Inwestycja MCI Capital w Grupę IAI – wiodącego dostawcę rozwiązań SaaS dla branży e-commerce w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – będzie jednym z największych „exitów” w historii funduszu, na którym zarobi on blisko 470 mln zł. To była jedna z naszych najciekawszych i najlepiej przeprowadzonych projektów w obszarze cyfryzacji handlu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – pisze Filip Berkowski, starszy partner inwestycyjny w MCI w specjalnym komentarzu dla ISBtech.
Pod koniec lipca MCI Capital ogłosił podpisanie umowy sprzedaży akcji w Grupie IAI międzynarodowemu funduszowi Montagu Private Equity, który przejmie stery w spółce i wspomoże jej dalszy rozwój.
MCI zainwestowało w Grupę IAI w 2018 roku, gdyż dostrzegliśmy rosnący potencjał e commerce w regionie oraz unikalną pozycję firmy jako technologicznego lidera branży. Strategia zakładała dynamiczny rozwój – zarówno przez organiczny wzrost rynku oraz rozwój palety produktów oferowanych przez Grupę IAI, jak i poprzez akwizycje.
Z sukcesem zrealizowaliśmy plan wzrostu spółki: dzięki profesjonalnej pracy zespołu menedżerskiego i przy pełnym wsparciu funduszu i założycieli spółki stworzyliśmy kompleksową ofertę dla sklepów. Weszliśmy także na rynki zagraniczne poprzez rozwiązania cross-border, a jednocześnie utrzymaliśmy bardzo wysoką dynamikę wyników i skalowalność modelu SaaS.
Głównym produktem IAI jest platforma IdoSell przeznaczona dla średnich i dużych merchantów, realizujących tysiące transakcji miesięcznie i oferująca kompleksowy ekosystem usług – od płatności, przez logistykę, po marketing i sprzedaż cross-border. Dzięki temu ostatniemu rozwiązaniu już dziś 20% klientów korzystających z platformy IdoSell prowadzi sprzedaż międzynarodową.
W 2021 roku Grupa IAI przejęła spółkę ShopRenter – lidera rynku węgierskiego – co zapoczątkowało ekspansję międzynarodową. W 2023 roku zakup AtomStore umożliwił wejście w segment większych merchantów i dalsze poszerzenie oferty.
W efekcie działań organicznych wspartych przez akwizycje, w 2024 roku Grupa IAI przekroczyła 20 miliardów złotych GMV (wartość transakcji zawieranych przez platformę), obsługując ponad 10% całego polskiego rynku e-commerce. Grupa IAI notuje wysoką marżę EBITDA, bardzo niski churn (wskaźnik rezygnacji), wysoką lojalność klientów i znacznie przewyższa Rule of 40 – jeden z kluczowych standardów w ocenie jakości firm SaaS (suma wskaźnika wzrostu przychodów i marży EBITDA powinna wynosić co najmniej 40 proc.).
Zespół IAI zrealizował ambitną wizję – zbudował regionalnego lidera o silnych fundamentach technologicznych i modelu gotowym do dalszego skalowania. Teraz Grupa IAI trafia w ręce renomowanego inwestora jakim jest Montagu Private Equity. Pod skrzydłami nowego inwestora, IAI w dalszym ciągu będzie konsekwentnie wzmacniać swoją pozycję lidera rynku i oferować swoim klientom jeszcze lepsze i wygodniejsze produkty do prowadzenia handlu e-commerce.