Play of Battle – polska spółka gamingowa pracująca nad grą Systemic War, ogłasza współpracę z Bielik AI, wprowadzając przełomowe rozwiązanie w świecie gier strategicznych. W ramach Steam Next Fest debiutuje publiczne demo gry, w którym tradycyjny tutorial został zastąpiony przez w pełni zintegrowany, działający lokalnie model językowy (LLM), z którym gracze mogą rozmawiać w czasie rzeczywistym. To pierwsza tego typu implementacja w grze strategicznej na świecie.
Systemic War – unikatowa gra łącząca Grand Strategy z bitwami RTS w kluczowych lokacjach, osadzona w latach 2008–2025, redefiniuje pojęcie tutoriala. Zamiast przeklikiwania przewodników gracze mogą korzystać z lokalnie działającego modelu LLM, który podpowiada strategie i tłumaczy mechaniki gry, dostosowując wskazówki do ich stylu gry.

„Wprowadzamy do gier strategicznych narzędzie, które realnie zmienia sposób nauki i eksploracji mechanik. Integracja Bielika AI w Systemic War pokazuje, że tego typu produkcje są idealnym środowiskiem dla modeli językowych. Mechaniki są skomplikowane, relacje między nimi złożone, a nasz model pozwala graczowi szybko wejść w świat gry, testować różne strategie i cieszyć się głębią Grand Strategy bez długiego przeklikiwania tutoriali – mówi Jarosław Kotowski, wiceprezes i Game Director Play of Battle.
Bielik AI to polski, otwarty duży model językowy wytrenowany na danych w języku polskim. Pomysłodawcą i współtwórcą Bielika jest Sebastian Kondracki. Model LLM w Systemic War działa lokalnie, w języku polskim i angielskim. Gracze mogą korzystać z paska czatu, w którym model odpowiada podobnie jak ChatGPT, doradzając strategie i rozwiązania w czasie rzeczywistym. Baza modelu została w pełni zbudowana w oparciu o systemy i mechaniki gry, co czyni go wyjątkowo dopasowanym do rozgrywki. Warto podkreślić, że żadna z dużych gier strategicznych np. od Paradox Interactive nie stosuje podobnego rozwiązania.

W ramach Steam Next Fest debiutuje publiczne demo Systemic War, umożliwiające
graczom bezpośrednią interakcję z modelem, poznanie mechanik gry w trybie sandboxowym oraz testowanie strategii w realistycznym, alternatywnym świecie.
„Z dumą prezentujemy nasze demo, które jest prawdziwym krokiem milowym dla Systemic War. To wyjątkowy moment, w którym gracze mogą poczuć emocje płynące z rozgrywki, eksplorować mechaniki gry i doświadczyć świata, który dotychczas istniał tylko w naszych wizjach. Mamy nadzieję, że spełnimy ich oczekiwania i wielokrotnie zaskoczymy podczas rozgrywki – mówi Jacek Bartosiak, prezes Play of Battle.
Premiera pełnej wersji Systemic War planowana jest na czwarty kwartał 2026 r., z dalszym rozwojem, dodatkami DLC oraz wsparciem dla społeczności i modów, zapewniając graczom wysoką replayability i możliwość wielokrotnego przechodzenia gry.