWS widzi zainteresowanie chmurą w wielu różnych branżach. „Naszym celem jest bycie wszędzie tam gdzie chmura jest interesująca. Jeżeli przychodzi klient, który chce wykorzystywać chmurę żeby rozwiązywać swoje procesy, problemy to my pomożemy. Inną potrzebą którą widzimy jest ewangelizacja, czyli prowadzenie różnego rodzaju warsztatów, edukacja rynku, tysięcy deweloperów którzy każdego roku opuszczają polskie uczelnie i nauka chmury, czyli jak z niej korzystać w sposób poprawny” – wymienia Stachlewski.
W jego ocenie, ewangelizacja na rynku polskim jest bardzo istotna i dlatego AWS prowadzi rożnego rodzaju darmowe warsztaty dot. wiedzy chmurowej z różnych obszarów, sztuczna inteligencja, IoT itd.
„Jedną z cech charakterystycznych chmury jest to, że daje te same narzędzia dla każdej firmy, obojętnie czy to jest duża czy małą firma, jednoosobowa czy startup z branży gamingowej, finansowej czy jakiejkolwiek innej. Wszyscy mają dostęp do takich samych narzędzi. Chmura bardzo często jest elementem prostszym do konsumpcji dla małych firm, bo nie mają tego bagażu, który spowalnia przy szybciej transformacji swojego biznesu, dostosowywania do chmury” – stwierdza przedstawiciel AWS.
Podkreśla, że w chmurze w AWS są narzędzia, które służą do tego żeby małe firmy miały możliwość szybszego i lepszego rozwiązania w oparciu o chmurę, nawet bez kompetencji technicznej.
„Potrzebujemy tylko prostej strony internetowej. Dzięki naszym usługom mamy stronę www w ciągu 5 minut, nie potrzebujemy kompetencji technicznych. Dla małych przedsiębiorstw i startup’ów chmura będzie prostsza niż dla tych które mają bagaż w postaci własnej infrastruktury” – podsumowuje przedstawiciel AWS.