Ile elementów wspólnych może mieć gotowanie z transformacją cyfrową? Pozornie – żadnego, lecz gdy tylko zgłębimy temat okazuje się, że oba zagadnienia są do siebie dość podobne w realizacji. Niemożliwe? Przepis na udaną transformację cyfrową w trzech krokach przygotowała pasjonatka gotowania, Magdalena Matell, Transformation Executive w Digital Finance Transformation w Capgemini Polska.
Zmiana, transformacja, innowacja – tym dziś żyje biznes. Firmy patrząc wstecz na marki, które nie podjęły próby digitalizacji lub zdecydowały się na nią zbyt późno, wiedzą, że tylko zmiana jest w stanie zapewnić im miejsce na rynku. Transformacja cyfrowa jest dla przedsiębiorstw mniejszym lub większym, ale zawsze – WYZWANIEM. Przyglądając się i wspierając organizację we wdrażaniu innowacji, Capgemini stworzyło Biuro ds. Transformacji i Innowacji (TIO).
„Transformacja cyfrowa jest dziś jednym z podstawowych tematów w wielu firmach na całym świecie. Świadomość konieczności zmian jest coraz większa, z realizacją bywa różnie – często po prostu nie wiadomo jak się do tego zabrać. Prowadząc działania transformacyjne dla wielu naszych klientów w ramach TIO (Transformation and Innovation Office), uświadomiłam sobie, że istnieje przepis na owocną zmianę” – mówi Magdalena Matell z Capgemini Polska.
Podstawą są składniki
Dokładnie tak jak w przypadku potraw – tak też w kwestii transformacji cyfrowej, absolutną podstawą są składniki. Jeśli firmy chcą wprowadzić rozwiązania przyszłościowe, które zapewnią im przewagę konkurencyjną, powinny postawić na komponenty – działania, oprogramowanie, sprzęt i kadrę – o najwyższej jakości, odpowiednio przygotowane i kompletne, idealnie przygotowane do potrzeb i specyfiki organizacji.
Podobnie jak w gotowaniu świeże składniki, a w cyfrowej transformacji świeże spojrzenie, jest kluczowe w planowaniu i realizacji działań innowacyjnych. Warto zatem wykorzystywać sprawdzone narzędzia i współpracować z zaufanymi partnerami zewnętrznymi. Dzięki temu organizacja otrzymuje najlepsze rozwiązania automatyzacji procesów i innowacji. Duży nacisk powinien być położony także na możliwie jak najlepsze dostosowanie do potrzeb firmy.
Dobra kuchnia to dobry kucharz i dobry zespół
Firmy uważają, że transformacja cyfrowa opiera się na narzędziach. W rzeczywistości w transformacji cyfrowej sprzęt, rozwiązania digital, oprogramowanie, systemy automatyzujące, liczące, analizujące, stanowią ok. 10 proc. Kluczem zmiany jest człowiek – to właśnie 90 proc. całej zmiany.
W procesie transformacji cyfrowej ludzie odgrywają kluczową rolę. Napędzają zmianę, nadają jej odpowiedni tor, a także dbają o płynne wdrożenie i wykorzystywanie zdobytych zasobów. Takie działania są nie do zastąpienia przez system. Dbałość firm o kadrę jest zatem niezwykle istotna dla jej właściwego, prężnego rozwoju.
Niezbędny składnik przepisu na sukces to czas
W kwestii pomyślnej transformacji cyfrowej kolejnym niezbędnym składnikiem jest czas. Aby móc wdrożyć innowacyjne rozwiązania, które będą prowadziły firmę na właściwe tory potrzebny jest czas, zarówno na przygotowanie, proces implementacji, a także na oswojenie się ze zmianą.
„TIO to mój przepis na udaną transformację cyfrową” – puentuje Magdalena Matell.