Podczas Paris Air Show 2025 MTU Aero Engines osiągnęło historyczny kamień milowy, podpisując zamówienia na silniki o wartości około 1,75 miliarda dolarów – to najwyższa wartość zamówień w historii firmy na targach branżowych. Przekłada się to bezpośrednio na dodatkowe zlecenia dla MTU Aero Engines Polska.

Większość zamówień dotyczyła silnika GTF firmy Pratt & Whitney, napędzającego rodzinę samolotów A320neo. Dużym zainteresowaniem cieszył się także model PW1500G GTF, który montowany jest wyłącznie w maszynach Airbus A220 – LOT zamówił 40 nowych samolotów właśnie z tym silnikiem. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie produkuje komponenty do PW1500G, w tym łopatki kierujące, łopatki wirujące i elementy turbiny niskiego ciśnienia, które są w Polsce także montowane.

Projekt, rozwój, wsparcie i produkcja

Realizacja produkcji części do silnika A220 to wynik ścisłej współpracy pomiędzy różnymi działami firmy, od projektowania po działania operacyjne.

Zamówienie na silniki GTF Pratt & Whitney to około 30% z ponad 400 tys. części, które zamierzamy w tym roku dostarczyć do naszych klientów. Jest to ważna część naszego przychodu. To zamówienie niewątpliwie umacnia naszą pozycję i potwierdza, że jesteśmy godnym zaufania partnerem biznesowym. Pokazuje ono też, że nasz zakład działa w przewidywalny i stabilny sposób, gotowy do realizacji dużych kontraktów bez konieczności reorganizacji. Ten rekordowy sukces podczas Paris Air Show to świadectwo zaufania rynku do naszej firmy i dowód na naszą mocną pozycję – mówi Jan Florian, prezes zarządu MTU Aero Engines Polska.

Technologia, która poprawia efektywność spalania

Rodzina silników GTF (geared turbofan) Pratt & Whitney to przełomowe rozwiązanie w dziedzinie napędu lotniczego. Znacząco zwiększa ono efektywność paliwową, redukuje emisję spalin i ogranicza hałas w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami napędowymi. Kluczem do tej technologii jest przekładnia redukcyjna, umożliwiająca wentylatorowi i turbinie niskiego ciśnienia pracę z optymalnymi, niezależnymi prędkościami. Ta rodzina silników została zaprojektowana z myślą o najwyższych standardach operacyjnych i środowiskowych.

MTU Aero Engines posiada udziały na poziomie około 15-18% w programie silników GTF, w zależności od konkretnego modelu. Firma odpowiada za projektowanie i produkcję kluczowych komponentów – w tym stopni sprężarki wysokiego ciśnienia, szybkoobrotowej turbiny niskiego ciśnienia oraz uszczelnień szczotkowych. Ponadto około jedna trzecia silników PW1100G-JM montowana jest w zakładzie MTU w Monachium. Jednostki GTF napędzają m.in. samoloty z rodziny Airbus A320neo oraz A220.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze