W ciągu najbliższych pięciu lat liczba publicznych stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć o ponad 400 proc. – wynika z prognoz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności. Sama liczba ładowarek to jednak za mało by sektor e-mobility prężnie się rozwijał w Polsce.
Obok inwestycji w infrastrukturę potrzebne są cyfrowe fundamenty całego systemu, które zagwarantują jego niezawodność i płynność działania. Stabilne, skalowalne oprogramowanie to ważny element rozwoju elektromobilności – podkreśla Paweł Małkowiak, CEO Solidstudio.
Sieć to więcej niż zbiór ładowarek
Mimo że sektor e-mobility w Polsce rozwija się dynamiczne, wciąż daleko nam do celów zdefiniowanych m.in. w unijnym rozporządzeniu w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR – Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Polska zrealizowała bowiem dotychczas zaledwie 9 proc. wymaganej infrastruktury w korytarzach TEN-T na 2025 rok. Oznacza to, że wciąż brakuje wielu stacji ładowania pojazdów elektrycznych rozmieszczonych w regularnych odstępach wzdłuż głównych tras transportowych, które zgodnie z regulacjami UE powinny być wyposażone w ładowarki wysokiej mocy. Na koniec maja 2025 roku w Polsce działało blisko 10 tys. publicznych punktów ładowania, w tym ponad 3,2 tys. szybkich stacji DC. Jednocześnie, liczba rejestrowanych w pełni elektrycznych pojazdów przekroczyła 94 tys. (w tym ponad 85 tys. osobowych BEV), a miesięczny przyrost w maju wyniósł ponad 2,8 tys. samochodów. Doświadczenia bardziej dojrzałych rynków (np. Wielkiej Brytanii, Francji czy krajów Beneluksu) pokazują jednak wprost, że skuteczna infrastruktura ładowania to nie tylko kwestia liczby urządzeń, ale przede wszystkim ich integracji w spójny i inteligentny system.
Budowa niezawodnej i skalowalnej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych
w Polsce to wyzwanie, ale też ogromna szansa. Rozwiązania IT, w tym także te oparte na sztucznej inteligencji, pozwalają przewidywać awarie, optymalizować ładowanie i zmniejszać koszty operacyjne. To nie jest technologia przyszłości. To technologia, która już dziś decyduje o tym, kto na tym rynku wygra, a kto nie. Oprogramowanie odpowiada za płynność procesu ładowania, jakość doświadczenia kierowcy i sprawność operacyjną całej sieci. W miarę jak liczba sieci stacji ładowania rośnie, kluczowe staje się efektywne zarządzanie nimi poprzez zapewnienie nieprzerwanego działania, zdalnego zarządzania i ich integracji z zewnętrznymi platformami, w tym systemami energetycznymi i rozliczeniowymi – wyjaśnia Pawłeł Małkowiak, CEO firmy technologicznej Solidstudio.
Warto jednocześnie pamiętać, że różne typy ładowarek (AC, DC, HPC), różne lokalizacje (miejska zabudowa, autostrady, stacje paliw) i różne scenariusze użytkowania (szybkie ładowanie, długie postoje, floty) wymagają elastycznych, konfigurowalnych rozwiązań software’owych.
Cyfrowy kręgosłup nowoczesnej elektromobilności
Polscy operatorzy i dostawcy energii stają dziś przed szansą, by wejść w elektromobilność mądrze i od razu z gotowymi, sprawdzonymi narzędziami. Choć nasz rynek dopiero się kształtuje, to właśnie dlatego warto od razu budować go na sprawdzonych fundamentach. Wiele firm, które inwestują w fizyczną infrastrukturę ładowania, zaniedbuje jakość warstwy cyfrowej. Tymczasem, jak pokazują dane firmy technologicznej Solidstudio, niemal 30 proc. sesji ładowania kończy się niepowodzeniem. To konsekwencje awarii oprogramowania, problemów z integracją (m.in. z systemami płatności, siecią energetyczną i aplikacjami mobilnymi) czy aktualizacje wprowadzane bez odpowiedniego testowania lub planowania. Co więcej, brak zgodności z otwartymi standardami (OCPP, OCPI), ograniczona możliwość dostosowania rozwiązań do potrzeb operatorów.
Nasze rozwiązania są dostępne w elastycznym modelu – nie tylko jako SaaS, ale również w licencji z dostępem do kodu źródłowego. W ten sposób możemy wspierać firmy na różnych etapach rozwoju – zarówno duże, dojrzałe organizacje jak i mniejsze, rozwijające się biznesy, które dopiero wchodzą w elektromobilność Przez ponad 8 lat działalności Solidstudio przeszło drogę od klasycznego software house’u, przez wybóre-mobility jako niszy, do transformacji w dostawcę produktów cyfrowych dla sektora e-mobilty – podsumował Paweł Małkowiak.
Firma technologiczna Solidstudio, która specjalizuje się w rozwiązaniach dla e-mobility, umożliwia wdrażanie funkcjonalności znanych z najbardziej rozwiniętych rynków: Plug & Charge, zaawansowane zarządzanie sesjami ładowania, inteligentne planowanie tras, zintegrowane płatności, czy automatyczna identyfikacja użytkownika. Oferta firmy obejmuje kompletny ekosystem cyfrowy, na który składają się m. in. platformy zarządzania infrastrukturą (CPO), aplikacje dla eMSP, czy narzędzia analityczne i bramki integracyjne. Zawarte w ostatnim czasie partnerstwo technologiczne z GreenWay – liderem rynku elektromobilności w Europie Środkowo-Wschodniej – oraz sukcesy we współpracy z 60 uznanymi firmami z trzech kontynentów pokazują, że polska technologia może konkurować jakością i stabilnością z globalnymi graczami. Kluczem jest świadome podejście do warstwy cyfrowej, a nie tylko fizycznej infrastruktury.