Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, w rozmowie z ISBtech o wynikach I półrocza, projektach w obszarze cyfryzacji i eventów, realizacji strategii rozwoju i ambicjach medialnej grupy.
Jakie Grupa PTWP miała wyniki w I półroczu 2025 r. Jakie były kluczowe
czynniki wpływające na poziom przychodów i EBITDA?
Właśnie opublikowaliśmy szacunkowe skonsolidowane dane finansowe za I półrocze 2025 r., które okazały się najlepsze w historii spółki – nasze przychody osiągnęły rekordowe 71,9 mln zł ze wzrostem o 20% rok do roku. Wynik EBITDA wyniósł 20,6 mln zł, to daje wzrost rok do roku o 161%, a zysk netto ukształtował się na poziomie 15,7 mln zł, co przekłada się na wzrost rok do roku aż o 196%. Wszystkie te wyniki osiągnęliśmy dzięki organicznemu rozwojowi w kluczowych segmentach naszej działalności.
Który z trzech głównych segmentów działalności ma dziś największy potencjał dalszego wzrostu i jak Grupa zamierza go rozwijać?
Na dynamicznie rosnącą sprzedaż i rentowność miały wpływ wyniki wypracowane z w każdym z trzech głównych obszarów działalności grupy. Mam tu na myśli portale internetowe, które zajmują czołowe miejsce wśród polskich mediów biznesowych, eventy własne i zarządzanie obiektami (Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodkiem w Katowicach). Chcemy się dalej rozwijać z każdym z tych obszarów.
Jaką marżowość i wyniki osiągnął segment digital. Jakie działania planujecie, by utrzymać pozycję lidera i dalej rozwijać ofertę online?
Segment digital ponownie osiągnął bardzo wysoką marżowość, przy czym portale internetowe PTWP odwiedza średnio ponad 24 mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Aż trzy razy w tym roku, w kwietniu, czerwcu i lipcu, nasze portale znajdowały się na 1. miejscu w kategorii „Biznes, finanse, prawo” w badaniu Mediapanel Gemiusa.
Tylko w czerwcu serwisy odwiedziła rekordowa liczba czytelników, co przełożyło się na ponad 34 mln aktywnych użytkowników oraz prawie 122 mln odsłon (według danych Google Analytics). Jesteśmy też w top 10 wydawców mediów online w Polsce (w lipcu byliśmy na 7. miejscu). Wierzymy, że strategia oparta o wiarygodne i rzetelne dziennikarstwo, przekłada się na wyniki i nie chcemy zbaczać z tej ścieżki.
Europejski Kongres Gospodarczy to sztandarowe wydarzenie Grupy. Jakie nowe cele stawiacie sobie przy organizacji kolejnych edycji i w jakim kierunku będą ewoluować wydarzenia PTWP?
To nasze flagowe wydarzenie, a tegoroczna edycja była największa pod względem liczby paneli, partnerów i frekwencji. W wydarzeniu wzięło udział 18 000 gości stacjonarnych i online, w tym 1300 prelegentów, którzy wzięli udział w 200 sesjach tematycznych. Tym samym EEC potwierdziło, że jest największym wydarzeniem tego typu w Europie Centralnej. Nie sposób to przebić jeśli chodzi o liczby.
Koncentrujemy się na budowaniu społeczności wokół EEC. Spotykamy się kilka razy do roku w elitarnym gronie EEC Members, tworzymy jakościowy newsletter, który czytają zarządy czy kluczowe osoby w gospodarce. Już teraz pracujemy nad edycją 2026, rozbudowując przy tym zespół, który stoi za tym wydarzeniem, bo widzimy możliwości i potencjał.
Nowym projektem Grupy jest konferencja o tematyce przemysłowo- obronnej. Skąd pomysł na taki temat i czy planujecie dalsze wejście w obszar tematyki strategicznej i bezpieczeństwa?
Żyjemy w niespokojnym, pełnym konfliktów świecie, temat bezpieczeństwa wyrósł na top temat w naszym kraju, więc to dosyć naturalne, że chcemy stworzyć pole do dyskusji i do dialogu. Nie możemy czuć się bezpiecznie bez własnych zdolności wytwarzania czy dostępu do autorskich technologii i w tych obszarach bardzo dużo się dzieje w gospodarce, w przemyśle, w zakresie regulacji i funduszy. Chcemy, dzięki naszej konferencji, poznać, jaka jest odpowiedź polskiego przemysłu na te nowe wyzwania.
Dynamiczny rozwój segmentu digital nie byłby możliwy bez inwestycji w technologię. Jakie nowoczesne rozwiązania wdrożyliście w ostatnim czasie i jakie planujecie wdrożyć w kolejnych miesiącach lub latach?
Cały czas inwestujemy w technologie i w kadry IT. Korzystamy dosyć często z własnych, autorskich narzędzi IT, np. mamy swój system rejestracji uczestników na eventy. Wdrożyliśmy też nowe rozwiązania i ofertę w oparciu o reklamy w modelu programmatic. Mamy też, co okazuje się być pionierskim rozwiązaniem, własną „Białą księgę AI”, czyli zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w wydawnictwach Grupy PTWP.
Czy rozważacie jakieś akwizycje? Jeśli tak – w jakich obszarach i na jakich rynkach?
Tak, faktycznie szeroko rozglądamy się po rynku. Deklarowałem, że chcemy się rozwijać organicznie ponad 20% rocznie, ale równocześnie chcemy się rozwijać przez akwizycje i to założenie się nie zmienia.
Jakie są najważniejsze cele Grupy PTWP na drugą połowę 2025 roku i które z nich uważa Pan za najtrudniejsze do osiągnięcia?
Mamy bardzo bogaty program eventów własnych, począwszy od konferencji sektora nieruchomości Property Forum, przez konferencję klimatyczną Precop i sektora energetycznego Energy Days, przez wydarzenia przemysłowe, po najważniejsze w kraju forum ochrony zdrowia, jakim jest Forum Rynku Zdrowia czy spotkanie branży spożywczo-handlowej, jakim jest nasze Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Bardzo wiele też dzieje się w obiektach, którymi zarządzamy, w więc w MCK i Spodku. Przed nami sportowe duże wydarzenie FIBA Eurobasket 2025, koncerty, festiwale, targi czy duże, medyczne imprezy. Dalej konsekwentnie rozwijamy się w obszarze online. Naszym celem jest utrzymanie tendencji wzrostu o 20% rocznie równocześnie pilnując dyscypliny kosztowej.
Gdyby miał Pan dziś określić ambicje Grupy PTWP na kolejne lata – jaka jest Państwa długoterminowa wizja rozwoju?
Już w 2024 r. mówiłem, że jesteśmy przygotowani na znaczący skok rozwojowy, jesteśmy dozbrojeni i możemy podwoić skalę działalności. Ten cel jest cały czas aktualny, chcemy też by równomiernie rosły wszystkie trzy segmenty naszej działalności.