Dzisiejszy sport to walka o uwagę widzów – obecnych i tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z kibicowaniem. Oczekiwania zwłaszcza młodszego pokolenia sprawiają, że organizatorzy i partnerzy wydarzeń sportowych coraz częściej sięgają po nowe technologie. Wśród nich coraz większą rolę odgrywa AI. Właśnie wokół niej firmy technologiczne, w tym amerykański IBM, budują dziś swoją strategię współpracy z najważniejszymi markami sportowymi na świecie.
Zachowania fanów sportu zmieniły się diametralnie. Oglądanie meczu czy wyścigu bez sięgania po telefon to dziś rzadkość. Jak wynika z badania PwC, 7 na 10 przedstawicieli generacji Z korzysta z mediów społecznościowych podczas oglądania transmisji. Rośnie też popularność krótkich i dynamicznych form – skrótów, analiz oraz podsumowań.
Jednocześnie najbardziej zaangażowana grupa fanów stanowi zaledwie 22% ogółu, ale odpowiada za aż dwie trzecie całkowitego czasu poświęcanego na konsumpcję treści sportowych. Co ważne, ci odbiorcy oczekują czegoś więcej niż tylko emocji. Chcą pogłębionej analizy, kontekstu, możliwości interakcji. I właśnie tu pojawia się miejsce na dane oraz AI.
Kibice chcą rozumieć to, co widzą. Jako IBM pomagamy organizacjom sportowym przełożyć ogromne ilości danych na doświadczenia, które rzeczywiście angażują i budują lojalność – podkreśla Piotr Pietrzak, dyrektor ds. technologii i innowacji, IBM Polska.
Sportowe innowacje w praktyce – partnerstwa z technologią w tle
Sięgnijmy po przykłady. Firma IBM współpracuje z organizacjami sportowymi, dostarczając nie tylko narzędzia technologiczne, ale przede wszystkim know-how w zakresie analityki i personalizacji cyfrowych doświadczeń. Przykłady z ostatnich sezonów pokazują, że AI może być realnym wsparciem zarówno dla kibiców, jak i samych zespołów.
Każdego roku Wimbledon generuje ok. 2,7 miliona różnego rodzaju danych. Dzięki współpracy z IBM, organizatorzy Wimbledonu przekształcają te informacje w interaktywne funkcje dostępne dla fanów, jak choćby Match Chat, cyfrowego asystenta opartego na generatywnej AI, który w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania dotyczące konkretnego meczu: od statystyk serwisowych po porównania zawodników. To intuicyjne i zbliżone do codziennych doświadczeń użytkowników rozwiązanie zwiększa zaangażowanie, zwłaszcza wśród młodszych odbiorców.
W czasie każdego Grand Prix zespoły Formuły 1 przetwarzają tysiące danych telemetrycznych. Scuderia Ferrari, we współpracy z IBM, udostępniła kibicom nową aplikację z funkcjami opartymi na AI: analizami po wyścigu, interaktywnymi sondażami, wiadomościami od fanów i materiałami z najważniejszymi momentami z rywalizacji na torze. Taka forma cyfrowego kontaktu sprawia, że niemal 400 milionów sympatyków Ferrari może poczuć się bliżej zespołu – niezależnie od tego, gdzie oglądają transmisję.
Nowe technologie wykorzystują również kibice golfa. Turnieje PGA Tour czy The Masters to nie tylko gra, ale i analiza. Jak tłumaczy Piotr Pietrzak z IBM, dzięki narzędziom IBM opartym na AI, kibice mogą korzystać z danych historycznych, takich jak ponad 180 tysięcy zapisanych uderzeń z ostatnich lat, aby lepiej zrozumieć strategię zawodników. W aplikacji The Masters dostępne są także aktualne pozycje piłek na polu oraz predykcje. A wszystko to w czasie rzeczywistym.
Z kolei European Tour wykorzystuje AI do tworzenia spersonalizowanych treści i rekomendacji dla użytkowników, dzięki czemu nawet mniej doświadczeni fani mogą lepiej „czytać” grę i bardziej się zaangażować.
Sport coraz bardziej cyfrowy i inteligentny
Organizacje sportowe z wieloletnią tradycją potrzebują dziś czegoś więcej niż sprawdzonych formatów. Żeby utrzymać pozycję i zainteresowanie kolejnych pokoleń fanów, muszą sięgać po rozwiązania, które odpowiadają na współczesne przyzwyczajenia – cyfrowe, interaktywne, spersonalizowane – dodaje ekspert IBM.
Sztuczna inteligencja nie zastąpi emocji jakie daje sport. Jednak, jak pokazują przykłady z Wimbledonu, wyścigów F1 czy turniejów PGA Tour, pozwala lepiej je zrozumieć, przeżywać i dzielić się nimi w nowy sposób. A to właśnie dziś staje się jednym z najważniejszych elementów nowoczesnego kibicowania.