Pracownicy z umiejętnościami w zakresie sztucznej inteligencji to nie fanaberia, a konieczność. Mimo to wiele firm ma problem z wdrażaniem AI z powodu dużych braków kadrowych. Z badania AWS i Access Partnership wynika, że 73% pracodawców uważa kompetencje AI za priorytet, a 75% przyznaje, że trudno im znaleźć odpowiednich specjalistów.

Maureen Lonergan, Vice President, Enablement for International Expansion, AWS

Zmiany na rynku pracy zainspirowały powstanie inicjatywy AI Ready, której celem było przeszkolenie dwóch milionów osób w zakresie umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją. Cel ten osiągnięto już pod koniec 2024 roku – rok wcześniej, niż planowano. Dodatkowo, inicjatywa pozwoliła na wyciągnięcie wniosków w temacie rozwoju kompetencji AI, którymi dzieli się Maureen Lonergan, Vice President, Enablement for International Expansion, AWS.

1. Generatywna sztuczna inteligencja jest dla każdego

W przeciwieństwie do technologii, które dotychczas zwykle były wdrażane przez specjalistów IT, generatywna AI daje szansę każdemu w firmie na pracę w mądrzejszy i bardziej efektywny sposób. W ostatnim roku genAI stała się niezbędna w każdej branży i na każdym poziomie organizacji.

W ramach inicjatywy Amazon AI Ready największym zainteresowaniem cieszył się kurs „Wprowadzenie do generatywnej sztucznej inteligencji – sztuka możliwości”, który w przystępny sposób tłumaczy sposoby jej wykorzystania bez konieczności wcześniejszego doświadczenia.

2. „Promptowanie” to niezbędna umiejętność

Coraz więcej osób włącza generatywną sztuczną inteligencję do swojej codziennej pracy, dlatego podstawowa wiedza w zakresie umiejętnego tworzenia precyzyjnych, skutecznych poleceń dla AI staje się coraz ważniejsza bez względu na dział w organizacji. Nie bez powodu, to właśnie inżynieria podpowiedzi (ang. prompt engineering) była jednym z najbardziej poszukiwanych kursów AWS w 2024 roku.

3. Media społecznościowe przyspieszają podnoszenie kwalifikacji 

Media społecznościowe i platformy streamingowe odegrały ważną rolę w szkoleniach AI, docierając do prawie miliona osób. Elastyczne kursy online, dostępne na żądanie, zwiększają zaangażowanie i pomagają szybciej zdobywać nowe umiejętności. Z kolei media społecznościowe świetnie sprawdzają się jako wsparcie – umożliwiają szybkie dzielenie się wiedzą.

4. Wprowadzanie nowego produktu oznacza szkolenie z jego obsługi

Każda nowa technologia wymaga odpowiednich szkoleń. Widzimy wyraźnie, że kursy muszą powstawać równolegle z nowymi produktami, żeby pracownicy mogli nadążyć, nauczyć się ich obsługi i realnie wspierać rozwój firmy. Takie podejście niweluje bariery adopcji, umożliwia pełne wykorzystanie możliwości danej technologii i tym samym generuje większą wartość biznesową.

5. Przełożenie globalnych obserwacji na lokalny grunt

Bardzo szybka realizacja zobowiązania AI Ready jest wyraźnym sygnałem, że podnoszenie kwalifikacji w zakresie sztucznej inteligencji musi pozostać najwyższym priorytetem do 2025 roku i w kolejnych latach. Jest to trend, który można zaobserwować nie tylko na świecie, ale także na rynku polskim. Z opublikowanego niedawno raportu przygotowanego przez Strand Partners na zlecenie AWS wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek firm korzystających z AI zwiększył się w Polsce aż o 56%, co jest najszybszym wzrostem zanotowanym wśród państw Unii Europejskiej.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze