Wkraczamy w wiek łączności między wieloma urządzeniami i erę rozrywki kontekstowej – ogłosił Netflix. I zaraz dodał… telewizor pozostanie najchętniej wybieranym urządzeniem na którym będziemy oglądać filmową lub serialową rozrywkę… czym na pewno wielu zaskoczył. Uściślijmy, chodzi o Smart TV podłączony do sieci.
W dobie szerokiej palety możliwości oglądania swoich ulubionych seriali czy filmów i rozpieszczenia dostępem do wszystkich odcinków serialu na życzenie możemy być jeszcze czymś zaskoczeni?
„Rozrywka przenosi się do sieci, a konsumenci odkrywają, że mają coraz więcej kontroli nad tym, co oglądają. Zależy im szczególnie na możliwości wyboru, jakości i większej elastyczności. Takie potrzeby napędzają nowe trendy, które z kolei kształtują przyszłość rozrywki. Wkraczamy w wiek łączności między wieloma urządzeniami i erę rozrywki kontekstowej” – zapowiedział Greg Peters, dyrektor ds. produktów w Netflix.
Obecnie korzystamy najczęściej z trzech do pięciu różnych urządzeń podłączonych do Internetu, aby skorzystać z cyfrowej rozrywki. Odcinki seriali na Netflix lecą jeden po drugim na wszystkich dostępnych ekranach – od smartfona po telewizor Smart TV.
Netflix ocenia, że żadne urządzenie nie zdoła zdominować całkowicie przyszłości rozrywki. Jednak zwraca uwagę na trend rozrywki kontekstowej. Chodzi o to, że konsumenci mogą cieszyć się swoimi ulubionymi programami na takim urządzeniu, jakie im odpowiada w danym momencie oraz w sposób, który jest dostosowany do miejsca z którego aktualnie łączą się z siecią. I tu paradoksalnie istotnie wyróżnia się streaming na telewizory.
Okazuje się, że aż 60% treści oglądanych w Europie na Netflix, wyświetlanych jest na telewizorach podpiętych do Internetu (w Polsce to 47%). Najczęściej odpowiedzialne są za to dekodery STB (set top box- np. dekodery sieci kablowych). Niewiele w tyle pozostają inne urządzenia odbierające media strumieniowe, takie jak Apple TV, Chromecast lub konsole Xbox i PlayStation. W efekcie użytkownicy są świadkami cyfrowej rozrywki w zaciszu domowym na telewizorach podłączonych do sieci.
Pomimo rosnącej mobilności, najważniejszym urządzeniem dającym dostęp do rozrywki pozostaje więc telewizor. Co się zmienia to perspektywa widzenia otaczającego świata jako gęstej sieci połączeń.
„Ludzie zawsze chętnie oglądali telewizję i to szybko się nie zmieni. Piękno telewizji podłączonej do sieci tkwi w tym, że widzowie będą wybierać to, co najlepsze w ofercie konwencjonalnej telewizji, a przy tym cieszyć się korzyściami, jakie daje technologia hybrydowa. Konsumenci mogą teraz nasycić oczy treściami wyświetlanymi na dużym ekranie w ich własnych domach, ale doświadczenia te są bardziej osobiste, dopasowane do indywidualnych gustów i preferencji, a przy tym dostępne na życzenie, wciągające i interaktywne. Użytkownicy odkrywają ten świat wspólnie z Netflix i coraz bardziej podobają im się wrażenia, jakie zapewnia telewizja hybrydowa” – mówi Peters.
Choć w Europie najwięcej kont w serwisie jest zakładanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych i laptopów to konsumenci z czasem przenoszą się na kolejne platformy, aby korzystać z zalet telewizji hybrydowej.
Statystyki wskazują, że 38% Europejczyków założyło konto w serwisie Netflix na urządzeniu mobilnym, po 6 miesiącach za pomocą smartfona/tabletu korzysta z niego już tylko nieco ponad 17%, natomiast aż 63% ogląda ulubione filmy i seriale na ekranie telewizora.
Jak to wygląda w Polsce? Abonenci poświęcają aż ośmiokrotnie więcej czasu na oglądanie treści Netflix na telewizorach niż na swoich urządzeniach mobilnych (17% dokonało rejestracji konta poprzez aplikację mobilną a po 6 miesiącach aż 47% korzystało z serwisu głównie poprzez telewizor, jedynie 6% to stali użytkownicy segmentu mobile).
To pokazuje, że rośnie popyt na treści za pośrednictwem telewizorów podłączonych do internetu (wbudowane SmartTV lub też inne źródła sygnału podłączone do internetu i TV). Pokrywa się to z innym trendem na rynku polskim – sprzedaż telewizorów typu Smart TV w Polsce wzrosła od 2016 roku o 20%.
Ponadto rośnie popyt na telewizory Ultra HD 4K, rozbudowane systemy kina domowego, ale też soundbary i zestawy słuchawkowe.
„Nowe, innowacyjne rozwiązania audio-wideo pojawiają się w czasach, w których dostępna jest rozrastająca się biblioteka wysokiej klasy materiałów przesyłanych za pomocą streamingu. Serwis Netflix udostępnia treści w standardzie Ultra HD 4K i HDR, a ponad połowa filmów i seriali z naszego katalogu obsługuje dźwięk wielokanałowy 5.1. Co więcej, niedawno ogłosiliśmy, że nasze treści będą korzystać z wyjątkowych zalet trójwymiarowego dźwięku Dolby Atmos” – podsumował Peters.