Dlaczego firmy oparte na przestarzałych systemach tracą perspektywy na przyszłość, przekonuje w komentarzu eksperckim o migracji do chmury Fawad Qureshi, Global Field CTO, Snowflake.
W dobie sztucznej inteligencji firmy działające w zamkniętej architekturze tradycyjnych systemów nie posiadają elastycznych, opartych na danych fundamentów, które pozwalałyby im korzystać z nowych technologii i nadążać za tempem zmian. Brak odpowiedniego zaplecza technologicznego może skutecznie zablokować rozwój i uniemożliwić firmie budowanie przewagi konkurencyjnej.
Migracja chmurowa jest fundamentem modernizacji i napędza długofalowy wzrost biznesu. Gdy organizacje przechodzą do środowiska opartego na chmurze, kluczowe jest skupienie się na rzeczywistej wartości biznesowej, jaką taka migracja może przynieść – a nie jedynie na przeniesieniu danych z jednego systemu do drugiego. Migracja aplikacji skierowanych do klientów oraz całych zasobów danych do środowiska chmurowego niesie ze sobą coraz bardziej namacalne i mierzalne korzyści.
Migracja to nie „plug and play”
Istnieją dwa główne podejścia do migracji chmurowej, dokładniej mówiąc, pionowe i poziome. Każde z nich ma swoje zalety i potencjalne wyzwania. Podejście pionowe polega na migracji aplikacji pojedynczo. Jest to dobre rozwiązanie, gdy trzeba nadać priorytet określonym systemom lub gdy aplikacje, które mają zostać przeniesione, nie są silnie ze sobą powiązane. Pozwala to skupić zasoby na konkretnych systemach i lepiej zarządzać ryzykiem, przy mniejszych nakładach.
Z kolei migracja pozioma polega na przeniesieniu całych warstw systemowych jednocześnie. To najlepsze rozwiązanie w sytuacjach, gdy firma musi szybko wycofać przestarzałe systemy lub gdy obecne systemy są silnie zintegrowane. Migracje poziome są zazwyczaj szybsze, ponieważ umożliwiają równoległą pracę w różnych obszarach, jednak wymagają większej wiedzy technicznej.
Organizacje często stosują mieszane podejście – na przykład poziomo migrują kluczowe systemy, takie jak platformy danych, a jednocześnie przyjmują podejście pionowe w przypadku aplikacji skierowanych do klientów. Niezależnie od wybranej strategii, kluczowe jest, aby migracji towarzyszyła również zmiana kultury organizacyjnej – przygotowanie pracowników do nowych modeli oraz na możliwości, jakie niesie nowa technologia. Sama migracja to dopiero początek drogi – otwiera ona dostęp do potencjału zastosowań opartych na sztucznej inteligencji i płynnej pracy przy przetwarzaniu danych, przynosząc nowe sposoby generowania wartości biznesowej.
Zanim zaczniesz – upewnij się że działasz z myślą o danych
Podczas migracji do chmury, priorytetowe traktowanie danych jest kluczowe. Dla osób odpowiadających za zmiany, niezależnie od tego czy są to menadżerowie IT czy nawet CIO organizacji, dane muszą być priorytetem już na etapie migracji. Zrozumienie, w jaki sposób są wykorzystywane – ich struktury, wymagań dotyczących zarządzania oraz tego, jak przekładają się na wartość i rezultaty biznesowe – jest absolutnie niezbędne. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dużych, złożonych systemów z wieloma wzajemnie powiązanymi aplikacjami.
Przed migracją, firma musi dokonać całościowej oceny jej obecnego ekosystemu. Kluczowe jest, aby końcowy produkt biznesowy przetrwał migrację w nienaruszonej formie. Organizacje powinny zachować wewnętrzną kontrolę nad kluczowymi kompetencjami związanymi z danymi, takimi jak wiedza o procesach biznesowych, zarządzanie danymi i zmianą. Są to obszary obejmujące wiedzę instytucjonalną, której podmioty zewnętrzne mogą nie rozumieć w pełni. Firmy powinny również mieć bezpośredni nadzór nad wymaganiami dotyczącymi zgodności oraz zarządzaniem ryzykiem.
Działania techniczne, takie jak optymalizacja infrastruktury chmurowej, testowanie wydajności czy wykorzystanie specjalistycznych narzędzi do migracji, mogą – w przeciwieństwie do obszarów strategicznych – być realizowane z pomocą zewnętrznych ekspertów. Konwersja kodu również może skorzystać z dedykowanych narzędzi, opartych m.in. na technologii sztucznej inteligencji. Techniczne aspekty migracji szybko się rozwijają i wymagają specjalistycznej wiedzy, dlatego często nadają się do outsourcowania. Jednak osoby odpowiedzialne za przebieg migracji muszą zadbać o odpowiednie zarządzanie tymi działaniami – w tym o regularne sesje przekazywania wiedzy i jasne zasady nadzoru nad zlecanymi pracami.
Różne działy organizacji odgrywają istotną rolę w procesie migracji: dział IT i inżynierii odpowiada za wdrożenie techniczne i realizację wymagań biznesowych od strony technologicznej, podczas gdy dział finansów identyfikuje możliwości uzyskania zwrotu z inwestycji (ROI) i zarządza kosztami związanymi z chmurą. Pomocne jest utworzenie zespołu, w którym będą reprezentowane wszystkie kluczowe działy – tak, aby zapewnić spójność działań i gotowość do wspólnego rozwiązywania pojawiających się wyzwań.
Elastyczność i umiejętność adaptacji warunkują trwałość i długowieczność firmy
Migracja nigdy nie jest uniwersalnym rozwiązaniem, dlatego firmy powinny być przygotowane na elastyczność i gotowość do adaptacji. Istnieje wiele rodzajów migracji poziomej – od prostego podejścia „lift and shift”, polegającego na przeniesieniu systemów w niezmienionej formie, po „move and improve”, gdzie migracji towarzyszy optymalizacja mająca na celu redukcję długu technologicznego. Firmy powinny dostosowywać się we własnym tempie, wybierając platformy danych oferujące neutralną architekturę oraz swobodę wyboru modeli danych i narzędzi – tak, aby zminimalizować zakłócenia w działaniu organizacji.
Elastyczność jest także ważna podczas wyboru narzędzi używanych do migracji danych. Elastyczne platformy zarządzania danymi wspierają firmy w obszarze współpracy i zarządzania. W przypadku firm działających w regionie EMEA, gdzie poszczególne kraje mogą mieć odmienne regulacje, szczególną uwagę należy zwrócić na kwestie jakości danych, bezpieczeństwa i zgodności – zwłaszcza w kontekście suwerenności danych i lokalizacji danych na terenie Europy.
Wspólna przyszłość
Migracja do chmury może wiązać się z potencjalnymi problemami związanymi z bezpieczeństwem. Każdy zespół podejmujący się migracji powinien przejść od modelu „współdzielonej odpowiedzialności” za bezpieczeństwo do modelu „wspólnego przeznaczenia”, w którym odpowiedzialność jest dzielona między dostawcę a użytkownika.
Gdy odpowiedzialność za bezpieczeństwo jest dzielona, łatwiej jest zapobiec lukom wynikającym z prostoty haseł. Mówiąc prościej, w modelu „współdzielonej odpowiedzialności” dostawca chmury odpowiada jedynie za zabezpieczenie infrastruktury, natomiast klient jest odpowiedzialny za zabezpieczenie danych i aplikacji w chmurze oraz za ich konfigurację. W modelu „wspólnego przeznaczenia” dostawca chmury odgrywa bardziej proaktywną rolę, dbając o to, aby klienci mieli możliwie jak najlepszy poziom zabezpieczeń.
Przyjęcie podejścia opartego na modelu „wspólnego przeznaczenia” pozwala firmom działać bardziej proaktywnie w zakresie ochrony danych – poprzez stosowanie takich rozwiązań jak uwierzytelnianie wieloskładnikowe, bezpieczny dostęp programistyczny czy bardziej zaawansowane usługi monitorowania chmury. Wybór nowoczesnej platformy danych opartej na sztucznej inteligencji zapewnia solidne fundamenty bezpieczeństwa, oferując
mechanizmy ochronne obejmujące zarówno dostawców usług chmurowych, jak i cały ekosystem danych.
Droga do rozwoju
W dzisiejszym świecie to bezczynność niesie największe ryzyko. Zmiana nie nastąpi sama z
siebie. Jeśli firmy wstrzymują się z wdrażaniem innowacji ze względu na ograniczenia technologiczne, to najwyższy czas na migrację. Nie trzeba rezygnować z dalszego rozwoju, skoro droga do sukcesu jest na wyciągnięcie ręki – to okazja, by unowocześnić działalność i przygotować się na wdrożenie takich technologii jak sztuczna inteligencja.
Migracja nie jest procesem typu „plug and play”. Organizacje muszą przyjąć elastyczne, oparte na danych podejście do migracji, jednocześnie stawiając bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – zgodnie z modelem „wspólnego przeznaczenia”. Osiągnięcie tego celu wymaga właściwego wyboru nowoczesnej, elastycznej platformy danych, która umożliwi całej organizacji skuteczną współpracę i stworzy fundament pod przyszłe innowacje i rozwój.
Snowflake to platforma zaprojektowana z myślą o erze sztucznej inteligencji, która umożliwia firmom szybsze wprowadzanie innowacji i lepsze wykorzystanie danych. Ponad 11 000 przedsiębiorstw na całym świecie, w tym setki największych globalnych marek, korzysta z AI Data Cloud od Snowflake, by tworzyć, wykorzystywać i udostępniać dane, aplikacje oraz rozwiązania AI. Dzięki Snowflake dane i sztuczna inteligencja stają się realną siłą napędową zmian dla każdego.