Biznes szuka możliwości poza domenami .pl

Liczba nowych rejestracji z końcówką .pl spadła niemal o 50 tys. kw/kw – z 254 013 w I kwartale do 205 072 w II kwartale, wynika z najnowszego raportu NASK. Spadkowy trend może być konsekwencją zmiany biznesowego podejścia przedsiębiorców, umieszczających strony na portalach społecznościowych, a także planujących międzynarodową ekspansję. Zmniejszenie liczby rejestracji może także oznaczać, że internauci wyhamowali z masowymi zakupami domen na zapas.

Poland go global

Widoczny jest trend przenoszenia serwisów korporacyjnych na arenę międzynarodową i wykorzystywania bardziej uniwersalnych rozszerzeń, jak .com, .net czy .xyz. O tym, że aspiracje i dynamika polskich przedsiębiorców są duże świadczą chociażby dane KUKE, które wskazują że poziom eksportu z Polski tylko w czerwcu tego roku zanotował wzrost o 8,3% r/r do 16,57 mld euro.

Trend w domenach pokrywa się również z postawą nowych przedsiębiorców, zakładających tzw. startupy. Według danych fundacji Startup Poland, plany zagranicznej ekspansji ma przynajmniej połowa założycieli startujących firm. W badaniach 47% ankietowanych startupowców przyznaje, że więcej niż połowa ich przychodów pochodzi z działalności międzynarodowej.

Bliżej klienta w social media

Również potencjał mediów społecznościowych nie mógł ujść uwadze firm. Szczególnie sektor usług widzi profile społecznościowe jako platformę znacznie bliższej relacji z klientem niż tradycyjna strona internetowa działająca pod domeną. Social media są bezsprzecznie skutecznym narzędziem promocji i adresowania oferty do potencjalnych klientów oraz całej sieci ich znajomych. To tu tzw. marketing wirusowy zdobywa największe plony.

Tendencje w popularności domen .pl to również odzwierciedlenie trendów światowych. Rezygnacje z domen przez firmy zaobserwowano w Korei Południowej,  a więc najbardziej dojrzałym rynku internetowym, już kilka lat wcześniej. Tamtejsi przedsiębiorcy zdecydowali się na migrację do social media oraz aplikacji mobilnych nie tylko ze względu na większą efektywność tych kanałów, ale również niższe koszty.

„Polski przedsiębiorca świadomie podejmuje decyzje biznesowe, także w przypadku współpracy z rejestratorem domen. Wybór coraz rzadziej podyktowany jest sezonową promocją, a coraz częściej strategią konsekwentnego rozwoju biznesu, a także gruntowną wiedzą, gdzie są odbiorcy” – stwierdził sales director dostawcy rozwiązań chmurowych OVH Robert Paszkiewicz.

Wskazuje, że operator rośnie mimo spadkowych tendencji czołowego dotychczas segmentu domen.

„Nasz wzrost r/r w kolejnym kwartale oznacza 31 126 nowych domen .pl oraz umocnienie pozycji OVH w tym segmencie. To dla nas potwierdzenie właściwie skomponowanej i kompleksowej usługi, która tworzy stabilny fundament na którym można budować biznes w sieci” – dodał Paszkiewicz.

epoint