Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 6-10 października.

Bloober Team ujawnia aktualny kalendarz wydawniczy swoich projektów

Bloober Team: Zaktualizowany kalendarz wydawniczy Bloober Team przewiduje na bieżący rok światową premierę gry „Layers of Fear: The Final Masterpiece Edition” w wersji cyfrowej na platformę Nintendo Switch 2 oraz światową premierę gry „Star Trek: Infection” (Projekt I) na platformy Meta Quest 3S, Meta Quest 3 oraz SteamVR (11 grudnia), podała spółka. Kalendarz uwzględnia też trzy premiery w 2026 r.

Ciri x Witcher 4 x CD Projekt

CD Projekt: Potencjalna premiera nowego dodatku do „Wiedźmina 3”, o której spekuluje rynek, może być silnym bodźcem wzrostowym dla kursu akcji CD Projekt, ocenił analityk BM Pekao Emil Popławski.

Huuuge: Miało szacunkowo 55,8 mln USD skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (z uwzględnieniem wpływu rozpoznawania przychodów w czasie) w III kw. br., co stanowi około 5-proc. spadek w porównaniu rok do roku, podała spółka, powołując się na szacunkowe dane.

Valor Mortis

One More Level: Lyrical Games, firma wydawnicza z USA założona przez weteranów branży gamedev będzie współwydawcą gry „Valor Mortis”. Zgodnie z zawartą między One More Level oraz Lyrical Games umową amerykański wydawca będzie odpowiadał za globalny marketing najnowszego tytułu krakowskiego dewelopera, jak również będzie współfinansował produkcję gry. Premiera „Valor Mortis” zaplanowana jest na 2026 r.

One More Level i Lyrical Games łączą siły w projekcie „Valor Mortis”

Dark Moon x Jujubee

Jujubee: Przekazało do wiadomości publicznej datę premiery długo oczekiwanej gry strategicznej „Dark Moon”. Za dystrybucję tytułu odpowiedzialny jest międzynarodowy wydawca 101XP. Polska produkcja zadebiutuje na rynku 29 października 2025 roku na PC, ale niewykluczone, że gra ukaże się również w przyszłości na innych platformach, w tym konsolach. Ten autorski projekt katowickiego studia spotkał się z dużym zainteresowaniem rynku i graczy, co znalazło wyraz w rekordowej liczbie dodań „Dark Moon” do listy życzeń przez użytkowników platformy Steam.

Dark Moon od Jujubee zadebiutuje w tym miesiącu

VRFabric: Otrzymał kolejne zamówienie od partnera wydawniczego. Zamówienie jest kontynuacją umowy wydawniczej podpisanej przez spółkę z wydawcą 30 czerwca 2023 roku. Przedmiotem umowy jest określenie współpracy przy dystrybucji wszystkich gier VRFabric na gogle wirtualnej rzeczywistości na terytorium Azji, w tym w szczególności: Chiny, Hong Kong, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Indonezja, Tajwan. Kolejne zamówienie obejmuje tytuły spółki w łącznym nakładzie 50 000 sztuk, za łączną sumę 250 000 USD.

Real Combat Simulator z globalną premierą

Ten Square Games: Szacunkowe skonsolidowane płatności użytkowników w grach (bez uwzględnienia przychodów odroczonych w czasie) grupy kapitałowej Ten Square Games w III kwartale 2025 roku wyniosły 85,1 mln zł. W szacunkowej kwocie płatności 47,1 mln zł odnosi się do płatności wygenerowanych przez grę „Fishing Clash”, co stanowi ok. 55,4% skonsolidowanych przychodów. Kolejne 14,6 mln zł (17,1%) odnosi się do płatności w grze „Hunting Clash”. Kwota 8,4 mln zł (9,9%) odnosi się do płatności „Wings of Heroes”, natomiast kwota 3,3 mln zł (3,8%) odnosi się do płatności „Trophy Hunter”.

BoomBit: Przychody Grupy BoomBit we wrześniu 2025 r. wyniosły 14,8 mln zł (-5,6% m/m), w tym ponad 14,7 mln zł z gier mobilnych. Wydatki na User Acquisition zwiększyły się do 8,6 mln zł (+4,1% m/m), a koszty prowizji platform spadły do 1,1 mln zł (-8% m/m). Grupa miała 13,7 mln pobrań i 5,1 mln zł (-17,9% m/m) przychodów pomniejszonych o UA i prowizje platform. Bez uwzględniania przychodów z projektów blockchain wynik ten wyniósł 5,1 mln zł (-18% m/m).

Monster Energy x Call of Duty

Monster Energy: Oferuje dodatkowe nagrody w grze „Call of Duty”. Gracze i fani Monster Energy mogą rozpocząć zbieranie kodów oraz gromadzenie zapasów nagród przed długo oczekiwaną premierą „Call of Duty: Black Ops 7”, która odbędzie się 14 listopada. Tegoroczna promocja potrwa do 31 grudnia 2025 roku, a kody będzie można wykorzystać do 31 marca 2026 roku.

Games Incubator: Demo „Electronics Store Simulator” zostało udostępnione na Steam.

Play of Battle: 13 października warszawskie studio w ramach festiwalu Steam Next Fest udostępni publiczne demo gry „Systemic War” (poprzednia nazwa „Play of Battle”).

Real Combat Simulator x Rortos x Ten Square Games

Ten Square Games: „Real Combat Simulator” (RCS) – najnowsza produkcja studia Rortos z Grupy Ten Square Games – miał swoją premierę. „Premiera 'Real Combat Simulator’ to dla nas kluczowy moment – oddajemy w ręce graczy bojowy symulator lotniczy, który nie ma odpowiednika na rynku gier mobilnych. Tytuł bazuje na wieloletnim dorobku Rortos w tworzeniu symulatorów lotu i naszej pasji do wiernego odwzorowywania maszyn. Jednocześnie poszerza on nasze portfolio o produkcję o charakterze bojowym. To projekt, który podkreśla nasze ambicje, innowacyjność i determinację w dalszym umacnianiu pozycji Rortos w segmencie symulatorów lotniczych” – powiedział Paolo Sommacampagna, product owner „Real Combat Simulator”.

Unfair

RedDeer.Games: „Unfair Rampage: Knightfall” od studia Imphenzia pojawi się 23 października na Nintendo Switch i Steam.

Gaming: Entertainment Software Association (ESA), Video Games Europe (VGE) oraz Video Games Poland (VGP), we współpracy z organizacjami branżowymi z Europy, Australii, Kanady i Korei Południowej, opublikowały raport „2025 Global Power of Play”. Publikacja przedstawia społeczne i emocjonalne korzyści płynące z gier wideo, potwierdzone zarówno przez badania naukowe, jak i ankietę przeprowadzoną wśród ponad 24 tysięcy aktywnych graczy z 21 krajów, w tym z Polski. W Polsce granie to coś więcej niż sposób spędzania czasu. Dla wielu jest to przestrzeń odprężenia, budowania więzi i wspólnej zabawy. 80% graczy deklaruje, że gry pomagają im radzić sobie ze stresem, a 66% uważa, że dzięki nim czują się szczęśliwsi. Gry wspierają także relacje i pomagają przeciwdziałać izolacji społecznej – 59% graczy w Polsce przyznaje, że granie łagodzi poczucie samotności, a 54% uważa, że ułatwia komunikację z innymi. Wśród badanych rodziców 52% przyznało, że wspólne granie pozytywnie wpłynęło na relacje z dziećmi.

Phenomen Games: Inwestor wyspecjalizowany w inwestycjach w branży gamedev przejął spółkę Codebusters Studio i posiada 73% w kapitale zakładowym i głosach. Pozostałe 27% pozostało w rękach inwestorów związanych z branżą gamedev. „Skupiliśmy akcje od inwestorów indywidualnych i byłego prezesa zarządu. […] Po finalizacji przejęcia zamierzamy dokonać zmian we władzach spółki, odzwierciedlających strukturę właścicielską. Dokonamy również przeglądu istniejących projektów i zawartych umów. Pozwoli nam to podjąć strategiczne decyzje dla zbudowania wartości Codebusters Studio” – powiedział prezes Phenomen Games Przemysław Zieliński. Codebusters Studio ma ogłoszone trzy projekty na platformie Steam: „Family Land – Farmer Simulator”, „Superstore Simulator” oraz „American Airport Simulator”. Wszystkie trzy znajdują się na top wishlist Steam. Rolę wydawcy dla ww. projektów pełni Drago entertainment.

Phenomen Games: Poprzez swoją spółkę w 100% zależną, Garage Monkeys wyprodukowała i wydała grę „Car Dealer Simulator”, która w ciągu 4 miesięcy od premiery sprzedała się w 250 tys. kopii. Garage Monkeys rozwija zarówno grę, jak i uniwersum. Ponadto zespół Phenomen Games uczestniczył we współfinansowaniu hitu „Gas Station Simulator” z Drago entertainment, sprzedanej w ponad 1,5 mln kopii. Gra i uniwersum również są nadal rozwijane. Nadchodzące tytuły z uniwersum to: „Road Diner Simulator”, „Motel Simulator” i kolejny jeszcze niezapowiedziany tytuł. „Jesteśmy pod dużym wrażeniem doświadczenia i profesjonalizmu Drago entertainment S.A. Dotychczasowa współpraca układa się bardzo dobrze i mamy nadzieję, że kolejne gry w uniwersum 'Gas Station Simulator’ będą co najmniej tak dobrze odebrane przez społeczność jak pierwsza część. Uważamy, że połączenie naszych doświadczeń z Garage Monkeys i Drago entertainment powinno przełożyć się na projekty realizowane w Codebusters Studio” – wskazał prezes Przemysław Zieliński.

Skate x EA

Electronic Arts: „skate.” zadebiutował we wczesnym dostępie 16 września, a od tego czasu w grę grało ponad 15 mln graczy. Twórcy rozpoczęli sezon 1, który wprowadza wiele nowości, w tym zmiany na mapie San Vansterdam, dwa wydarzenia sezonowe, nowe wyzwania oraz przedmioty kosmetyczne.

Turtle Beach x Switch

Turtle Beach: Wśród nowości znalazły się kontrolery Rematch, Afterglow Wave i Afterglow – przewodowe i bezprzewodowe, z oficjalną licencją Nintendo, dostępne w wielu wariantach kolorystycznych; PlayTrek 2 w 1, PlayTrek Travel i PlayTrek Slim – futerały zapewniające bezpieczny transport konsoli; zestaw Turtle Beach Screen Protector Kit – oficjalny komplet do ochrony ekranu Nintendo Switch 2.

Daryl i Negan z The Walking w Dead w World of Tanks Blitz

Wargaming: W dniach 9-20 października postacie z serialu „The Walking w Dead” pojawią się w „World of Tanks Blitz”.

PlayWay: „Sunken Engine” pojawi się 16 października.

PlayWay: „Digging Together: Demo” ma się pojawić w piątek 10 października.

Lenovo Legion wspiera 19 edycję PGA 2025

Lenovo Legion: Zostało oficjalnym sponsorem Poznań Game Arena 2025 – największych targów gier komputerowych i rozrywki multimedialnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Wsparcie tak prestiżowego wydarzenia to potwierdzenie strategicznego zaangażowania marki w rozwój polskiej sceny gamingowej.

Lenovo Legion zostało oficjalnym sponsorem Poznań Game Arena 2025

Beer Manufacture Simulator demo

Games Incubator: „Beer Manufacture Simulator Demo” pojawi się 13 października.

Globalny gaming: Ogłoszone przejęcie Electronic Arts o wartości 55 mld USD przez konsorcjum PIF Arabii Saudyjskiej / Silver Lake przeszło do historii jako największy w dziejach wykup lewarowany. Aktywność M&A w gamingu osiągnęła roczne maksimum, finansowania prywatne odbiły po raz pierwszy od sześciu kwartałów, a notowania czołowych zachodnich spółek gamingowych są w ogniu, windując indeks Drake Star znacznie powyżej S&P 500, wskazuje raport Drake Star Global Gaming Q3 2025, który analizuje transakcje w gamingu i esporcie w III kwartale 2025 r. oraz zarysowuje oczekiwania na 2026 r. i dalej. Aktywność M&A w grach wzrosła do 50 transakcji w III kw. 2025 r., co jest najwyższym wynikiem od czterech kwartałów. Wyróżniające się transakcje to m.in. przejęcie Prime Insights przez Aonic za 250 mln USD, zakup Eleventh Hour Games przez KRAFTON za 96 mln USD oraz nabycie WHOW Games przez DoubleDown za 76 mln USD. W III kw. 2025 r. nastąpiło ożywienie ze 115 rundami finansowania prywatnego – pierwszy wzrost od I kw. 2024 r. Wśród większych rund znalazły się: Lingokids (120 mln USD), Good Job Games (60 mln USD) i Appcharge (58 mln USD). Finansowania dla studiów mobilnych wystrzeliły – pięć największych rund trafiło do deweloperów mobile. Najaktywniejszymi inwestorami w minionym roku były (wśród większych funduszy) BITKRAFT, Play Ventures i Griffin Gaming Partners; na etapie zalążkowym prym wiodły Impact46, 1AM Gaming i 1UP Ventures. Po stronie strategicznej największą aktywność wykazywały Tencent, KRAFTON i Smilegate, a w segmencie blockchain gamingu – Animoca, Spartan i Arbitrum Gaming Ventures. Zachodnie publiczne spółki gamingowe wypadły w III kw. 2025 r. wyjątkowo dobrze – Drake Star Western Gaming Index wzrósł o 31,3% od początku roku. Najlepsi: Roblox (+136,9%), Unity (+77,9%) i everplay (+75%). Szeroki Drake Star Index, śledzący 35 największych globalnych spółek gamingowych, wzrósł o 23,7% YTD, znacząco przebijając wzrost S&P 500 na poziomie 14,3%. Light & Wonder, wraz ze swoim segmentem social casino SciPlay, ogłosiło wycenę/warunki nowego finansowania dłużnego o wartości 1 mld USD. Grupa Azerion wyemitowała nowe obligacje za 260 mln USD, a Turtle Beach zabezpieczyło seniorską linię kredytową w wysokości 150 mln USD.

Globalny gaming: Raport Drake Star Global Gaming Q3 2025 wskazuje, że odbicie notowań publicznych spółek gamingowych toruje drogę do gwałtownego wzrostu liczby przejęć i fuzji (M&A) w branży gier w trakcie 2026 roku. Firmy strategiczne wykorzystują obecny moment, by skapitalizować wyższe wyceny i napędzić odważny, nieorganiczny wzrost, utrzymując entuzjazm inwestorów. Momentum funduszy private equity w gamingu nie wykazuje oznak spowolnienia – największe fundusze coraz częściej spoglądają na spółki publiczne jako cele do wykupu (take-private), a czołowe prywatne studia stają się głównymi celami przejęć dla inwestorów nastawionych na wzrost. Po odbiciu finansowania wzrostowego dla studiów gier mobilnych w III kw. 2025 r. analitycy są optymistyczni, że aktywność inwestycyjna w całym sektorze gier będzie dalej rosnąć w kolejnych kwartałach. Segmenty związane ze sztuczną inteligencją (AI) i narzędziami deweloperskimi wciąż pozostają jednymi z najgorętszych obszarów inwestycyjnych. Oczekuje się, że Coffee Stain Group sfinalizuje swoje IPO po odłączeniu od grupy Embracer jeszcze przed końcem roku, a analitycy pozostają pozytywnie nastawieni wobec potencjalnego debiutu giełdowego Discorda w 2026 roku.

Piotr Babieno, Bloober Team

Bloober Team: Piotr Babieno, prezes producenta gier, został wyróżniony nagrodą dla najlepszego dyrektora generalnego i współzałożyciela roku podczas gali M&A Today – Global Awards 2026.

Electronic Arts: The Sims przedstawił najnowszą Kolekcję The Sims 4 Jesienna moda, która jest już dostępna na PC za pośrednictwem EA app, Epic Games Store, a także na Steam oraz na konsolach PlayStation5, PlayStation4, Xbox Series X|S i Xbox One. Ponadto już niedługo gracze Apex Legends będą mogli zanurzyć się w halloweenowej atmosferze dzięki wydarzeniu Raise Hell w „Apex Legends: Showdown”.

Take It Studio: „Before Exit: Gas Station” zostało udostępnione.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
trackback

[…] Przegląd gamingowy 6 – 10 października […]