W dobie dynamicznych zmian w handlu detalicznym, gdzie kluczowe staje się szybkie i intuicyjne odnajdywanie poszukiwanych produktów przez klienta, polska firma PRO Business Solutions IT wprowadza technologię, która zmienia zasady gry. PRO.display, narzędzie bazujące na sztucznej inteligencji i Video Recognition, automatyzuje i znacząco usprawnia proces zarządzania ekspozycją produktów na sklepowych półkach, zapewniając zgodność z planogramami i optymalne doświadczenie zakupowe.
Do tej pory dane o stanie faktycznym ekspozycji były pozyskiwane w sposób manualny i subiektywny, opierały się na deklaracjach człowieka. Tymczasem prawidłowa ekspozycja zwiększa sprzedaż. Problem sklepów zarówno sieciowych jak i niezależnych polegał więc w dużej mierze na braku twardych danych jak jest w rzeczywistości. Powstawały aplikacje, w których ręcznie wypełniano ankiety, w których błędy sięgały często nawet 40% Odpowiednie narzędzie w ręku może natomiast zapewnić analizę z wiarygodnością przekraczającą 95% z eliminacją subiektywności człowieka.
Oczywiście, istnieje możliwość analizowania danych sprzedażowych z poszczególnych sklepów. Sprawdza się, czy produkt dotarł do sklepu, kiedy i kto go kupił. Natomiast, jeśli produkt nie jest odpowiednio wyeksponowany, to konsument nigdy po niego nie sięgnie, bo po prostu go nie widzi. Badania pokazują również, że czasami kupujący może pójść nawet do innego sklepu – komentuje Adam Beniowski, CEO, PRO Business Solutions IT.
Narzędzie PRO.display to rewolucja w optymalizacji i zarządzaniu sklepowymi półkami – co więcej oparta jest na Video Recognition, dzięki czemu analiza planogramu odbywa się w zaledwie kilkadziesiąt sekund.
Idealna półka sklepowa nie ist…
Głównym zadaniem technologii PRO.display jest identyfikacja, jak rzeczywiście wyglądają półki sklepowe z pozycji kupującego, a efektem to, aby produkty znajdujące się na sklepowych półkach były ułożone tak, jak tego oczekuje klient. Narzędzie umożliwia pracownikom sklepów skanowanie półek za pomocą standardowego smartfona czy tabletu z systemem Android lub iOS. Aplikacja wykorzystuje wbudowane algorytmy AI do analizy obrazu w czasie rzeczywistym – skanuje półki, lodówki i inne ekspozycje, identyfikuje obecne produkty, ich położenie. Następnie sprawdza prawidłowość ułożenia według wypracowanego dla danego sklepu wzorca (planogramu) i podpowiada zmiany. W kilka sekund wyniki detekcji widać w rozszerzonej rzeczywistości, a dane są dostępne zarówno dla personelu, jak i zbiorczo na poziomie Centrali.
Kluczową przewagą PRO.display jest jego zdolność do działania w trybie offline.
Możliwość pracy bez stałego połączenia z internetem jest fundamentalna w środowisku sklepowym, gdzie zasięg sieci może być problematyczny. Eliminujemy także konieczność przesyłania dużych pakietów danych na serwery, co przyspiesza weryfikację, zapewnia niezawodność w każdych warunkach i zwiększa bezpieczeństwo danych – podkreśla Adam Beniowski.
Zdaniem ekspertów z PRO Business Solutions IT, rozwój handlu będzie zmierzał w kierunku dalszego ułatwienia zakupów i personalizacji doświadczeń. Technologie takie jak PRO.display stanowią pierwszy krok, zapewniając, że podstawowa kwestia – znalezienie produktu na półce – staje się prostsza. W przyszłości aplikacje mogą wykraczać poza planowanie ekspozycji, pomagając samym klientom w nawigacji po sklepie i lokalizacji poszukiwanych artykułów.
Kierunek – ekspansja
Rok 2024 przyniósł PRO Business Solutions IT znaczący rozwój. Firma zrealizowała 52 projekty z wykorzystaniem PRO.display, a ich liczba ciągle rośnie, odnotowała 32 proc. wzrost liczby kontrolowanych parametrów (przekraczając 6 milionów) oraz 38 proc. wzrost sprzedaży rok do roku. Działania operacyjne prowadzone są już w Polsce, Bułgarii, Rumunii, Czechach, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i na Węgrzech dla sieci takich jak: Mars, Mondelēz, Johnson & Johnson czy Adamed i Maspex. Niektóre firmy monitorują z wykorzystaniem PRO.display nawet ponad 50 tysięcy sklepów miesięcznie.
W ubiegłym roku odpowiedzieliśmy na ponad pół miliarda konkretnych „pytań półkowych”, czyli weryfikacji specyficznych detali ekspozycji – dodaje Beniowski.
Plany na rok 2025 obejmują dalsze rozszerzenie funkcjonalności PRO.display o zaawansowane parametry kontrolne oraz integrację z technologiami rozszerzonej rzeczywistości (AR), wirtualnej rzeczywistości (VR) i bardziej złożoną AI.
W firmie funkcjonuje osobny dział – AI Lab – który śledzi najnowsze badania i rozwija technologię PRO.display. Pracujemy m.in. nad równoległym działaniem kilku modeli AI na jednym urządzeniu, dzięki czemu będziemy mogli rozpoznawać nie tylko produkty, ale np. ceny, etykiety, brakujące elementy planogramu. Dążymy też do tego, by nasz system rozumiał i znał całą przestrzeń sklepu – dopowiada Beniowski.
Firma intensywnie działa w kierunku ekspansji na kolejne rynki w Europie Środkowej i Zachodniej.