Creotech Instruments, notowany na GPW największy polski producent satelitów, systemów i podzespołów satelitarnych, ogłosił wprowadzenie nowych identyfikacji wizualnych dla spółek Creotech Quantum oraz Creotech Geo, dwóch kluczowych podmiotów wyodrębnionych w ramach Grupy.

Nowe identyfikacje wizualne powstały w oparciu o spójną strategię wizerunkową Grupy Creotech, której celem jest budowa rozpoznawalnej, europejskiej marki wysokich technologii. Podkreślenie nazw poszczególnych marek wzmacnia ich indywidualność, a jednocześnie zachowuje wyraźne odniesienie do wspólnego pochodzenia i relacji z Grupą Creotech.

Logotypy Creotech Quantum i Creotech Geo odzwierciedlają odrębny charakter, specjalizację oraz kierunki rozwoju obu marek. Logo Creotech Quantum nawiązuje do zjawiska splątania kwantowego i złożoności procesów kwantowych leżących u podstaw technologii rozwijanych przez Spółkę. Symbolicznie odnosi się również do splątanych obszarów działań: kosmicznego i kwantowego.

Logo Creotech Geo odwołuje się do motywów mapowania terenu, emisji fal elektromagnetycznych i rozpoznawania przestrzeni, co podkreśla związki marki z technologiami geoinformatycznymi, dronowymi i satelitarnymi. Jego symboliczny kształt nawiązuje do formy drona, synonimu precyzji i zaawansowania technologicznego.

Powołanie Creotech Quantum i Creotech Geo to ważny krok w realizacji naszej długofalowej wizji rozwoju. Chcemy, aby każdy z wydzielonych segmentów mógł w pełni wykorzystać swój potencjał rynkowy i badawczy, działając w oparciu o własną tożsamość, kompetencje i strategię. Technologie kwantowe stają się dziś jednym z fundamentów bezpieczeństwa cyfrowego i suwerenności technologicznej Europy, umożliwiając tworzenie nowych standardów komunikacji oraz ochrony informacji. Z kolei systemy dronowe i wykorzystanie danych satelitarnych nabierają strategicznego znaczenia w kontekście rosnących wyzwań obronnych i bezpieczeństwa, szczególnie w świetle trwającego konfliktu na Ukrainie. Dlatego rozwój obu podmiotów traktujemy jako priorytet w budowie silnej, europejskiej grupy w sektorze wysokich technologii – mówi Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments.

W kwietniu 2025 roku Creotech Instruments S.A. rozpoczął proces podziału spółki poprzez wydzielenie segmentu systemów kwantowych oraz obszaru aplikacji związanych z dronami i przetwarzaniem danych satelitarnych, do nowych spółek: Creotech Quantum oraz Creotech Geo.

Creotech Quantum, formalnie utworzony w czerwcu 2025 roku, koncentruje się na rozwoju
i komercjalizacji technologii kwantowych oraz technologii pokrewnych. Pod koniec sierpnia br. ogłoszono plan wydzielenia tej spółki z Creotech Instruments, którego celem jest przyspieszenie komercjalizacji rozwijanych rozwiązań oraz szerszy dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania, w tym programów dedykowanych MŚP. Działalność Creotech Quantum opiera się na czterech kluczowych filarach: bezpieczeństwie komunikacji (QKD), sterowaniu procesorami kwantowymi, precyzyjnej synchronizacji czasu oraz produkcji zaawansowanych, wysokoczułych kamer astronomicznych do monitorowania  szybko poruszających się obiektów na orbicie Ziemi.

Creotech Quantum odzwierciedla naszą ambicję, by stać się jednym z filarów europejskiego przemysłu kwantowego. Chcemy aktywnie uczestniczyć w realizacji Europejskiej Strategii Kwantowej, w ramach której budowane są kompetencje przemysłowe, pilotażowe linie produkcyjne, europejska infrastruktura kwantowa, a także programy szkoleniowe i współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną. Creotech Quantum ma być częścią tego procesu, dostarczając komponenty i systemy, które umożliwią praktyczne wykorzystanie technologii kwantowych w przemyśle, nauce i administracji oraz wzmocnią konkurencyjność i suwerenność technologiczną Europy. Wierzymy, że technologie kwantowe staną się fundamentem nowej rewolucji przemysłowej, a my chcemy być jednym z jej motorów komentuje Anna Kamińska, prezes Creotech Quantum.

Pod koniec września br. spółka Creotech Quantum złożyła prospekt do Komisji Nadzoru Finansowego w związku z planowanym wydzieleniem spółki z Creotech Instruments i wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Wydzielenie nastąpi poprzez ofertę akcji podziałowych i nie wiąże się z pozyskaniem nowych środków finansowych przez spółkę. Intencją zarządu jest wprowadzenie Creotech Quantum na główny rynek GPW w II kwartale 2026 roku.

Creotech Geo powstała w maju br. i ma na celu dostarczanie klientom rozwiązań w zakresie aplikacji dronowych i satelitarnych, a w szczególności systemów UTM (Unmanned Traffic Management).

W 2024 roku Creotech Instruments zakończył prace nad systemem wykrywania przeszkód lotniczych opartym na technologii satelitarnej. Projekt był realizowany we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz AP-Tech, a także wdrażany przez PAŻP. Creotech Geo w swojej działalności będzie wykorzystywał wyniki projektu w opracowywaniu nowych produktów. PAŻP planuje budowę infrastruktury UTM w Polsce w dziesięciu lokalizacjach. W jednej z nich będą prowadzone prace nad rozwojem nowych technologii związanych z zarządzaniem misjami dronowymi i lotami GE (General Aviation). Prace te będą prowadzone we współpracy z Wydziałem MEL Politechniki Warszawskiej.

Dzięki wiedzy zdobytej przy realizacji projektów dla PAŻP obecnie rozwijamy projekt DTM Tools, którego celem jest stworzenie systemu UTM uwzględniającego nowe wytyczne European Union Aviation Safety Agency (EASA) oraz zademonstrowanie możliwości kontroli ruchu UAV za pomocą satelitów, a także platform stratosferycznych (HAPS). Jest on realizowany w ramach programu ARTES ESA, a jego wartość wynosi 1,8 mln euro – mówi Jacek Kosiec, prezes Creotech Geo.

System DTM Tools Creotech Geo zapewnia kompleksowe, zintegrowane rozwiązanie do zarządzania przestrzenią powietrzną w zakresie: planowania trasy lotów zarówno dronów, jak i statków powietrznych („General Aviation”), przygotowania analizy ryzyka dla danej trasy, występowania o zgodę na lot, monitorowania i kontroli lotu oraz tworzenia raportów z analizą danych i wizualizacji trasy przelotu i zdarzeń w jego trakcie. Kolejnym etapem będzie wejście w sektor militarny i bezpieczeństwa, na przykład z systemem alternatywnego do GPS określania pozycji oraz antydronowego.

Głównymi odbiorcami systemów UTM są podmioty z sektora lotniczego, administracja państwowa i regionalna oraz duże przedsiębiorstwa prywatne zarządzające flotami dronów i wykorzystujące dane satelitarne. Potencjalnym klientem jest również sektor obronny i bezpieczeństwa.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze