Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektorów TMT (technologie – media – telekomunikacja) oraz gamingowego z okresu 15-19 grudnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Kanga Exchange chce zwiększyć obecność w Europie Zachodniej i Azji
Bankowość mobilna: Liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych wzrosła w III kw. br. o 15% w ujęciu rocznym i o 2% w ujęciu kwartalnym, wynika z raportu przygotowanego przez Związek Banków Polskich (ZBP). Trend spadkowy utrzymał się za to wśród osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej – liczba takich użytkowników zmalała o 3% kw/kw, osiągając poziom 22,5 mln. Liczba rachunków klientów indywidualnych z dostępem do bankowości elektronicznej w III kw. 2025 r. przekroczyła 45 mln.
Finansowanie centrów danych: Bank Gospodarstwa Krajowego zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund (PIMCO EDCOF), podał bank. Inwestycja wesprze budowę nowych centrów danych obsługujących rozwiązania chmurowe m.in. w Polsce.
E-commerce: Wartość polskiego rynku e-commerce sięga ok. 150 mld zł rocznie, a udział platform z państw trzecich – w tym głównie chińskich – szacowany jest na 6-11%, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby). Dynamiczny wzrost popularności chińskich platform e-commerce w Polsce przestał być jedynie zjawiskiem konsumenckim, a stał się realnym wyzwaniem gospodarczym. Dostrzega je m.in. Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które deklaruje, że chce stworzyć ramy wspierające uczciwą konkurencję i długofalowy rozwój gospodarki cyfrowej.
E-commerce: Internet jest dziś głównym kanałem zakupów produktów sportowych – 84% badanych deklaruje, że kupuje sprzęt lub odzież sportową online, a tylko 16% wybiera wyłącznie sklepy stacjonarne, wynika z raportu przygotowanego przez Kantar na zlecenie Allegro.
AI: Eksperci WEBCON wskazują kluczowe trendy w obszarze AI na 2026: „shadow AI” jako realne wyzwanie – 7 na 10 przedsiębiorstw nie kontroluje, z jakich narzędzi AI korzystają ich zespoły; „agentic enterprise” – rosnące znaczenie agentów AI wbudowanych bezpośrednio w procesy i konkretne zadania; presja na twarde dane i szybszy zwrot – 91% firm nie posiada mierzalnych informacji o wpływie AI na pracę.
Cyberbezpieczeństwo: Z badań polskiej firmy AMP zajmującej się cyberbezpieczeństwem wynika, że jedynie 1 na 3 polskie firmy wprowadziła jakiekolwiek formalne zasady dotyczące używania AI, a w sektorze publicznym – w samorządach, szpitalach i przychodniach – odsetek ten jest jeszcze niższy. Z analizy wynika także, że 69% pracowników w Polsce korzysta z narzędzi AI bez wiedzy działu IT, a 72% wklejało treści firmowe do ChatGPT lub Gemini bez oceny ryzyka. Największym problemem jest zjawisko shadow AI, czyli korzystanie z narzędzi AI poza wiedzą i nadzorem organizacji. Niewłaściwe korzystanie z AI przez pracowników może prowadzić do strat finansowych, wycieku poufnych danych, a także do przygotowania fałszywych analiz lub porad na podstawie sfałszowanych przez cyberprzestępców danych wykorzystywanych przez sztuczną inteligencję.
IT: Zarządzanie cyklem życia oprogramowania pozostaje istotnym wyzwaniem w sektorze publicznym. „Instytucje publiczne muszą przejść od reaktywnego do proaktywnego zarządzania oprogramowaniem. To oznacza zrozumienie, że każda licencja na oprogramowanie jest zarówno zasobem prawnym, jak i inwestycją finansową. Dzięki odpowiednim procesom mogą osiągnąć przejrzystość, zgodność i oszczędności w tym samym czasie” – wskazał Head of Solutions w Forscope Mateusz Drozdowski.
Media: Smartfon wygrywa z telewizorem, jeśli chodzi o urządzenia, na których Polacy oglądają treści. Tak wynika z raportu SW Research, przeprowadzonego na zlecenie firmy MEGOGO z okazji zawarcia przez tę platformę partnerstwa z YouTube Premium. Treści wideo oraz telewizja na stałe weszły do harmonogramu dnia znakomitej większości Polaków. Przynajmniej tak wynika z badania zatytułowanego „Oglądanie treści audiowizualnych”. Okazuje się, że blisko 98,9% Polek i Polaków regularnie konsumuje telewizję lub inny content wideo. „Zmiany w przyzwyczajeniach widzów mogą odzwierciedlać rosnące zapotrzebowanie na elastyczną, mobilną oraz wolną od reklam rozrywkę. Najpopularniejszymi urządzeniami, na których oglądamy treści wideo, są smartfon (73,9%) oraz telewizor (68,6%). Ponadto do tego celu ankietowani wykorzystują komputer lub laptop (17,1%), konsolę do gier lub VR (5,9%) oraz rzutnik (4,3%)” – powiedział CEO MEGOGO w Polsce Artur Pacuła.
Legislacja: Związek Cyfrowa Polska zwrócił się do posłów wszystkich ugrupowań z apelem o merytoryczne, odpowiedzialne i ponadpartyjne podejście do projektu nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. „Stawką jest bezpieczeństwo narodowe, odporność państwa na cyberzagrożenia oraz stabilność cyfrowej gospodarki” – wskazuje organizacja reprezentująca firmy z sektora cyfrowego w piśmie do posłów sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii.
AI: W 2025 r. 8,7% firm w Polsce deklarowało wykorzystanie technologii AI, podał GUS. Największy udział odnotowano w sekcji Informacja i komunikacja (37,8%), natomiast najmniejszy w sekcji budownictwo (2,6%).
Cyberbezpieczeństwo: 90% dużych firm w Polsce oczekuje szybkiej informacji o lukach w bezpieczeństwie, ale tylko 59% subskrybuje alerty na ten temat od swoich dostawców, wynika z badania Fortinet. Ponad jedna trzecia przedsiębiorstw nadal nie ma zapewnionego dostępu do krytycznych komunikatów o nowych zagrożeniach. Inne kluczowe wnioski z badania: najpopularniejsze formy ochrony w firmach to segmentacja sieci i uwierzytelnianie dwuskładnikowe; mniej niż dwie trzecie przedsiębiorstw traktuje priorytetowo łatanie luk przyczyniających się do powstania podatności; 21% firm uzależnia decyzję o reakcji na naruszenie bezpieczeństwa od rekomendacji dostawcy.
Handel: Choć firmy deklarują gotowość do intensywnych inwestycji w technologie, w praktyce mierzą się z istotnymi barierami. Jak pokazuje raport RetailTech 2025, przygotowany przez Exorigo-Upos, branża znajduje się dziś w paradoksalnej sytuacji. Z jednej strony ponad 3/4 przedsiębiorstw planuje utrzymać lub zwiększyć nakłady na IT, z drugiej – ograniczenia budżetowe, brak zewnętrznego finansowania oraz niestabilne otoczenie regulacyjne skutecznie hamują wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Najważniejsze wyzwania zewnętrzne wskazywane przez firmy: 40% firm zwraca uwagę na wysokie koszty technologii oraz brak elastycznych form finansowania, 36% przedsiębiorstw mówi o niewystarczającym wsparciu zewnętrznym, m.in. w postaci dotacji, grantów czy funduszy unijnych, 31% firm wymienia chaos prawny, niestabilność regulacyjną i częste zmiany przepisów jako kluczową barierę rozwoju.
Legislacja: Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy wdrażającej unijny Akt o usługach cyfrowych (DSA), która ma skuteczniej chronić użytkowników internetu i wzmacniać ich prawa. Zmiany doprecyzowują przepisy, zwiększając kontrolę nad procedurą blokowania nielegalnych treści, tak by uniknąć wątpliwości interpretacyjnych. Celem jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej przejrzystego środowiska cyfrowego w Polsce.
AI: Raport Grupy Serviceplan, globalnego partnera Group One (największej polskiej grupy MarTech), Uniwersytetu St. Gallen oraz firmy doradczej Heidrick & Struggles wskazuje, że 68% dyrektorów marketingu traktuje AI jako absolutny priorytet strategii na 2026 rok. „Biegłość technologiczna” (45%) wyprzedziła na liście priorytetowych kompetencji klasyczne zarządzanie zespołem. Rola CMO ewoluuje w stronę Chief Transformation Officer. Po raz pierwszy aż 33% badanych oczekuje od agencji partnerskiego wsparcia w zarządzaniu wewnętrzną transformacją firmy, a nie tylko organizowania kampanii. Mimo boomu AI 69% decydentów wciąż wskazuje kreatywność jako najważniejszą cechę agencji.
Cyberbezpieczeństwo: W 2026 roku cyberprzestępcy zwiększą liczbę ataków bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji, przewidują eksperci z firmy Sophos. Szczególnie groźne mogą być generowane za pomocą AI realistyczne wiadomości głosowe i wideo. Eksperci spodziewają się więcej ataków na giełdy kryptowalut. Wzrośnie poziom wewnętrznego ryzyka spowodowanego błędami użytkowników korzystających z GenAI. Ransomware wciąż pozostanie najpoważniejszym zagrożeniem dla firm.
IT: Według raportu Sophos „State of Ransomware 2025” incydenty z zaszyfrowaniem danych dotknęły 64% firm zajmujących się dystrybucją i transportem oraz 61% instytucji administracji centralnej. Kingston zwraca uwagę na rosnące znaczenie sprzętowo szyfrowanych nośników w ochronie firmowych danych.
IT: Najnowsza edycja raportu HR Tech Changer, przygotowywanego corocznie przez Polskie Forum HR, wskazuje że 98% agencji rekrutacyjnych korzysta dziś z narzędzi HR Tech, jednocześnie w najmniejszych firmach aż 38% działów HR nie używa technologii w ogóle. AI najszybciej zmienia rekrutację i selekcję kandydatów; największym wyzwaniem HR Tech przestaje być koszt (jak to jeszcze było rok temu), a stają się bezpieczeństwo danych, stronniczość algorytmów i wymagania EU AI Act; tylko 34% firm zapewnia dziś szkolenia technologiczne dla HR, przy rosnącej luce kompetencyjnej.
Raport Red Hat: Tylko 7% firm w Europie wykorzystuje w pełni potencjał AI
AI: 72% firm w regionie EMEA wskazuje rozwój narzędzi AI jako priorytet strategii IT na najbliższe 18 miesięcy, wynika z badania Red Hat. Jednocześnie tylko 7% już wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia wartości dla klientów. Najczęściej wskazywaną barierą wdrożeń AI jest brak współpracy między zespołami AI i IT oraz wysokie koszty wdrażania i utrzymania technologii. Niemal co druga firma ma trudności z integracją sztucznej inteligencji z danymi, a 46% nie wie, jak korzystać z agentów AI. 91% firm przyznaje, że ich pracownicy korzystają z narzędzi AI bez nadzoru przedsiębiorstwa, co napędza zjawisko „shadow AI”.
AI: Rok 2026 zapoczątkuje okres normalizacji AI w firmach. Wartość płynąca ze sztucznej inteligencji nie będzie wynikać tylko z wdrażania modeli, ale z przebudowy procesów, analizy jakości danych i zarządzania agentami, przewidują eksperci firmy Progress Software. AI wchodzi w epokę twardych regulacji: Unia Europejska rozpocznie egzekwowanie obowiązków wynikających z AI Act. Przeglądarki stają się środowiskiem pracy dla agentów. Rozwiązania takie jak Comet (Perplexity) czy ChatGPT Atlas z trybem agentowym potrafią analizować strony internetowe i porównywać źródła. Rosnąć będzie rola agentów wspierających podejście łączące rozwój oprogramowania i operacje IT oraz inżynierię danych.
Cyberbezpieczeństwo: Trend Micro ostrzega: wchodzimy w erę, w której sztuczna inteligencja staje się narzędziem cyberprzestępców. Najnowszy raport „VibeCrime: Preparing Your Organization for the Next Generation of Agentic AI Cybercrime” pokazuje, że systemy oparte na agentach AI umożliwią w pełni zautomatyzowane kampanie cyberprzestępcze.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni z porozumieniem z DataWalk
DataWalk: Podpisał porozumienie z Dowództwem Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (DKWOC), podała spółka. Jego celem jest stworzenie ram współpracy umożliwiających analizę potencjalnych zastosowań rozwiązań rozwijanych przez DataWalk w kontekście potrzeb Sił Zbrojnych RP, jak również ułatwienie spółce dostosowania posiadanych produktów do zastosowań wojskowych oraz ich dalszego rozwoju.
Creotech Instruments: Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaakceptowała częściowe ukończenie przez Creotech Instruments realizacji jednocześnie trzech kamieni milowych nr 2, 3 i 3a w projekcie pn. „Country Awareness Mission in Land Analisys – Camila” w zakresie odpowiadającym 70% ich realizacji, podała spółka. Z tytułu akceptacji spółce przysługuje wynagrodzenie od ESA wysokości 4,82 mln euro, przy czym ok. 58% wynagrodzenia przysługuje bezpośrednio spółce, a pozostała kwota – podwykonawcom w projekcie Camila.
Creotech Instruments: Otrzymał od Skarbu Państwa – Agencji Uzbrojenia informację o zatwierdzeniu zadania D1 w projekcie Mikroglob, podała spółka. Z tytułu dostarczonej dokumentacji wynikowej D1 Creotechowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 51,71 mln zł. Jednocześnie spółka przypomina, że projekt obejmuje fazy B, C, D, E1 zgodnie z metodologią ECSS (European Collaboration for Space Standarization), a zakończenie realizacji projektu ma nastąpić do 31 marca 2027 r.
Scanway: Projekt misji księżycowej z udziałem Scanway został jednym z trzech zakwalifikowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) do fazy A/B1, stanowiącej kolejny etap w ramach programu Małych Misji Księżycowych, podała spółka. Łączne przychody Scanway z tego tytułu mogą wynieść 8,6 mln euro.
Scanway: Europejska Agencja Kosmicznej (ESA) zabezpieczyła finansowanie o szacowanej wartości 3,3 mln euro na przygotowanie i dostarczenie przez Scanway drugiego instrumentu optycznego, który ma zostać umieszczony w jednej z kolejnych misji Intuitive Machines (IM) związanych z eksploracją Księżyca, podała spółka.
Text: Skupi się w przyszłym roku na organicznej pracy nad dalszym rozwojem produktów, ale też akwizycją klientów i widocznością w modelach językowych, poinformował ISBtech VP of IR w Text Marcin Droba. „Text wchodzi w 2026 rok z nowym produktem klasy suite (zintegrowany pakiet) Text App zbudowanym wokół koncepcji agentów AI, ważną certyfikacją SOC-2 potwierdzającą najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa oraz procesowania danych i nową infrastrukturą cloud, dzięki której znacząco poprawiliśmy jakość naszych usług i osiągamy uptime praktycznie na poziomie 100%. Nadal stoimy jednak przed wyzwaniami, głównie w zakresie procesu akwizycji klientów” – powiedział Droba w rozmowie z ISBtech.
Stoen Operator: Kończy 2025 rok z liczbą 546 tys. zainstalowanych liczników zdalnego odczytu (LZO) u swoich odbiorców, podała spółka. Nowe urządzenia pomiarowe stanowią już niemal połowę ze wszystkich liczników w stołecznej sieci.
Xiaomi: Alex Deng zastąpił Raymonda Menga na stanowisku country managera polskiego oddziału Xiaomi Corporation, podała spółka.
Polski Światłowód Otwarty: W listopadzie w zasięgu sieci optycznej w wyniku rozbudowy znalazło się ponad 20 tys. nowych gospodarstw domowych z 84 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Warszawie (1942), Krakowie (977) i Wrocławiu (864). Operator przeprowadził też modernizację sieci HFC do standardu FTTH w blisko 28 tys. gospodarstw domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o blisko 48 tys. gospodarstw domowych. W zasięgu grupy znajduje się już ponad 4,2 mln gospodarstw domowych, z czego ponad 1,3 mln to sieć światłowodowa.
Revolut: Uruchomił ofertę usług telekomunikacyjnych jako MVNO. Dwa plany mobilne w ofercie: (1) nielimitowane rozmowy i SMSy, 50 GB danych w Polsce i 7 GB w UE za 25 zł miesięcznie oraz (2) nielimitowany plan powiększony o 200 GB danych w Polsce i 13 GB w UE za 45 zł.
Binance: Największa na świecie giełda kryptowalut pod względem wolumenu obrotu oraz liczby użytkowników ogłosiła przekroczenie poziomu 300 mln zarejestrowanych użytkowników.
Uber: Podsumował rok 2025 w całym regionie: Polacy odpowiadają za przeszło 56% wszystkich przejazdów między północą a 6:00 w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Płock okazał się rekordzistą szybkiego dojazdu: średni czas oczekiwania na przejazd wyniósł tam tylko 32,5 sekundy. Rok 2025 to również okres dołączania nowych użytkowników. W samym czerwcu niemal 45% wszystkich pasażerów, którzy po raz pierwszy skorzystali z aplikacji w krajach CEE, stanowili Polacy.
Pyszne.pl: Podsumowało 12 miesięcy zamówień: Rekordzista roku z Poznania zamówił 705 posiłków, a jego kulinarną obsesją była zupa pomidorowa. Najbardziej spektakularne zamówienie kosztowało ponad 4500 zł – był to festiwal gruzińskich smaków z obowiązkowymi szaszłykami, chaczapuri i chinkali. Pistacja została absolutną królową deserów – zamówienia słodkości z tym składnikiem wystrzeliły o 225%. Najmniejsze zamówienie roku to 4 bułki śniadaniowe z dowozem za 6,74 zł. Użytkownicy robiący zakupy przez Pyszne.pl najczęściej dodają do koszyków owoce, warzywa i właśnie pieczywo.
Frisco: Najnowsze dane sprzedażowe pokazują kilka wyraźnych trendów: produkty do świątecznej kuchni na mocnych wzrostach – sprzedaż majonezu wzrosła niemal dwukrotnie, dodatków do ciast o ponad 62%, a bakalii i nasion aż o 65%; powrót do domowych wypieków i gotowania – w Warszawie segment pieczenia zyskał ponad 57%; klasyka świąt w koszykach – jaja (+48%), mandarynki (+119%), cytrusy (+40%) i warzywa konserwowe (+27%); słodycze i przekąski na spotkania rodzinne – bombonierki i chrupki notują wzrosty przekraczające 140%; nabiał pozostaje numerem jeden, choć jego dynamika w grudniu spada, co pokazuje zmianę struktury koszyka na bardziej okolicznościową. Dane obejmują zakupy klientów Frisco w największych miastach (m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, Łódź).
Łukasiewicz i Grupa WB razem dla obronności państwa i zdobycia zagranicznych rynków
Sieć Badawcza Łukasiewicz: Wraz ze spółkami Grupy WB (WB Electronics, Polska Amunicja i MindMade) podpisała umowę o strategicznym partnerstwie w obszarze badań, rozwoju i transferu technologii. Od kilkunastu miesięcy wszystkie podmioty prowadzą intensywną współpracę m.in. przy projektach GLADIUS i WARMATE oraz innych systemach bezzałogowych.
Grupa Asbis: Otworzył salon iSpace z produktami Apple w stolicy Mołdawii – Kiszyniowie. Będzie to trzeci salon iSpace w tym kraju i pierwszy z prestiżowym statusem Apple Premium Reseller Store. Asbis sprzedaje produkty Apple w 11 krajach, w których jest oficjalnym dystrybutorem produktów tej firmy. Łącznie Grupa prowadzi obecnie na terenie swojej działalności 32 salony iSpace, w których można kupić produkty Apple.
GAMING
Plot Twist: Chce udostępnić grę „Erosion” w trybie early access na wiosnę przyszłego roku i zbudować silną społeczność wokół tytułu, poinformował ISBtech CEO Tomasz Gawlikowski. Równolegle studio jest w procesie dewelopmentu „Project A”, który jest realizowany wraz z Thunderful. „Rok 2026 będzie dla Plot Twist przede wszystkim rokiem dowiezienia tego, co zbudowaliśmy w ostatnich latach, oraz przejścia z etapu obietnicy do etapu bardzo konkretnych rezultatów. Najważniejszym kamieniem milowym będzie wejście 'Erosion’ (gra zapowiedziana w listopadzie na Xbox Showcase, uznana przez IGN za grę w TOP 3 całego wydarzenia) w early access na PC na wiosnę. Traktujemy to jako moment weryfikacji przez rynek, w którym sprawdzimy nie tylko retencję i reakcję społeczności, ale też to, jak w dłuższym kontakcie z graczem działa nasza kluczowa mechanika 'time-jump aging mechanic'” – powiedział ISBtech Gawlikowski.
Big Cheese Studio: Sprzedaż Cooking Simulatora przekroczyła 4 mln kopii
Big Cheese Studio: Mając na względzie zidentyfikowaną w wyniku przeprowadzonych playtestów gry potrzebę dopracowania tzw. quality of life i wprowadzenia zmian w systemach gry (w szczególności w zakresie funkcjonalności) – co w ocenie zarządu wpłynie pozytywnie na podniesienie jakości rozgrywki – spółka przesunęła datę premiery gry „Cooking Simulator 2 Better Toghether” na platformie Steam na 31 marca 2026 r., podała spółka. Z kolei w lutym studio udostępni „Cooking Simulatora 2: Prologue”.
CD Projekt: Noble Securities spodziewa się, że w maju 2026 r. pojawi się kolejny płatny dodatek (DLC) do „Wiedźmina 3”, podał broker. Ponadto oczekuje premiery „Wiedźmina 4” w IV kw. 2027 r.

11 bit studios: Podał, że 1,5 mln graczy zagrało w „The Alters”.
Gaming: Chiński Tencent, będący właścicielem m.in. polskiego studia Techland (twórcy „Dying Light”), zaczął zwiększać swój udział w strategicznych decyzjach przejętych firm. Choć Tencent zapewnia, że trzyma się z dala od interwencji twórczej, jednocześnie przyznaje, że „twórcy nie zawsze wiedzą, jak zarządzać finansami, produkcją czy zatrudnieniem”, podał serwis ppe.

One More Level: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała listę projektów wybranych do dofinansowania, na której znalazł się projekt spółki pt. „SmartNPC: pierwszy polski model GPT AI kompleksowego zarządzania bohaterami niezależnymi w grach wideo”. Kwota przyznanego dofinansowania wynosi 10,17 mln zł (wartość projektu wynosi 16,36 mln zł). Projekt będzie realizowany w okresie od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2028 r. Planowanym rezultatem projektu będzie innowacja produktowa (cyfrowa i ekologiczna) – silnik do sterowania bohaterami niezależnymi (NPC) w grach w oparciu o sieci neuronowe podobne do dużych modeli językowych GPT (LLM).
Huuuge: Big Bets Oü, podmiot związany z Antonem Gauffin, kupił 428,5 tys. akcji po 24 zł sztuka.
Vivid Games: Zawarł z Carbon Studio porozumienie dotyczące potencjalnej współpracy w zakresie przygotowania gry „Real Boxing VR: Road to Riyadh”. Zarząd przewiduje, że w ciągu trzech tygodni od dnia zawarcia ww. porozumienia przeprowadzona zostanie weryfikacja techniczna.
Vivid Games: Akcjonariusze zdecydują o upoważnieniu zarządu do podwyższenia kapitału zakładowego poprzez emisję nowych akcji, wynika z projektów uchwał NWZ zwołanego na 13 stycznia 2026 r. Projekt uchwały zakłada emisję nowych akcji o łącznej wartości nominalnej nie większej niż ok. 4,165 mln zł.
VR Factory Games: Ogłosił premierę nowego tytułu VR „BattleCrafter VR”. Gra jest udostępniona na platformie Meta na urządzenia Oculus Quest 2, 3 oraz 3S.
Play2Chill skoncentruje się na kończeniu produkcji gier w 2026
Play2Chill: Skoncentruje się na zakończeniu w przyszłym roku produkcji gier „Permafrost”, „Wild West Pioneers”, „Aztecs: The Last Sun” (pełnej wersji po early access w 2025) i „Car Rental Simulator”, poinformował ISBtech wiceprezes Paweł Brągoszewski.
Cl Games: Zawarł z Santander Bank Polska kredyt obrotowy na kwotę 2,6 mln euro w ramach drugiej transzy finansowania. Termin spłaty kredytu przypada 31 stycznia 2027 r.
PCF Group: Dostarczył Square Enix materiał powstały w wyniku prac deweloperskich nad projektem Gemini (Closing Kit) w ramach zakończenia współpracy. Ponadto wprowadził pierwszy „major update” dla „Lost Rift”, co ma adresować największe problemy zgłaszane przez graczy i rozszerzenie gry.
3R Games: „Punch Lunch: Foodtruck Fighter Demo” zostało udostępnione na Steam.

Gaming: W 2025 r. na Steam pojawiło się ponad 19 tys. gier, co daje średnią ponad 60 tytułów publikowanych dziennie. Jak wynika z danych serwisu SteamDB, ponad 9 tys. z nich otrzymało mniej niż 10 recenzji, z kolei ponad 2 tys. z nich nie uzyskało ani jednej opinii graczy.

Wargaming: „World of Tanks” udostępnił darmowy prezent dla graczy – Fantôme, nowy francuski czołg średnim IX poziomu.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Grupa PTWP: Podpisała z funduszem Pluralis – po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie – umowę objęcia akcji, w wyniku czego Pluralis wnosi do PTWP pakiet 56,82% akcji Gremi Media – wydawcy dzienników „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, podała PTWP. Fundusz Pluralis objął zaś 369 590 nowych akcji PTWP, które po rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego będą stanowić 23% akcji PTWP. Wojciech Kuśpik zachowa pozycję większościowego akcjonariusza z udziałem 55,14% akcji PTWP, podano także.
Asseco Poland: Sfinalizowało warunkową umowę sprzedaży większości posiadanych akcji spółki Sapiens International Corporation przez Formula Systems na rzecz funduszu Advent, podało Asseco Poland.
Cloud Technologies: Nabędzie w ramach skupu 125 tys. akcji własnych po cenie 70 zł za sztukę, czyli łącznie za 8,75 mln zł, podała spółka. Dokona proporcjonalnej redukcji ofert sprzedaży akcji, a średnia stopa redukcji złożonych ofert wyniesie 94,82%.
Nowy rozdział dla iRobot: dotychczasowy partner w roli inwestora
iRobot: Firma Picea – globalny producent i dostawca zaawansowanych technologii i komponentów do robotów sprzątających – została kluczowym partnerem finansowym i operacyjnym marki, przejmując 100% jej udziałów. Wejście na pokład dotychczasowego kontrahenta, który dobrze zna i rozumie cele biznesowe firmy, ma zapewnić marce iRobot stabilność i przestrzeń do dalszego rozwoju.
Vertiv: Sfinalizował przejęcie firmy PurgeRite – dostawcy usług mechanicznego płukania, odpowietrzania i filtracji systemów chłodzenia cieczą. Wartość transakcji wyniosła ok. 1 mld USD.
Addepto: Polska spółka AI zostaje przejęta przez globalną firmę technologiczną KMS Technology. Po transakcji Addepto zachowuje markę i autonomię operacyjną, a jednocześnie zyskuje dostęp do globalnej skali, klientów oraz projektów realizowanych przez KMS Technology w USA, Europie i regionie APAC.
Trade Republic: Ogłosił nową rundę finansowania: część istniejących oraz nowych udziałowców nabyło akcje od wczesnych inwestorów w transakcji wartej ponad 1,2 mld euro. Po tej transakcji obecna wycena Trade Republic to 12,5 mld euro, co czyni markę drugim najwyżej wycenianym startupem w Europie.
Ice Code Games: Spółka zależna InvestLab ASI formalnie przyjęła politykę inwestycyjną umożliwiającą budowę skarbca Bitcoin. To element modelu Adaptable BTC Treasury, zakładającego efektywne i profesjonalne zarządzanie cyfrową rezerwą w ramach zgodnych z regulacjami struktur.
CyberFolks: Po przejęciu PrestaShop spółka chce mocniej inwestować w obszar R&D. Obecna skala działalności grupy będzie porównywalna z europejską działalnością Shopify. Przestrzeń do potencjalnych komplementarnych M&A się powiększyła, trwają prace nad kolejnymi
transakcjami.
Digitree Group: Zawarł umowę inwestycyjną nabycia 100% udziałów Euvic Digital. Przeniesienie udziałów nastąpić ma w ramach transakcji w zamian za objęcie przez Euvic Performance, dotychczasowego właściciela przejmowanej spółki, 732 tys. akcji serii F Digitree Group, wyemitowanych po cenie emisyjnej 12,50 zł za akcję, czyli za łącznie 9,15 mln zł.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
XTB: Spółka z grupy XTB uzyskała zgodę regulacyjną na Cyprze, dzięki czemu będzie mogła świadczyć usługi zgodnie z unijnym rozporządzeniem MiCA, co przybliża brokera do rozszerzenia oferty o handel kryptoaktywami na rynku spot, podało XTB.
Allegro Pay: Rozpoczęło pilotaż „Pożyczki odnawialnej” dla przedsiębiorców, podało Allegro. Usługa, uzupełniająca ofertę Allegro Kapitał, będzie dostępna wyłącznie dla partnerów Allegro.
ING Bank Śląski: Udostępnił wybranym użytkownikom ING Business asystenta AI opartego na technologii GenAI w ramach pilotażowego projektu, podał bank. To pierwsze tego typu rozwiązanie w ING. Wdrożenie dla wszystkich użytkowników ING Business jest planowane na I kwartał 2026 roku.
Grupa InPost: Startuje z projektem, który pomoże w rozwoju polskiego AI. W jego ramach InPost udostępnia w swojej aplikacji miejsce, gdzie będzie można wziąć udział w trenowaniu Bielik.ai. Celem projektu „Nakarm Bielika” jest, aby każdy korzystający z pierwszego polskiego modelu sztucznej inteligencji Bielik.ai mógł przyczynić się do ulepszania polskiego kontekstu językowego, kulturowego i społecznego modeli Bielik, jednocześnie mając darmowy dostęp do najnowocześniejszej polskiej technologii. Wersja Bielik.ai z bezpośrednim dostępem do danych z Internetu będzie dostępna jedynie w aplikacji InPost Mobile.
ERGO Hestia udostępnia czatbota AI dla agentów ubezpieczeniowych
Ergo Hestia: Uruchomiła czatbota AI – narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które pozwala agentom ubezpieczeniowym błyskawicznie znajdować informacje o produktach firmy. Rozwiązanie jest już dostępne w systemach sprzedażowych iHestia i Jupiter, z których korzystają pośrednicy współpracujący z ubezpieczycielem.
vivo: Rozpoczęło współpracę z Orange od wprowadzenia swojego flagowego modelu X300 Pro.
One2tribe: Podpisał umowę z firmą Wiśniowski o wartości ponad 1,2 mln zł netto. Kontrakt rozwija trzyletnią współpracę w modelu sub-licencji, potwierdzając skuteczność platformy Tribeware w aktywizacji sieci sprzedaży.
SPIE: Europejski dostawca usług multitechnicznych w branży energetyki i komunikacji podpisał europejską umowę ramową z firmą Tesla. Umowa została zawarta na trzy lata z możliwością odnowienia i dotyczy realizacji projektów wykorzystujących bateryjne systemy magazynowania energii (BESS). SPIE będzie świadczyć usługi techniczne, w tym m.in. prace inżynieryjne z wykorzystaniem systemu magazynowania energii Tesla Megapack. Umowa otwiera drogę do realizacji projektów z wykorzystaniem systemów Megapack w Polsce i Niemczech.
Biedronka: Ogłosiła współpracę z platformą Uber Eats.
iSpot: Otworzył 51. salon w Polsce. Ostatnie otwarcia uplasowały iSpot jako lidera liczby autoryzowanych salonów Apple w jednym kraju na terenie Europy.
Glovo: Rozwija w Polsce program The Access Alliance – inicjatywę, w ramach której udostępnia swoją zaawansowaną technologię, know-how logistyczne i dane, aby realnie przeciwdziałać problemowi braku bezpieczeństwa żywnościowego.
Vertiv, GreenScale: Ogłosiły strategiczną współpracę w zakresie wdrażania w Europie fabrycznie preintegrowanych platform centrów danych, zaprojektowanych pod potrzeby środowisk sztucznej inteligencji nowej generacji. GreenScale wybrał Vertiv jako dostawcę prefabrykowanych, hybrydowych centrów danych Vertiv OneCore, który obsługuje szafy o gęstości mocy przekraczającej 200 kW. GreenScale planuje rozwój mocy na poziomie ok. 120 MW w Irlandii Północnej, ponad 300 MW w krajach nordyckich i docelowo blisko 1 GW w Europie.
Axis Communications: Ogłasza wprowadzenie na rynek kamery PTZ z funkcją sztucznej inteligencji, która zapewnia wysoką rozdzielczość obrazu i doskonałą szczegółowość w trudnych warunkach oświetleniowych lub niemal całkowitej ciemności.
Rheinmetall, ICEYE: Pozyskały duże zamówienie Bundeswehry na usługi rozpoznania satelitarnego. Niemiecki Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) powierzył spółce Rheinmetall ICEYE Space Solutions zadanie dostarczania niemieckim siłom zbrojnym danych rozpoznawczych, zapewniając im wyłączny dostęp do nowej konstelacji satelitów wyposażonych w radar z syntetyczną aperturą (SAR).
Google: Zaprezentował Gemini 3 Flash, najnowszy model z najbardziej zaawansowaną inteligencją, stworzony z myślą o szybkości. Gemini 3 Flash wprowadzany jest obecnie na całym świecie w wyszukiwarce w Trybie AI.
Visa: Ogłosiła krok w rozwoju handlu wspieranego przez sztuczną inteligencję: we współpracy z partnerami zrealizowano setki bezpiecznych transakcji zainicjowanych przez agentów AI. Płatności realizowane przez agentów AI przechodzą bowiem z fazy eksperymentalnej do powszechnego użycia.
SPIE Elektromontaż Poznań: Polska spółka Grupy SPIE zakończyła zaawansowane prace elektryczne i telekomunikacyjne w Centrum Ekoinnowacji Politechniki Gdańskiej. Obiekt o powierzchni niemal 13 tys. m2 obejmuje 18 laboratoriów badawczych i komputerowych, 20 sal dydaktycznych, audytorium oraz komfortową przestrzeń wypoczynkową dla studentów.
Lenovo: Ogłosiło wprowadzenie szerokiej gamy nowych rozwiązań do przechowywania, wirtualizacji oraz usług zarządzania danymi. Mają one ułatwić klientom modernizacje infrastruktury informatycznej w zakresie przechowywani danych oraz ułatwić adaptację platform sztucznej inteligencji. Przedstawiona oferta obejmuje nowe rozwiązania Lenovo rodzin ThinkSystem – do przechowywania danych i ThinkAgile dla wirtualizacji. Uzupełnieniem oferty są usługi zarządzania danymi.
BTCS (dawniej Vakomtek): Weszło do globalnego zestawienia Top 100 Public Bitcoin Treasury Companies publikowanego przez BitcoinTreasuries.net. Tym samym zostało pierwszą polską spółką publiczną ujętą w tym zestawieniu. Wejście do top 100 spółek to efekt dynamicznej realizacji przez BTCS strategii rozwoju opartej na modelu aktywnego skarbca (Active Treasury). Spółka posiada obecnie 137 Bitcoinów (BTC).
Veeam: Nawiązał partnerstwo z ServiceNow, które pomoże przedsiębiorstwom z branż ściśle regulowanych lepiej chronić krytyczne zasoby i zwiększać odporność danych. W ramach współpracy firma udostępniła aplikację Veeam App dla ServiceNow.
Voucherify: Wkracza na polski rynek z innowacyjnym podejściem do lojalizacji klientów, dostosowanym do ery sztucznej inteligencji i agentów AI.
x-com: W Silesia City Center zadebiutował flagowy salon w nowym formacie. Nowy koncept jest efektem pracy studia architektonicznego Retail & Development oraz firmy Nanovo, specjalizującej się w projektowaniu doświadczeń klientów i technologii wspierających sprzedaż.
Fortinet: Otworzył swoje pierwsze europejskie centrum dystrybucyjne. Zlokalizowana w Holandii inwestycja zapewni krótszy czas dostaw, lepszą dostępność produktów i wzmocni wsparcie dla klientów w Unii Europejskiej. Centrum działa w trybie pilotażowym, a pełną operacyjność osiągnie w pierwszym kwartale 2026 roku.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)































































![Marcin Tuszkiewicz (Squaber): hossa wciąż trwa, w 2026 roku wzrośnie znaczenie surowców i spółek przemysłowych [Analiza]](https://www.isbtech.pl/wp-content/uploads/2025/11/maxresdefault-2-150x150.jpg)
